A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) folyamatosan figyeli a Facebook Marketplace menüjében megjelenő tűzifahirdetéseket. Ezek alapján pedig kiszűrik a csaló hirdetőket, akikről listát készítenek.
Az ellenőrök novemberben szúrópróbaszerűen végzett telefonos próbavásárlások alkalmával 70 hirdetésből 56 esetben, azaz a hirdetések 80 százalékában olyan súlyos jogsértéseket észleltek, amelyek alapján a telefonszámok úgynevezett feketelistán való közzététele mellett döntöttek – olvasható a hivatal közleményében.
A hatóság felhívja a figyelmet arra, hogy rendkívül kockázatos a közösségi médiás felületeken tűzifát rendelni.
A jogsértő hirdetések adatait és az azokban szereplő telefonszámokat a Nébih kereshető formában közzéteszi egy úgynevezett „feketelistán”, vagyis a jogszerűtlen hirdetések között.
A hivatal azt javasolja, hogy a listára felkerült telefonszámokon senki se rendeljen tűzifát, ugyanis rendkívül nagy az átverés kockázata.
A Marketplace-en megjelenő tűzifahirdetések megbízhatatlanságát az is jelzi, hogy a hirdetők több mint fele meg sem adja a telefonszámát, kizárólag privát üzenetben lép kapcsolatba a vásárlókkal.
Szintén árulkodó jel, hogy ha egy eladó nem adja meg a beazonosításához szükséges adatokat, mint például az EUTR technikai azonosító szám, név, telefonszám, jobb esetben telephelyi elérhetőség. Az ilyen hirdetők ugyanis jellemzően igyekeznek elkerülni, hogy az esetleg elégedetlen vevők utolérjék őket.
A telefonos próbavásárlás alkalmával, miután az ellenőrök felfedték kilétüket, a csalók legtöbbször azonnal letették a telefont. Minden olyan esetben, amikor az eladó a hatósággal együttműködött, a Nébih szakemberei megadták a jogszerű hirdetésfeladáshoz szükséges információkat.
Azon hirdetők adatai és telefonszámai, akik a hatósági segítség alapján pótolták a hiányosságokat, javították a hirdetéseket, nem kerültek fel a jogszerűtlen hirdetések közé.
A tűzifavásárlók számos hasznos információt olvashatnak a Nébih lakossági EUTR-aloldalán.