Az elmúlt években a magyar állam leginkább uniós forrásait felhasználva kezdett bele az általa innovatívnak gondolt induló vállalkozások támogatásába. Nem volt kivétel ez alól a fél éve a Nyugati pályaudvar aluljárójában Empanada Story névre keresztelt argentin pékség sem, amelynek a támogatás ellenére nem volt hosszú életű sikere.
A magyar állam támogatási körébe tartozik a Hiventures állami befektetéskezelő is, ami 35 milliárd forintot osztott szét több mint háromszáz vállalkozás között, aminek egyik legnagyobb nyertese az argentin Empanada Story pékség lett.
A G7.hu beszámolója szerint a pékség az argentin tésztabatyu-különlegességről, az empanadáról kapta a nevét, és a sütöde elnyerte a legnagyobb egyösszegű uniós támogatást, az 500 millió forintot –
így az állam is nyert egy 40 százalékos részesedést a vállalkozásból.
A befektetésben olyan vállalkozások jöhetnek szóba, amelyek Közép-Magyarországon kívül valósulnak meg – az Empanada azért kerülhetett be a forgatagba, mert a Heves vármegyei Kecsendre volt bejegyezve. A felkarolt vállalkozások továbbá kutatás-fejlesztéssel is foglalkoznak, és előnyt élveznek a technológiailag innovatív vállalkozások. A Hiventures ezzel indokolta, hogy a pékségre esett a választása:
A pékséget végül tavaly nyáron adták át a Nyugati aluljáróban, ahol egykor egy Burger King állt. Nagyjából féléves működés után azonban, 2023 elején be is zárták – az arculata a mai napig látható az aluljáróban, az üzlethelyiség pedig továbbra is kiadó.
A cégnek 2022-ben 182 millió forintos árbevétele volt, viszont 170 milliós veszteséget termelt, így aztán bezárni kényszerült.
Cikkünk megjelenése után közös nyilatkozatban reagált az Empanada Europe Kft. és a Hiventures Zrt. Alább tartalmi változtatás nélkül közöljük ezt.
Az Empanada Europe Kft. 2021 nyarán részesült tőkebefektetésben a Hiventures Zrt. által kezelt Nemzeti Technológiai és Szellemi Tulajdon kockázati tőkeprogramból. A befektetéstszámos egyeztetés és üzleti átvilágítás előzte meg, amely kiterjedt a piaci megfelelőségre éspotenciálra, a hazai és nemzetközi terjeszkedési lehetőségek vizsgálatára, az addig elértvalidált eredményekre és az eredménytermelési képességre egyaránt.
Az Empanada Europe Kft. a befektetés időpontjában jól működő online és offline értékesítési csatornákkal rendelkezett, amelyeken keresztül jelentős árbevételt realizált. Folyamatban lévő ígéretes tárgyalásai, valamint saját befektetett pénzeszközei tovább erősítették üzletipozícióját. A Nemzeti Technológiai és Szellemi Tulajdon kockázati tőkeprogram-elvárásának megfelelően egy független, külső szakértő által lebonyolított innovációstartalom-vizsgálat megállapította, hogy az Empanada Europe Kft. fejlesztése eljárási innovációs tartalommal bír, mind a receptúra, mind az általa alkalmazott gyártási, előkészítési és sütési technológiák kombinációja révén.
Cikkükben – a tőkebevonás céljának és az Empanada Europe Kft. egyéb tevékenységének összemosásával – azt sugallják, hogy a kapott befektetés felhasználása nem felel meg az európai uniós előírásoknak. A kapott forrás felhasználásának célja a cég gyártókapacitásának fejlesztése, a kerecsendi gyártói tevékenységének elindítása volt. Ennek megfelelően a forrást a céltársaság a kerecsendi beruházás, az automatizált gyártási technológia és a kapcsolódó költségek (például termelő gépek beszerzése, ipari eszközökbeszerzése, üzemhez kapcsolódó engedélyek beszerzése, személyi jellegű ráfordítások, alapanyagok, készletezési és rezsiköltségek) finanszírozására fordította.
A forrásfelhasználás hazai és uniós jogszabályoknak való megfelelését az Empanada Europe Kft. szerződésben vállalta, ezt a Hiventures folyamatosan ellenőrzi. A beruházásnak köszönhetően az Empanada Europe Kft. saját árbevételt generált, amit fejlődésre, így országos szintű lefedettség elérésére, nemzetközi terjeszkedésre, franchise-rendszer kialakítására fordított. Budapesti egységeit minden esetben saját árbevételből nyitotta, így semmiképpen sem helytálló a cikk azon állítása, amely szerint azok bármelyikét az alap befektetéséből finanszírozta. Miután a céltársaságot is súlyosan érintette a 2022-ben teret nyerő energiaválság, alapanyagár-emelkedés és infláció, a cikkükben konkrétan is megemlített Nyugati téri egység, akárcsak a KSH által 4500-ra becsült további kiskereskedelmi egység az országban, a racionalizálás jegyében bezárásra került. Az Empanada Europe Kft. stratégiai váltáson megy keresztül, és minden erejével azon dolgozik, hogy értékesítési csatornáit felfuttatva tovább tudjon működni. Jelenleg együttműködés kialakítására törekszik hazai továbbértékesítő partnerekkel, élelmiszerláncokkal, és számos nemzetközi, többek között Ausztriát, Németországot, Franciaországot érintő tárgyalása is zajlik, hogy az Empanada-termékek neves külföldi üzletek polcain is megjelenhessenek.