Az online árfigyelő indulása óta 52 termékkategóriában csökkent a megfigyelt élelmiszerek átlagára – közölte a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) szombaton az MTI-vel.
A közleményben felidézték, hogy a július 1-jén elindított árfigyelő rendszer támogatja a családok tudatosabb vásárlási döntéseit, miközben fokozza a versenyt a kiskereskedelmi üzletek között.
Mint írták, a szankciós élelmiszer-inflációt már harmadára szorította vissza a kormány. Az árfigyelő hatékonyságát bizonyítja, hogy indulása óta a 62 termékkategóriából 52 esetében átlagosan 6,6 százalékkal csökkentek az átlagárak.
Az elmúlt két hétben az átlagárak 27 termékkategóriában tovább mérséklődtek,
a legnagyobb mértékben a kelkáposzta ára csökkent, több mint 20 százalékkal.
A margarin és a kristálycukor 6 százalékkal olcsóbb lett, illetve a húsok közül a sertéscomb, a csirkecomb és az egész csirke ára is mintegy 3 százalékkal mérséklődött – sorolták a közleményben.
Kifejtették, hogy a platform indulásához képest a tojás közel 23 százalékkal kerül kevesebbe, de emellett a lisztek, a spagetti és a margarin ára is 20 százalék körüli mértékben csökkent, a kenyerek és a tejtermékek átlagosan 8-9 százalékkal lettek olcsóbbak.
A húsok közül leginkább a pulykamellfilé ára mérséklődött, közel 14 százalékkal, ugyanakkor a csirkecomb és a csirkeszárny is mintegy 9 százalékkal olcsóbb, mint július elején volt.
A zöldségek átlagosan 13 százalékkal lettek olcsóbbak, de sok zöldség – kelkáposzta, fejes káposzta, fokhagyma, zöldpaprika, vöröshagyma, sárgarépa – ára több mint 15-20 százalékkal, a gyümölcsök ára pedig átlagosan 7 százalékkal csökkent.
Az online platform népszerűségét bizonyítja, hogy az elindulása óta már több mint 1,3 millió látogatója volt. A szabadszavas keresések száma meghaladta a 800 ezret, így az elmúlt két hétben legtöbbször a csirkemell, cukor, sajt, tej és burgonya szavakra kerestek az árfigyelő látogatói – írták.
Emlékeztettek arra, hogy az árfigyelő rendszer augusztus végén többfunkciós, szabadon összeállítható és megosztható bevásárlólistával bővült. Szeptember végétől pedig már arra is lehetőség van, hogy a fogyasztók akár a vizuális térképes boltszűrő funkció használatával kiválasszák a kedvenc üzleteiket, és az ott megvásárolható termékek alapján állítsák össze bevásárlólistájukat – olvasható a GFM közleményében.