Tízéves mesterterv mentén teljesen megújul a Dreher Sörgyárak. A mintegy 100 milliárd forintos beruházássorozat első, 2025-ig tartó, 30 milliárdos finanszírozást igénylő szakaszában új energiaközpontot hoznak létre, a fermentációs és a kondicionáló tartályokat pedig lecserélik. A folytatásban bővül a raktárkapacitás, de megújul a főzőház is. A 170 éves kőbányai sörgyárban úgy cserélik le az elavult technológiát, hogy a modernizáció a fenntarthatósági célok teljesülését is előmozdítja.
Jövőre lesz 170 éves a Dreher Sörgyárak, amely januártól fennállása legnagyobb, mintegy 100 milliárd forint értékű beruházássorozatába vág bele. Hasonló léptékű fejlesztésre a sörgyártás hazai történetében még nem volt példa. A források 30 százaléka, tehát hozzávetőleg 30 milliárd forint az anyacég, a japán Asahi döntése értelmében már biztosított.
A nagy múltú kőbányai üzem átfogó infrastrukturális felújítása az eszközök, a gépek és a technológia modernizálása révén nemcsak a hatékonyságot javítja, a versenyképességet növeli, hanem a fenntarthatósági célok teljesüléséhez is hozzájárul az energia- és vízfelhasználás, illetve a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése révén. A tízéves mesterterv első, 2024–2026-os projektszakaszában elsőként az új energiaközpontot építik meg jövő januártól, majd a fermentációs és a kondicionáló tartályokat cserélik.
A korábbi évek javuló megtérülése teremtette meg az alapot ahhoz, hogy az Asahi jóváhagyja ezt a beruházást. Le kell cserélni a korábbi, elavult technológiát, ezt pedig úgy tesszük meg, hogy a környezetterhelést a lehető legnagyobb mértékben csökkentsük. Mindez azt vetíti előre, hogy a Dreher Sörgyárak a 170. születésnapja után bátran tekintsen előre az alapítása 200. évfordulójáig, vagy azon túlra is
– mondta az Indexnek Békefi Gábor, az 1854 óta működő magyarországi sörgyár vezérigazgatója.
Ezt azzal egészítette ki lapunknak Bai József pénzügyi igazgató, hogy mindezt nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházásként szeretnék megvalósítani, akárcsak a közelmúltban az alumíniumdobozos sörök gyártási kapacitásának 120 százalékos növelését. Igaz, a kettő más kategória, az előbbi 7 milliárd forintos projekt volt.
Az ugyanakkor közös pont, hogy a fejlesztést önerőből, állami vagy uniós pénzügyi támogatás nélkül vállalják be. A szakember a mesterterv további részéről elmondta: a második etapot 2027-ben kívánják megindítani, amelynek finanszírozási lábáról időről időre az addig teljesült vállalások mentén egyeztetnek az Asahi európai képviseletével és a japán központtal egyaránt.
Fontos lépcsőfok lesz a folytatásban a raktárbázis növelése, illetve a főzőház megújítása.
Békefi Gábor kitért arra is a most bejelentett beruházással kapcsolatban, hogy kiemelt figyelmet kap a „Drehertől Dreherig” örökségépítési filozófia, vagyis az innovációk bevezetése mellett a magyar sörgyártás hagyományainak ápolása. A magyarok sörfogyasztásához évente csaknem 422 millió korsónyi mennyiséggel hozzájáruló vállalat jelentőségét hűen tükrözi, hogy csaknem 600 főt foglalkoztat, de közvetve több mint 11 ezer család megélhetését biztosítja, úgy a vendéglátás, a logisztika, mint a marketing területén. A Dreher beszállítóinak 86 százaléka hazai kis- és középvállalkozás, míg a társaság évente több mint 17 milliárd forinttal járul hozzá az államháztartáshoz jövedéki adó, áfa, termékdíj és egyéb járulékok formájában.
Minden jel arra utal tehát, hogy a Drehernek kifejezetten jó a kapcsolata az anyacégével. Mint ismert, az Asahi azután lépett be 2017-ben a kőbányai cég életébe, hogy az AB InBev megvásárolta a SABMillert, majd többlépcsős portfóliótisztítás részeként megvált számos kelet-közép-európai érdekeltségétől. Ekkor nemcsak a tulajdonos kiléte változott, hanem a magyarországi sörgyárban is vezetőváltás történt. Az új menedzsment a már említett örökségépítési filozófiát állította a középpontba, amely – csakúgy, mint az 1948-as államosítás előtt – a prémiumizációra, valamint a hagyomány és a modernitás ötvözésére koncentrál a működés, termék- és vállalati kultúrafejlesztés területén.
Az elmúlt években a vállalati stratégiát közelebb kellett hozni a fogyasztói igényekhez annak érdekében, hogy javítsák a jövedelmezőséget, ne csak az árbevétel növekedjen, hanem vele együtt a profit is. A kedvező beruházói döntésekhez más út nem vezet egy söripari konszernen belül. Például a doboztöltő kapacitás már említett növelése lehetővé tette a Dreher számára, hogy ne csak az importigénye csökkenjen, hanem a cégcsoporton belül exportőrként is megmutathatja magát.
(Borítókép: Dreher Sörgyárak)