Vitézy Dávid, a BKK egykori vezérigazgatója azt mondta szeptemberben a G7 egyik podcastjában, hogy a tíz legjobb vasútfejlesztési szakember közül kilenc távozott Lázár János miniszteri színre lépése miatt. Mivel a nyilatkozat nagy port kavart, a lap utánajárt vajon tükrözik-e a számok Vitézy kijelentését.
„Kaotikus viszonyok alakultak ki a magyarországi közlekedés irányításában, amióta Lázár János miniszterként 2022. december 1-jétől átvette a terület vezetését” – ezt állította Vitézy Dávid, a BKK egykori vezérigazgatója a G7 szeptemberi podcastjában. Mivel állításuk szerint nagy hullámokat keltett a műsor, ezért a számokat hívták segítségül.
A G7 közérdekű adatigényléssel fordult az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz (ÉKM), hogy megtudja, mennyien dolgoztak 2023. augusztus 31-ével is az ÉKM-nél azok közül, akik 2022. december 31-én az adott cégnél dolgoztak, és mennyien voltak közülük vezető munkavállalók a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és a többi, év elején a minisztériumba integrált állami vállalat esetében – írja a lap a témát körüljáró cikkében.
Mint írják, a megadott adatok szerint nincs komoly probléma: a NIF-en kívül négy társaságot olvasztottak a minisztériumba január 1-jén, és az 857 fős állományból 762 fő fogadta el az ÉKM ajánlatát a tárca közlése szerint. Közülük augusztus 31-én még 680-an dolgoztak a minisztérium kötelékében.
Tehát az ÉKM szerint is nyolc hónap alatt minden ötödik munkavállaló felállt az egykori állami cégektől.
Az ÉKM adatait a szerkesztők összevetetették a cégnyilvántartással is: a minisztérium által vállalatonként megadott munkavállalói létszám 30 százalékkal volt alacsonyabb, mint – a még a cégek különállása idején – hivatalosan a NAV-nak leadott foglalkoztatotti adatok.
A hivatalos decemberi adatokkal összevetve augusztus végéig a munkavállalók 44 százaléka hagyta ott Lázárékat.
Az eltérésre magyarázatot adhat, hogy a már felmondási idejüket töltő kollégákat nem vették figyelembe.
A lap felhívja a figyelmet egy csaknem háromszáz fős vállalatra is, amely a korábban Vitézy Dávid által vezetett Budapesti Fejlesztési Központ jogutódjaként jött létre, és amelyet november 1-jével integráltak az ÉKM-ba. Az egykori dolgozók információira hivatkozva a G7 azt közölte, hogy innen csak a munkatársak töredéke ment tovább az ÉKM-be. Ezt erősíti meg, hogy a vonatkozó kormányhatározat szerint se kellett őket átvenni.
A közlekedésfejlesztésben szinte az összes vasúti, közúti, intermodális projektet, továbbá a nagyobb kerékpárút-építéseket előkészítő NIF és NKK 2022 augusztusában még 914 főt foglalkoztatott. Az ÉKM közlése és a cégadatbázis alapján közülük egy évvel később 350-en dolgoztak az ÉKM kötelékében.
Ha eltekintünk a cserélődéstől, akkor ebből az derül ki, hogy a közlekedésfejlesztési vállalatok munkavállalóinak csak a 38 százaléka dolgozik ma az ÉKM-nél és az NKK-nál
– írják.
2022 júliusában az ÉKM és az érintett vállalatok 1838 főt alkalmaztak, és decemberben is még 1541 főt. 2023 januárjában azonban már csak 1247 fő dolgozott a szervezeteknél – fél év alatt így eltűnt a munkavállalók harmada. Ebben az is benne van, hogy egyes távozók helyére időközben új munkavállalókat vettek fel. Ám a különbség átmenetinek bizonyult, és idén augusztusra már csak 4 százalékkal maradt el a létszám a korábbi alkalmazási szinttől.