Index Vakbarát Hírportál

Biztos, hogy jól szétnézett a lehetőségek között? Tízezreket spórolhat!

2023. december 14., csütörtök 18:36

Már nagyon kevés idő van hátra 2024. március elsejéig, amikor több mint 3 millió biztosítási szerződést, vagyis a teljes lakásbiztosítási piacot érintő biztosítóváltási kampány kezdődik. 13 biztosító, több mint 300 alkuszcég és több ezer üzletkötő – aktív kormányzati támogatás mellett – készül az első magyarországi lakáskampányra.

Akár félmillió lakásbiztosítást is újraköthetnek majd az ügyfelek a 2024. március 1-től március 31-ig tartó kampányidőszakban, a lakásbiztosítási díjaik jelentős csökkenése mellett – derül ki több biztosító, valamint a Biztosítási Elemző Központ (BEK) által végzett előzetes kutatásokból. A kampány az értékesítési csatornák jelentős átrendeződését is elhozhatja.

Az 1000 fős mintán végzett reprezentatív kutatások alapján az ügyfelek közel 20 százaléka már hallott a kampányról, és közel harmada már most váltásra készül. A legnagyobb váltási hajlandóságot a fiatalok (25-34 éves korosztály) körében mérték, de a nyugdíjasok között is tízből négyen érdeklődnének egy kedvezőbb ajánlat iránt. A váltani szándékozók közel 40 százaléka a magas biztosítási díjat jelölte meg váltási szándékának indokaként, több mint 30 százalékuk pedig úgy nyilatkozott, hogy „a biztosító túl magas díjemelésről küldött tájékoztatót”.

Folyamatosan emelkedő díjak és infláció

A Gazdaságfejlesztési Minisztérium által életre hívott márciusi lakáskampány iránti különösen élénk figyelem

az elszabadult inflációnak és az előző évek folyamatos és egymásra rakódott díjemeléseinek köszönhető. Az ügyfelek nagyobbik része az elmúlt években egyáltalán nem törődött a lakásbiztosítások díjának emelkedésével. Az évek óta egy helyen „parkoló” lakásbiztosítások díjai mára emiatt oly mértékben megemelkedtek, hogy ha újrakötnénk ezeket a szerződéseket, akkor már ma is tízezreket spórolhatnánk.

Bár a kampányra szóló akciós díjakat majd csak márciusban fogják kiadni a biztosítók, már a jelenlegi díjak között is hatalmas különbségek vannak. A Biztosítási Elemző Központ (BEK) által végzett példakalkulációk alapján a legtöbbet a családi házzal rendelkezők spórolhatnak.

A biztosítók versenyét a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a közvetítői jutalékok csökkentésének előírásával is támogatja, és elvárja, hogy a biztosítók által így elért költségmegtakarítást a társaságok, kedvezőbb díjak formájában, juttassák vissza az ügyfeleknek. Ez további díjcsökkentést (megtakarítási lehetőséget) vetít előre, ami az ügyfelek részére összességében akár arra is forrást teremthet, hogy szolgáltatásokban és feltételekben jobb termékekre, például a Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosításokra (MFO-ra) váltsanak.

Fontos kihangsúlyozni, hogy míg a márciusi váltási lehetőség minden, még a hitellel terhelt lakások biztosításaira is kiterjed majd, addig a biztosítások évfordulójától függetlenül március hónapon kívül továbbra is csak évente egyszer – az adott biztosítás évfordulójának alkalmával – lehet majd lakásbiztosítót váltani.

Alkuszoktól kaphatjuk a legnagyobb támogatást

A lakásbiztosítások megkötése esetében az ügyfelek – ellentétben például a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításokkal – eddig a személyes értékesítést, a biztosítók irodáit és a tanácsadói csatornákat részesítették előnyben. Az internetes összehasonlító felületeket eközben kevésbé vették igénybe, ami – a BEK elemzése szerint – jól mutatja, hogy az összességében mintegy 165 milliárd forintos piacot kitevő lakásbiztosításokat korábban jórészt személyes értékesítés keretében adták el a lakosság részére.

Az ügyfelek által igénybe vett szerződéskötési csatornák megoszlása azonban márciusban könnyen megfordulhat, amikor tömegek szeretnének majd egyszerre ajánlatot kapni lakásbiztosításukra, és egyúttal intézni biztosítóváltásukat. Ebben ugyanis jelentős szerep hárul majd az online és a hagyományos módon közvetítőkre (alkuszokra, függő és független ügynökökre), akik az elérhető ajánlatok bemutatását, az új biztosítások megkötését és a régi szerződések felmondását is elősegítik majd ebben a 31 napban.

A kampányban 13 biztosító közel 30 különböző lakásbiztosítási ajánlatával találkozhatnak majd az érdeklődők, és emiatt a közvetítőknek termékek sokaságával kell majd egyszerre, rövid határidőn belül dolgozniuk.

Míg az internetes portálok esetében a fő feladat az lesz, hogy a látogatókat egyszerűen, mégis megfelelő mértékben tájékoztassák az ajánlatokról, addig a személyes tanácsadók esetében az jelent majd nehézséget, hogy a már meglévő ügyfeleiket időben elérjék, és számukra az online összehasonlító portálok kínálta ajánlatokkal versengő ajánlatot és szolgáltatásokat kínáljanak annak érdekében, hogy biztosítsák piaci pozíciójukat.

Rovatok