A Budapest Airport visszavásárlása érdekében sikeres vagyonértékesítéseket hajtott végre a magyar állam. A három ügylet pénzügyi zárása nagyjából 270 milliárd forint bevételt jelentett, amelyet a repülőtér visszavásárlásának finanszírozására fordítanak – írta közleményében a Gazdaságfejlesztési Minisztérium pénteken.
Az elmúlt időszakban a magyar állam 100 százalékos tulajdonában álló Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt. sikeresen értékesítette az Erste Bank Hungary Zrt.-ben és a Yettel Magyarországban meglévő tulajdonrészét, valamint a Vienna Insurance Group (VIG) társaságokban meglévő részesedésének döntő részét (az állam 45 százalékos tulajdonrészét 10 százalékosra csökkentette) – összegezte a tárca pénteki közleményében.
A három ügylet pénzügyi zárása összesen több mint 700 millió eurós (270 milliárd forintos) bevételt eredményezett az államnak.
Ezt az összeget a budapesti repülőtér visszavásárlásának finanszírozására fordítják. Továbbá folyamatban van a Magyar Posta Életbiztosító Zrt.-ben és a Magyar Posta Biztosító Zrt.-ben meglévő 66,9 százalékos állami tulajdonrész értékesítését célzó nyílt, piaci versenyfolyamat, amely menetrend szerint zajlik. Szerződéskötésre 2024 tavaszán kerülhet sor.
A reptér kiemelkedő stratégiai eszköz, amelyet a Gyurcsány-kormány elherdált. A tranzakció gazdaságtörténeti jelentőségű, ugyanis a legnagyobb volumenű és legkomplexebb ügylet a rendszerváltás óta.
A közleményben azt is kiemelték, hogy a visszavásárlással kapcsolatos tárgyalások ütemezetten, az együttműködés jegyében és megfelelően haladnak a partnerek között. A folyamat már abban a fázisban van, hogy a felek között nagyon közel a végleges megállapodás.
Orbán Viktor miniszterelnököt a Ferihegyi repülőtér megvásárlásáról is kérdezték a csütörtöki Kormányinfón. Leszögezte, bármelyik nap megtörténhet a bejelentés. A vásárlásáról úgy fogalmazott: abból kell kiindulni, hogy mit is akar a kormány. Óriási verseny zajlik a turizmusért, a konferenciaturizmusért, a nemzetközi szervezetekért, ez jelentős ereje az európai gazdaságnak, mindenki benne akar lenni ebben az üzletben, ezért kulcskérdés a légi közlekedés – összegezte.
A kormányfő aláhúzta, ide kell tudni jönnie az embereknek, Budapest fantasztikus hely, de fejlesztésre van szükség, a mostani keretektől ezt nem várhatták, ezért kellett lépni. A kormány nem akarja azt állítani magáról, hogy képes repülőteret működtetni, ezért megtalálták a megfelelő partnert, aki francia, és tudja üzemeltetni a létesítményt. A végén vannak már a folyamatnak, bármelyik nap történhet bejelentés – szögezte le.
(Borítókép: A budapesti Liszt Ferenc repülőtér indulási termináljához 2020. május 25-én. Fotó: Akos Stiller / Bloomberg / Getty Images)