Index Vakbarát Hírportál

Szívesen használnák a mesterséges intelligenciát a hazai kisvállalkozások

2023. október 17., kedd 19:41

A hazai kisvállalkozások jelentős többsége élne a mesterséges intelligencia kínálta lehetőségekkel, azonban sokan tartanak attól, hogy az ilyen típusú megoldások miatt elveszíthetik a munkájukat – derült ki egy mikro- és kisvállalkozásokat célzó kutatásból.

A mikro- és kisvállalkozások háromnegyede szívesen kipróbálná, ezen belül egyharmaduk fizetne is egy hasznos mesterségesintelligencia-megoldásért – derítette ki a Magyar Telekom egy mikro- és kisvállalkozásokat célzó kutatással. 

Nagyon kevesen, csupán a megkérdezettek két százaléka nem hallott még a mesterséges intelligenciáról,

56 százalékuk saját megítélése szerint nagyjából tudja, mit jelent a fogalom, 35 százalékuk pedig azt gondolja, hogy pontosan tisztában van vele – írja az MTI. 

Nem tiszta még, hogy pontosan mit takar a mesterséges intelligencia

Az eredményekből ugyanakkor az is kiderült, hogy sok kisvállalkozó mesterséges intelligenciának gondol minden olyan digitális megoldást, amely valamilyen módon emberi beavatkozás nélkül, automatikusan működik, míg más esetben nem feltétlenül ismeri fel, hogy egy adott megoldás mesterséges intelligenciát használ.

Leginkább a felsőfokú végzettségű és fiatalabb – 50 év alatti – cégvezetők körében magasabb az egyes mesterségesintelligencia-megoldások ismertsége.

Az is kiderült, hogy legtöbben a ChatGPT- t ismerik, ugyanakkor azok is sokan vannak, akik semmilyen konkrét alkalmazást nem tudtak megnevezni a területen. 

A mesterséges intelligenciával kapcsolatban megjelennek félelmek is. A válaszadók 69 százaléka attól tart, hogy a mesterséges intelligencia miatt a kisvállalkozók elveszíthetik munkájukat.

 A legnagyobb veszélynek ugyanakkor a technológiától való túlzott függést, valamint az emberi felügyelet hiányát nevezték meg.

Az automatizálható területekre szánnák

A kisvállalkozók elsősorban a közvetlen költségmegtakarítással vagy bevételnöveléssel járó megoldások területén alkalmaznának mesterséges intelligenciát, míg a közvetlen ügyfélkapcsolatokban kevésbé. A válaszadók túlnyomó többsége szerint az ismétlődő, unalmas feladatok jól automatizálhatók a segítségével.

Összességében a megkérdezettek 53 százaléka látja úgy, hogy a mesterségesintelligencia-alapú alkalmazások használata inkább pozitív hatással lenne a vállalkozására.

Rovatok