Egyértelműen dübörög a carsharing Magyarországon, amit kiválóan visszatükröznek a piac egyik főszereplőjének tavalyi évre vonatkozó számai. A GreenGo történelemkönyvébe kiemelt helyre kerül a 2023-as év. A felhasználók száma, valamint a zónák bővítése mellett új taggal bővült a kizárólag elektromos autókból álló flotta. A carsharingpiacon egyedülálló méretű autó a legtöbb lakossági igény kielégítésére alkalmas.
Február 15-től a GreenGo elektromos autóflottájának részét képezik az Opel Vivaro haszongépjárművek, Cargo L név alatt. A magyar carsharingpiacon elsőként a GreenGo flottájában érhető el ekkora méretű haszongépjármű – jelenleg ez a legnagyobb rakterű kisáruszállító a carsharingpiacon.
A Cargo L tökéletesen alkalmas a legtöbb lakossági igény kielégítésére. Méreteit tekintve lehetővé teszi, hogy akár egy fordulóval is célba érjen a teljes rakomány, hiszen több mint 5 méteres hosszával és több mint 4 köbméteres rakterével, 3 személy szállítására alkalmas utasterével, a Flex Cargo funkcióval elérhető plusz térrel extra nagy, extra hosszú tárgyak szállítására is alkalmas.
Mindez pedig milyen jól például egy költözés esetén. Hiszen ilyen esetekben rendszerint költöztető vagy fuvarozó cégek szolgáltatásait vesszük igénybe, vagy mi magunk bérlünk egy erre alkalmas járművet. Ezek azonban sok esetben jelentős többletköltséggel járnak. A GreenGo erre kíván megoldást nyújtani, hogy felhasználói az ehhez hasonló helyzetekre is gyorsan, egyszerűen és kiszámíthatóan találjanak fenntartható megoldást anélkül, hogy keresgélni, szerződni, szervezni kelljen, mindezt az indokoltnál drágábban.
A Cargo L ráadásul nem csak városon belül használható, hiszen teljes terheltség esetén 270 kilométer hatótávra hitelesített, de kíméletes vezetés és könnyebb rakomány mellett 340 kilométer is kihozható a járművekből.
A Cargo L a GreenGo Cargo szolgáltatás keretében érhető el, a már jól ismert kisebb társával, a Kangooval megegyező áron – egyelőre csak Green Premium előfizetőknek, azaz havidíjas konstrukció mellett.
Ahogy ebből is kitűnik, az autómegosztók térnyerése nem lassít Magyarországon. A főként Budapestre és vonzáskörzetére korlátozódó – ám hosszabb utakra, akár nyaralásra is igénybe vehető – carsharing-szolgáltatást egyre többen használják. Itthon három szolgáltató versenyez a felhasználókért, közülük egyedül az 500 bérelhető járműflottával bíró GreenGo kínál kizárólag tisztán elektromos autókat.
A vállalat 2023-as számai impozánsok: 22 százalékkal növekedett az új felhasználók száma 2022-höz képest, míg az aktív felhasználók számában 25 százalékos bővülés ment végbe év/év alapon.
Az indulás óta a felhasználók több mint 27 millió kilométert tettek meg GreenGókkal, ezzel – elektromos autók révén – több mint 5 millió kilogramm szén-dioxid-kibocsátástól kímélték meg a környezetet. 2023-ban 43 százalékkal több kilométert tettek meg a GreenGo-autók az azt megelőző évhez képest.
A vállalat technológiai és operatív oldalról is nyomonköveti a versenytársakat, de bőven látnak még potenciált a piaci növekedésben, hiszen nem beszélhetünk teljes lefedettségről. Hosszú távon mindhárom szolgáltató feladata a carsharinggel kapcsolatos edukáció.
Nemcsak a járműpark és a felhasználók száma, de a zónák is bővülnek. Bár a carsharing-szolgáltatás használata nem korlátozódik Budapest közigazgatási határán belülre, a bérlés indítására és lezárására kizárólag a szolgáltatási zónán belül van lehetőség. Sokan napi bérlésben használják a GreenGo autóit, ilyenkor hosszabb utakra mennek, jellemzően vidékre is. Tavaly vezették be a Comfort szolgáltatást, aminek lényege, hogy akár 20 napra is bérelhetőek az autók. Vagyis Soprontól Békéscsabán át, egészen Nyíregyházáig is használhatók a GreenGo autói akár több napon keresztül, de a bérlés indítása és leállítása csak a szolgáltatási zónán belül történhet.
Ami azonban folyamatosan bővül, a GreenGo ugyanis egy „ötösfogatként” vonta be a külső zónákat szolgáltatási körébe. Ezek
Immár ezekben a zónákba is indítható és zárható bérlés, ennek menete a szolgáltatási területen megszokott módon zajlik. A külső zónákban a bérlésindítás egységesen 0 forint, Green, illetve Green Plus díjcsomagban a berlészárás 390 forint, Green Premiumban 0 forint.
A szolgáltatási zóna további bővítése a rövidtávú tervek között szerepel. A szolgáltatási árak azonban nem drágultak ennyire dinamikusan. Mindössze néhány elemnél eszközöltek inflációkövető emelést.
A cikk az Index és a GreenGo tartalmi együttműködésének keretében valósult meg.
(Fotó: Szabó Roland / GreenGo)