A fogyasztóvédelmi hatóság a légitársasággal szemben 300 millió forint bírságot szabott ki, amiért a Ryanair áthárította az utasokra a Magyarországon 2022. június 4-étől bevezetett légi forgalmi adót. Ez utasonként 3900 forintos többletköltséget jelentett. A Kúria döntése szerint a légitársaság az Általános Szerződési Feltételeknek (ÁSZF) megfelelően járt el.
A Fogyasztóvédelmi Hatóság szerint a légitársaság az utasokat félrevezető módon tájékoztatta a jegyáremelés indokairól, amivel tisztességtelen kereskedelmi magatartást tanúsított. Emiatt 736 ezer euró, 300 millió forintnak megfelelő bírságot szabott ki a magyar hatóság a Ryanairre.
A Kúria szerint a légitársaság jogosan hivatkozott arra, hogy az Általános Szerződési Feltételeknek (ÁSZF) megfelelően járt el az utasok tájékoztatását illetően, akik – ha nem fogadták el az emiatt személyenként 3900 forinttal megemelt jegyárat – elállhattak a jegyvásárlástól, illetve lemondás esetén teljes visszatérítést kaphattak.
Mint beszámoltunk róla, a magyar kormány és a Ryanair vitája 2022. nyár elején kezdődött. Június 5-én a Magyar Közlönyben is megjelent az extraprofitadóról szóló rendelet. Emiatt a légitársaság június 9-től a repülőjegyekre 3900, valamint 9750 forint különadót vetett ki.
Nem sokkal később, még abban az évben júliusban panaszt nyújtott be a Ryanair az Alkotmánybíróságon (AB), kifogásolva a többek között a légitársaságot is sújtó extraprofitadót, mondván: sérti az arányos közteherviseléshez fűződő jogát. Az Alkotmánybíróság 2023. április 20-án utasította vissza a keresetet arra hivatkozva, hogy a testületnek nincs hatásköre a panasz vizsgálatára.
A Ryanair pedig egy nappal a visszautasítás után reagált is:
A döntésének nincs különösebb jelentősége, mivel a kormány már felváltotta az extraprofitadót egy másik adónemmel, az ökoadóval.
Ezután a Fővárosi Törvényszék 2023. június 1-jén megsemmisítette a fogyasztóvédelem határozatát, de a kormányhivatal napokon belül fellebbezett, így a Kúriához került az ügy.
Már 2022. augusztus 8-án elmarasztalta a fogyasztóvédelem a légitársaságot, és 300 millió forintos bírság megfizetésére kötelezte a fent említett okokra hivatkozva.
A fogyasztóvédelmi hatóság határozatában arra is emlékeztettek, hogy a Ryanair ÁSZF-jében az szerepel: „jegyáraink nem tartalmazzák a külső felek által a szolgáltatásaink nyújtásáért (pl. repülőtéri és biztonsági, valamint karbantartási díjak) felszámított díjakat és költségeket”.
Az ezen szolgáltatásokért felszámított költségek minket terhelnek
– áll a Ryanair ÁSZF-jében a határozat szerint. A kormányhivatal erre hivatkozva azzal érvelt, hogy ha a Ryanair átvállalja az utasoktól ezeket a költségeket, akkor erre hivatkozva nem emelheti meg a jegyárakat.
A Ryanair határidőre, 30 napon belül benyújtotta fellebbezését arra hivatkozva, hogy az ÁSZF-nek megfelelően tájékoztatták az utasokat, és az uniós jog garantálja a légitársaságoknak azt a szabadságot, hogy módosítsák az áraikat – és ez szerintük a különadó esetében sincs másképp.
Most megfellebbeztük ezt az alaptalan bírságot, és a döntést végül az uniós bíróságon fogjuk megsemmisíteni, mivel az uniós jog garantálja a légitársaságoknak azt a szabadságot, hogy ők szabják meg az áraikat, és a visszamenőlegesen kivetett adókat a fogyasztókra hárítsák át. A magyar kormány és a fogyasztóvédelem is köteles betartani ezeket az uniós törvényeket
– fogalmazott Michael O’Leary ügyvezető a Ryanair közleménye szerint.