Ismét teljes összefogást sürget több dohányipari szakértő, akik a dohánytermékek körüli szabályozás, illetve adórendszer körüli átláthatatlanságra hívták fel a figyelmet. Sérelmezik, hogy a regularizáció nem minden esetben tesz különbséget a hagyományos dohánytermékek és az új típusú termékek között, ennek okán a jelenlegi szabályok egészségügyi kockázatokat vonhatnak maguk után.
Az Index nemrég beszámolt róla: a teljes dohányszektor fellép a nikotin körüli tévhitek eloszlatása érdekében. A cél az, hogy az ártalomcsökkentés irányába tereljék a hagyományos cigarettát használókat.
Nehéz azonban egy egységként kezelni a fogyasztókat, mivel kontinensenként, illetve sok esetben országonként is eltérő a piac – hívta fel a figyelmet a GTNF (Global Tobacco & Nicotine Forum) szöuli konferenciáján Tim Phillips, a Tamarind Intelligence nevű, piaccal és szabályozással foglalkozó szervezet ügyvezető igazgatója, aki szerint még mindig nem sikerült megtalálni a 800 milliárd dollárt megmozgató dohánypiacon azt a terméket, amely minden dohányosnak megfelel, hogy letegyék a hagyományos cigarettát.
Phillips felidézett egy tíz évvel ezelőtti megállapítást, amely úgy szólt, hogy a hevített termékek mára kiszorítják a hagyományosakat a vezetői székből. Ez azonban egyelőre nem ment végbe, ám a töretlen fejlődésnek köszönhetően a füstmentes termékek mostantól számított tíz éven belül valóban pole-pozícióba kerülhetnek, és maguk mögé utasíthatják a hagyományos dohánytermékeket.
Az új hullámos dohánytermékek (next-generation products = NGP) piacának fejlődése azonban nagymértékben függ az azok köré épített szabályozásoktól. Ebből kiindulva jellemezte a regionális piacokat:
Számos szakember hisz az adóztatás erejében, mondván, a dohányzásra vonatkozó adóterhek alakításával a szabályozók befolyásolni tudják, hogy a felhasználókat mely termékek felé tereljék.
Úgy tűnik, hogy az Egészségügyi Világszervezet (WHO) Dohányzás-ellenőrzési Keretegyezménye (FCTC) a dohányzásra vonatkozó szigorú szabályozások mellett teszi le a voksát – a kiszolgáltatottabb társadalmi csoportok védelme érdekében. Bár közvetlen hatása nincs az országok gazdaságpolitikájára, a politikai döntéshozókra azonban befolyásuk van.
A jelenlegi álláspont szerint a döntéshozók azt várják, hogy a minél szigorúbb szabályozás hosszú távon az egészségügyi mutatók kedvező alakulásához vezethet.
A Royal Pharmaceutical Society (RPS, a gyógyszertári szakma irányításáért és támogatásáért felelős testület Angliában, Skóciában és Walesben) szerint azonban ez a vélekedés nem felel meg a valóságnak. Az RPS azon az állásponton van, hogy a tiltás politikája helyett a „kevésbé rosszat” kellene előtérbe helyezni, vagyis az ártalomcsökkentett dohánytermékek segítségével kellene visszaszorítani a cigarettát. A szigorú szabályozás ráadásul a feketepiac erősödését vonja magával, ami komoly egészségügyi kockázatokat rejt magában – mutatott rá James Lambert, az Oxford Economics ázsiai térségért felelős igazgatója.
Példaként hangzott el az ausztrál helyzetet, mondván: az ottani kormány a dohánytermékekre vonatkozó fiskális politikával megágyazott az illegális piacnak, aminek felszámolására nem sok esély van.
Lambert három pontban foglalta össze a szerinte kívánatos szabályozási politikát:
(Borítókép: Cigaretták egy gépen az összeszerelési folyamat során a Philip Morris International (PMI) Coltabaco SAS gyártóüzemében, Medellinben, Kolumbiában 2017. június 2-án. Fotó: Nicolo Filippo Rosso / Bloomberg / Getty Images)