A citrusfélék ezentúl télen sem kímélik majd a pénztárcánkat, ráadásul a szélsőséges időjárás miatt kevésbé érett és drága spanyol gyümölcsök érkeznek majd a boltok polcaira.
Elérkezett a citrusok szezonja: a korábbiakkal ellentétben azonban hiába várjuk a téli hónapokat, hogy fillérekért bevásároljunk belőlük, a szezon közepén sem várható jelentés árcsökkenés.
Európában egyre több a spanyol gyümölcs, ami felváltja a dél-afrikai importot, így fokozatosan kiszorul a kínálatból a dél-afrikai narancs, mandarin és citrom – írja az Agroinform.
Idén azonban szélsőséges volt az időjárás – a viharok mellett a jégeső okozta a legnagyobb károkat –, ezért várhatóan a narancs, a mandarin és a citrom mennyisége is elmarad az átlagostól.
Az tehát szinte biztos, hogy a vártnál jóval kisebb lesz a választék, és a magas fogyasztói árak a szezon közepén is kitartanak majd.
Ráadásul a szélsőséges időjárás a minőségre is komoly hatást gyakorolt: az őszi hónapokban számíthatunk arra, hogy zöldes, átlagon aluli méretű és éretlen színű mandarinok néznek ránk a polcokról. A termelők azonban figyelmeztetnek: a zöld héjú gyümölcs nem éretlen, ez a hosszan elhúzódó nyárnak és kánikulának az eredménye.
A citrusfélék megszokott színe az érésük utolsó heteiben alakul ki, tehát pont a szeptemberi kánikula idején tette volna meg. A hatalmas napi hőingás azonban megakadályozta ezt, vagyis a héj nem lett narancssárga.
Az Ailimpo, a spanyol citrom és grapefruit szakmaközi szervezet becslése alapján a szeptemberi jégesők a citromültetvények nagyjából 32 százalékán okoztak jelentős kárt. Ennek következménye, hogy a nyári hónapban előrejelzett egymillió tonna feletti mennyiség helyett bőven az alatti mennyiséget szüretelhettek le a gazdák.
Ahogy azt már megszokhattuk, a citrusfélék ára a szezon közepére, a karácsonyi időszakra már jelentősen csökken. November végétől gyorsan esnek az árak, idén azonban erre nem igazán számíthatunk. Az árakhoz nemcsak az időjárás, hanem a jelentősen megemelkedő termelési költségek is hozzájárultak. Emellett növekedtek az üzemanyagárak, drágább lett a szállítás, kiesett a dél-afrikai import, kisebb lett a termésmennyiség, így alacsonyabb a kínálat. Ráadásul a kereslet a csökkenés helyett jelentősen növekszik – összegez az Agroinform.