A Heinekennél elismerik, hogy rengeteg energiát használnak fel termékeik gyártásakor és szállításakor, ami egyben az üvegházhatást növelő gázok kibocsátását is jelenti. Az Index annak járt utána, hogy a söripari konszern globális fenntarthatósági vállalásaiból eddig mi teljesült, és ebből hogyan vette ki a részét a hazai leányvállalat, a Heineken Hungária.
Az árbevétel és a profit változatlanul az üzleti eredményesség meghatározó fokmérője az iparban, ám az oda vezető út egyre inkább az energiahatékonysággal, a CO2-semlegességgel és a hulladékgazdálkodással van kikövezve, különösen a termelő-gyártó cégek esetében. A fenntarthatósági célok a söriparban is meghatározóvá váltak, ezért annak jártunk utána, hogy a globális piacon meghatározó Heineken amszterdami bázisán megfogalmazott vállalásokból mi csapódik le a budapesti központtal, de soproni termeléssel működő hazai leányvállalatnál.
A Heineken Hungáriánál az Index megkeresésére felidézték, hogy az anyacég 2021-ben jelentette be a 2030 Brew a Better World programját, amely új, ambiciózus kötelezettségvállalások sorát jelölte ki erre az évtizedre.
A vállalások célja a környezetre, a társadalmi fenntarthatóságra és a felelős alkoholfogyasztásra gyakorolt pozitív hatás előmozdítása.
Elismerték, hogy a Heineken rengeteg energiát használ fel termékei gyártásakor és szállításakor, ami egyben az üvegházhatást növelő gázok kibocsátását is jelenti. Azért, hogy ennek a mértékét enyhítse, a cég tájékoztatása szerint folyamatosan azon dolgozik, hogy csökkentse hőenergia- és áramfelhasználását, közben növelje a megújuló energiaforrások részarányát.
Lapunk érdeklődésére a Heineken Hungáriánál kijelentették:
A söripari konszern fokozottan törekszik arra, hogy 2030-ra a termelését, 2040-re pedig a teljes értékláncát szén-dioxid-mentessé tegye. A vállalat célja, hogy valamennyi termelési telephelye CO2-semlegessé váljon, maximalizálva a megújuló energia részarányát, ezáltal pedig az energiahatékonyságot.
Ennek részeként a társaság 2030-ig 30 százalékkal kívánja csökkenteni teljes kibocsátását. Leszögezték, hogy mindezek érdekében, a konkrét intézkedésekre összpontosítva „az árpától a bárpultig” a tudományos alapokon nyugvó megközelítést alkalmazzák, szorosan együttműködve a fogyasztókkal és a beszállítókkal. A vállalat tagja a Business Ambition for 1.5C, a Race to Zero, a Climate Pledge és a RE100 szervezeteknek is.
A 2030-ra kitűzött markáns célok közé sorolható a mezőgazdasági CO2-kibocsátás 30 százalékos csökkentése, a nem mezőgazdasági eredetű kibocsátás esetében 25 százalék a tervezett mérséklés aránya.
Ugyanígy deklarált cél a 100 százalékban megújuló villamos energia termelése, továbbá a vállalat kötelezettséget vállal arra is, hogy az elsődleges erdőirtással összefüggő árucikkei esetében 2025-től semmilyen további formában nem folytat erdőirtást. Ehhez kapcsolódóan az úgynevezett 4R stratégia mentén az elért eredményekről közlemények, riportok készülnek (report), továbbá csökkentik az energiahasználatot hatékonyabb berendezések és folyamatok révén (reduce), lecserélik a fosszilis tüzelőanyagokat tisztább, alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású és megújuló energiával (replace), végül pedig megszüntetnek minden maradék szénlábnyomot olyan ellenőrzött projektekkel, amelyek ellensúlyozzák a CO2-kibocsátást (remove).
Amikor arra kértük a Heineken Hungáriát, hogy a csoportszintű célok mellett nézzen szét a saját portáján is, a magyar vállalat a 2015-ös évre tekintett bázisként az energia, karbon és vízfogyasztási adatai terén, ugyanis akkor vezette be az ISO 50001 Energiairányítási Rendszert:
Legalább ilyen fajsúlyos a Zéró Hulladék program. A kitűzött célok között szerepel 2025-ig megszüntetni a hulladéklerakókba szállítást 166 gyártóüzemből. A vállalat folytatja az innovatív csomagolások fejlesztését, mint például az újrahasznosítható Green Grip az Egyesült Királyságban, ami az alumíniumdobozos gyűjtőcsomagolásoknál az egyszer használatos műanyag gyűrűket helyettesíti, ezáltal éves szinten 500 tonna műanyagot megtakarítva. Ezzel a megoldással a műanyag dobozgyűrűket 100 százalékban újrahasznosítható kartonra cserélték.
S hogy ebből eddig mi valósult meg? 2018 óta, amióta a vállalat bevezette a Zéró Hulladék programot, a kommunális lerakókra került hulladék mennyisége a harmadával csökkent, ráadásul az összes melléktermék és hulladék 99,16 százalékát ma már partnereken keresztül újrahasznosítják.
A program keretében a Heineken Hungária keresi a még nem hasznosított hulladékok hasznosítási lehetőségeit, bevonva a projektbe a Soproni Egyetem Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar Gazdasági Logisztika szakirányú továbbképzési szakának hallgatóit is. Lapunknak megerősítették, hogy a magyar vállalat 2021-ben megszüntette a PET-palackok használatát. Emellett egyes dobozos termékeknél áttértek a zsugorfólia nélküli, úgynevezett magasfalú tálca használatára, amivel évente több tíz tonna műanyagfóliát takarítanak meg, illetve ennyivel csökkentik a csomagolási hulladékok mennyiségét. Továbbá a vállalat által használt kartontálcák 100 százalékban újrahasznosított papírból készülnek, a használt zsugorfóliák 50 százalékban újrahasznosított műanyagot tartalmaznak.
(Borítókép: Taylor Weidman / Bloomberg / Getty Images)