A Használtautó.hu éves elemzéséből kiderül, hogy a magyarok milyen autókat hirdettek és milyen átlagáron, a járművek mennyi idő alatt keltek el, illetve mi várható idén az árak alakulásában.
Az újautó-piac és a használtautó-import komolyabb megtorpanásával ellentétben a havi hirdetések átlagos száma éves viszonylatban növekedett 2023-ban a használtautó.hu-n: tavaly 103 266 darab hirdetést adtak fel a portálon, ami 7,3 százalékos növekedés a 2022-es 96 223 darabhoz képest. A hirdetések forgási sebességéből mindeközben az látszik, hogy tavaly átlagosan 36,5 napba telt túladni egy személyautón, míg 2022-ben ez átlagosan 31,6 napig tartott. Vagyis tavaly átlagosan 5 nappal tovább tartott értékesíteni egy használt autót.
A legnagyobb kínálatot felvonultató portálon 2023-ban a Ford Focus modellek hirdetéseire kattintottak a legtöbben, míg a második helyen a Skoda Octavia, a dobogó alsó fokán pedig az Audi A4 áll. A villanyautók között a BMW i3 a legkelendőbb, utána a Tesla Model 3, majd a Nissan Leaf következik. A hibrideket nézve pedig a tavalyi év során is a Toyota számított egyeduralkodónak: a toplista élén a Corolla, a C-HR és a RAV4 állnak.
Az alábbi táblázatban néhány kiválasztott modell tavalyi árait vetették össze a 2022-ben tapasztaltakkal. Ebből az látszik, hogy az legtöbb esetben árnövekedés látható, 1-2 figyelemre méltó kivétellel (különösen a villanyautók esetében). Utóbbira magyarázatot adhat az a tény, hogy akik villanyautót akartak venni, már megtették. Újabb vásárlók pedig akkor jelenhetnek meg ebben a piaci szegmensben, ha még kedvezőbben alakulnak majd az elektromos autók árai.
Modell | Átlagár-növekedés/-csökkenés 2022-höz képest | 2023-as átlagár |
Ford Focus | +18,6 százalék | 2,4 millió forint |
Suzuki Swift | +10,2 százalék | 1,1 millió forint |
Volkswagen Golf | +13,7 százalék | 2,95 millió forint |
Opel Astra | +6,9 százalék | 1,6 millió forint |
Kia Cee'd | +12,2 százalék | 3,88 millió forint |
Skoda Octavia | +12,4 százalék | 3,9 millió forint |
Volkswagen Passat | +0,6 százalék | 3,5 millió forint |
Audi A4 | -10,8 százalék | 3,2 millió forint |
BMW i3 | -12 százalék | 10 millió forint |
Nissan Leaf | -10,5 százalék | 8 millió forint |
Forrás: használtautó.hu
Ami az autók színét illeti, a 2023-as év során a használtautó.hu-ra feltöltött összes hirdetést figyelembe véve a leggyakoribb szín a fehér (185 955 db), a második a fekete (166 054 db), a harmadik pedig az ezüst (96 808 db) volt.
2023 legdrágább használt autóit is górcső alá vették. Az adatok szerint a legmagasabb árkategóriában egyértelműen a Lamborghinik vitték a prímet: az Aventador és az Urus modelleket 100 millió forint felett kínálták, őket a Mercedes-AMG G 63-as modellek követik 80-90 millió forintos eladási árral.
Az oldalra tavaly még olyan ritkaságok is felkerültek, mint a Ferrari 360-as (30 millió forint feletti áron), a 812 Superfast (125 millió forint körül) és az FF is (50-75 millió forint között), ami azért különösen érdekes, mert az ennyire ritka sportautóknál a tulajok többnyire kivárnak, hogy aztán inkább aukción értékesítsék őket.
A használtautó.hu szakértője szerint 2024-ben kifulladhat a brutális drágulás lendülete:
A mélyponton lévő újautó-piacon már egyre gyakoribbak az óriási, akár sokmilliós kedvezmények, ami azt mutatja, hogy elértek egy határt, amit a vásárlók már nem képesek, és nem is akarnak megfizetni. A használtautó-piacon is hasonló trend várható, mivel az egyre kisebb fizetőképes kereslet csökkentheti a 2024-ben várható drágulás ütemét és mértékét
– mondta Horváth András.
(Borítókép: Carsten Koall / Getty Images)