A fenntarthatóság jegyében nőtt az elektromosság aránya a budapesti repülőtér földi kiszolgálásában. Az egyik légitársaság és kiszolgáló partnere ezentúl teljesen elektromos berendezésekkel (is) operál a reptéren. A zöldátállásra szükség is van, hiszen a légi közlekedés számít az egyik legszennyezőbb iparágnak.
Zöldösszefogás a ferihegyi repülőtéren. Ezentúl teljes mértékben elektromos eszközökkel végzik majd bizonyos járatok földi kiszolgálását. Az összefogás a Wizz Air, a repülőterek és légitársaságok szolgáltató partnereként működő Menzies Aviation, illetve a Budapest Airport együttműködésében valósult meg.
A Menzies által alkalmazott elektromos csomagszállító vontatók és szalagrakodók, napelemekkel ellátott utaslépcsők, földi áramellátó egység, push-back járművek, ivóvíz és mosdóegységek támogatják a Wizz Air minél biztonságosabb felszállását a Budapest Airportról, miközben javítják az energiafelhasználást és a működési hatékonyságot. A Menzies célja, hogy 2025-ig eszközeinek 25 százaléka megújuló energiával működjön. A vállalat európai berendezéseinek 41 százaléka elektromos.
A teljesen elektromos földi kiszolgálás lehetővé teszi, hogy a dízelüzemű berendezésekhez képest repülőgépenként számítva akár 80 százalékkal csökkenjen a szén-dioxid-kibocsátás. A vállalat képes párhuzamosan két repülőgépet teljesen elektromos berendezésekkel kiszolgálni.
Az elektromosságot a napelem mellett lítium-ion-akkumulátorokpakkokkal biztosítják. Az Index kérdésére elmondták: az akkumulátorokat átlagosan 5-6 évente kell cserélni, az elhasználódott egységeket hivatalos gyűjtőhelyen adják le, amiről igazolást kapnak. Szintén kérdésünkre válaszolva mutattak rá, hogy az elektromos kiszolgálással évente 600 tonnával csökkenthető a szén-dioxid-kibocsátás. Amire szükség is van, hiszen a közlekedés felelős az Európai Unió károsanyag-kibocsátásának negyedéért, ezen belül a légi közlekedés 13 százalékos arányt képvisel, ami, bár elmarad a közúti közlekedés általi környezetszennyezés mértékétől, ám így is jelentősnek mondható.
Becslések szerint csak a repülőgépek üzemanyagának elégetése egymilliárd tonna szén-dioxidot bocsát a légkörbe.
„Mi vagyunk az első légitársaság a budapesti repülőtéren, amely teljesen elektromossá alakítja földi kiszolgálását. Ezzel is szeretnénk kifejezni elkötelezettségünket amellett, hogy 2030-ig további 25 százalékkal csökkentjük a karbonkibocsátásunkat. A budapesti bázisú repülőgépeink kizárólag Airbus A321neo típusúak, amelyek jelentős környezetvédelmi teljesítménye lehetővé teszik számunkra, hogy a legalacsonyabb szén-dioxid-intenzitással repüljünk Európában” – mondta Yvonne Moynihan, a Wizz Air fenntarthatóságért felelős igazgatója.
„Ahol lehetséges, elektromos földi kiszolgáló berendezéseket és alternatív üzemanyagot használunk. Célkitűzéseink eléréséhez kulcsfontosságú lesz az együttműködés a Wizz Airrel és a Budapest Airporttal” – mondta Katy Reid, a Menzies Aviation fenntarthatósági vezetője.
A Budapest Airport el is várja partnereitől, hogy támogassák fenntarthatósági kezdeményezéseiket. „Közvetlen működésünkből adódó kibocsátásunkat tíz év alatt 65 százalékkal csökkentettük. Már több mint 100 darab elektromos földi kiszolgáló jármű látja el a feladatokat a repülőtéren nap mint nap, töltésükhöz 43 töltési parkoló pozíció áll rendelkezésre” – Mike Carlson, a Budapest Airport pénzügyi vezérigazgató-helyettese.
A Wizz Air 14 repülőgépet üzemeltet Budapesten, amelyek mindegyike keskeny törzsű Airbus A321neo típus. A repülőgépek jelentős környezetvédelmi előnyöket kínálnak: a zajterhelés és nitrogén-oxid-kibocsátás közel 50 százalékkal, a szén-dioxid-kibocsátás 20 százalékkal kevesebb az előző típushoz képest. A 2023-as pénzügyi évben a Wizz Air elérte eddigi legalacsonyabb, 53,8 grammos szén-dioxid-intenzitását, ami egyben iparági rekord is az európai légiközlekedésben.
Többek között ennek köszönhető, hogy a légitársaság idén már másodjára nyerte el az Év Globális Fenntartható Légitársasága címet.
(Borítókép: Papajcsik Péter / Index)