Index Vakbarát Hírportál

2024-ben törhet le a brutális áremelkedés szarva

2024. január 17., szerda 15:55

A Használtautó.hu éves elemzéséből kiderül, hogy a magyarok milyen autókat hirdettek és milyen átlagáron, a járművek mennyi idő alatt keltek el, illetve mi várható idén az árak alakulásában.

Az újautó-piac és a használtautó-import komolyabb megtorpanásával ellentétben a havi hirdetések átlagos száma éves viszonylatban növekedett 2023-ban a használtautó.hu-n: tavaly 103 266 darab hirdetést adtak fel a portálon, ami 7,3 százalékos növekedés a 2022-es 96 223 darabhoz képest. A hirdetések forgási sebességéből mindeközben az látszik, hogy tavaly átlagosan 36,5 napba telt túladni egy személyautón, míg 2022-ben ez átlagosan 31,6 napig tartott. Vagyis tavaly átlagosan 5 nappal tovább tartott értékesíteni egy használt autót.

A legnagyobb kínálatot felvonultató portálon 2023-ban a Ford Focus modellek hirdetéseire kattintottak a legtöbben, míg a második helyen a Skoda Octavia, a dobogó alsó fokán pedig az Audi A4 áll. A villanyautók között a BMW i3 a legkelendőbb, utána a Tesla Model 3, majd a Nissan Leaf következik. A hibrideket nézve pedig a tavalyi év során is a Toyota számított egyeduralkodónak: a toplista élén a Corolla, a C-HR és a RAV4 állnak.

Továbbra is emelkedő átlagárak

Az alábbi táblázatban néhány kiválasztott modell tavalyi árait vetették össze a 2022-ben tapasztaltakkal. Ebből az látszik, hogy az legtöbb esetben árnövekedés látható, 1-2 figyelemre méltó kivétellel (különösen a villanyautók esetében). Utóbbira magyarázatot adhat az a tény, hogy akik villanyautót akartak venni, már megtették. Újabb vásárlók pedig akkor jelenhetnek meg ebben a piaci szegmensben, ha még kedvezőbben alakulnak majd az elektromos autók árai. 

Modell Átlagár-növekedés/-csökkenés 2022-höz képest 2023-as átlagár
Ford Focus +18,6 százalék 2,4 millió forint
Suzuki Swift +10,2 százalék 1,1 millió forint
Volkswagen Golf +13,7 százalék 2,95 millió forint
Opel Astra +6,9 százalék 1,6 millió forint
Kia Cee'd +12,2 százalék 3,88 millió forint
Skoda Octavia +12,4 százalék 3,9 millió forint
Volkswagen Passat +0,6 százalék 3,5 millió forint
Audi A4 -10,8 százalék 3,2 millió forint
BMW i3 -12 százalék 10 millió forint
Nissan Leaf -10,5 százalék 8 millió forint

Forrás: használtautó.hu

Ami az autók színét illeti, a 2023-as év során a használtautó.hu-ra feltöltött összes hirdetést figyelembe véve a leggyakoribb szín a fehér (185 955 db), a második a fekete (166 054 db), a harmadik pedig az ezüst (96 808 db) volt. 

2023 legdrágább használt autóit is górcső alá vették. Az adatok szerint a legmagasabb árkategóriában egyértelműen a Lamborghinik vitték a prímet: az Aventador és az Urus modelleket 100 millió forint felett kínálták, őket a Mercedes-AMG G 63-as modellek követik 80-90 millió forintos eladási árral.

Az oldalra tavaly még olyan ritkaságok is felkerültek, mint a Ferrari 360-as (30 millió forint feletti áron), a 812 Superfast (125 millió forint körül) és az FF is (50-75 millió forint között), ami azért különösen érdekes, mert az ennyire ritka sportautóknál a tulajok többnyire kivárnak, hogy aztán inkább aukción értékesítsék őket.

A használtautó.hu szakértője szerint 2024-ben kifulladhat a brutális drágulás lendülete:

A mélyponton lévő újautó-piacon már egyre gyakoribbak az óriási, akár sokmilliós kedvezmények, ami azt mutatja, hogy elértek egy határt, amit a vásárlók már nem képesek, és nem is akarnak megfizetni. A használtautó-piacon is hasonló trend várható, mivel az egyre kisebb fizetőképes kereslet csökkentheti a 2024-ben várható drágulás ütemét és mértékét

mondta Horváth András.

(Borítókép: Carsten Koall / Getty Images)

Rovatok