A gyanú szerint a BMW illegális eszközökkel manipulálta a kipufogóinak károsanyag-kibocsátási értékeit. Arra gyanakszanak, hogy a klímával trükközött az autógyártó cég.
A Bild kutatásai szerint a német Szövetségi Hatósági Hivatal (KBA) eljárást kezdeményezett a BMW ellen. Kemény vádak a kiterjedt mérések után:
A gyanú szerint a BMW illegális trükkökkel manipulálta a kipufogógáz-kibocsátási értékeket.
A konkrét ügy egy régebbi SUV-modellre, egy kétliteres, dízelmotorral felszerelt X3-asra vonatkozik. A belső akták szerint az autó kevesebb nitrogén-oxidot bocsát ki, ha többek között kikapcsolják a légkondicionálót. A laboratóriumi tesztek során a légkondicionáló rendszerint ki van kapcsolva. Az eljárást ismerők ezt egy úgynevezett „defeat device”-nak, azaz egy
NEM ENGEDÉLYEZETT KIKAPCSOLÓ ESZKÖZNEK TEKINTIK, AMELY MEGAKADÁLYOZZA EGY KIBOCSÁTÁS-ELLENŐRZŐ RENDSZER MŰKÖDÉSÉT.
Júniusban a Német Környezetsegítők (DUH) olyan vizsgálatokat tettek közzé, amelyek szerint a BMW is használt ilyen hatástalanító eszközöket a kipufogógáz-tisztítás csökkentésére a valós üzemben.
„Megdöbbentő, hogy több mint hét évvel a dízelbotrány napvilágra kerülése után is a valaha mért legmagasabb nitrogén-oxid-kibocsátást találtuk a dízelautóknál valós vezetési körülmények között, és
a motorvezérlő szoftverben találtunk hatástalanító eszközöket
– mondta Jürgen Resch szövetségi igazgató.
Harald Krüger, a BMW volt vezérigazgatója 2017. szeptember 27-én azt mondta:
Nem babráltuk meg a járműveket. Olyan dízelek vannak, amelyek tiszták. És ezek a legjobbak a világon.
A müncheni ügyészség 2019-ben lezárta a BMW elleni nyomozást. „A csalás vádja nem igazolódott be” – közölte akkor a hatóság. A müncheni székhelyű autógyártó állítólag tévesen rossz szoftvert használt egyes modellekben, így a BMW 8,5 millió eurós bírsággal „megúszta” az állítólagos baklövést.
A mostani KBA-eljárás ennél jóval drágább lehet az autógyártó számára. A hatóságok szóvivője a Bildnek megerősítette: „A KBA piacfelügyelete 2023 augusztusában indított meghallgatási eljárást a BMW ellen. Ez egy X3-as modell kétliteres dízel motorvezérlő egységében lévő, nem engedélyezett hatástalanító eszköz gyanújára vonatkozik. A vonatkozó emissziós típusengedélyeket az ír típusengedélyező hatóság annak idején megadta.
Az ír jóváhagyó hatóság, az NSAI és a KBA szoros párbeszédet folytatnak egymással.
Ha a KBA „gyártási hibaként” aposztrofálja az ügyet, akkor a gyártónak csak az érintett járműveket kellene a jogszabályoknak megfelelő állapotba hoznia.
Ha azonban a KBA a szoftveres trükköket csalásnak tekinti, a gyártónak büntetőjogi és polgári jogi következményekkel kell szembenéznie.
Emellett a hatóság valószínűleg más BMW modellekben is fokozottabban keresné a szoftvertrükköket – dominóhatás lenne a következmény.
„A BMW nyilvánvalóan nagyon ügyes volt a károsanyag-kibocsátási csalások terén, ezért tartott ilyen sokáig, mire bármit is találtak” – mondta a bennfentes a Bildnek. A BMW szóvivője nem kommentálta a folyamatban lévő ügyet.