Ünnepi kiadásokra átlagosan 118 ezer forintot terveznek költeni az idén a magyarok, ami közel 20 százalékkal több a tavalyinál – ez derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.
Az MTI-nek küldött keddi közlemény szerint azok, akik ajándékoznak, 47 ezer forintos keretben gondolkodnak. A karácsonyfa nem lesz kisebb, a nagy ünnepi sütés-főzéshez pedig az anyagi nehézségek ellenére is ragaszkodnak a magyarok a kutatás szerint.
A tavalyi karácsonyhoz képest 56-ról 65 százalékra nőtt azoknak az aránya, akik az aktuális havi jövedelmükből tervezik fedezni az ünnepi a kiadást.
40 százalék megtakarításból, 7 százalék pedig hitelből is finanszírozza a szükséges összeget.
A magyarok fele megfontolt, előre kigondolja, kinek mit szeretne venni. Az ajándékot adók legnagyobb része novemberben rohamozza meg a boltokat, ám a Cofidis Hitel Monitor kutatásból kiderül, hogy 17 százalékuk már októberben vagy azt megelőzően elkezdte a vásárlást.
A toplistát továbbra is a kozmetikum (31 százalék), a ruhanemű (29 százalék) és a márkás italok, élelmiszerek (28 százalék) vezetik. Ismét egyre népszerűbbek a konyhai kisgépek, 13 százalék ebben a kategóriában gondolkodik.
A negyedik negyedévre vonatkozó kutatásuk szerint a magyarok 9 százaléka tervez hitelt felvenni a következő egy évben. A legnépszerűbb hiteltípus a személyi kölcsön, az átlagos hitelösszeg 1,33 millió forint. A leggyakoribb hitelcélok a lakásvásárlás (31 százalék) és a lakásfelújítás (32 százalék), harmadik helyen az autóvásárlás áll (22 százalék).
Ugyanakkor 12 százalék el tudja képzelni, hogy hitelt vegyen fel a családi kassza egyensúlyban tartása, 11 százalék pedig a rezsiszámlák kifizetése céljából.
Korábban arról is írtunk, hogy a MediaMarkt friss kutatása szerint a magyarok 46 százaléka 10 ezer forintnál is kevesebbet szán idén szerettei ajándékára, aki teheti, a beszerzést a novemberi akciókat kihasználva ejti meg, ugyanakkor sokan kivárják a decemberi fizetés megérkezését.