A Magyar Nemzeti Bank közleményben hívta fel a figyelmet arra, hogy a Revolut továbbra sem csatlakozott a hazai betétbiztosítási rendszerhez, nincs magyar felügyelet a vállalat felett, és a hazai ügyfeleik is csak külföldön kereshetnek jogorvoslatot egy-egy probléma esetén. Mindez rizikóval jár a vállalat nagyjából egymillió magyar ügyfelére nézve. Ráadásul a napokban módosulnak is a vállalat szerződési feltételei.
A jegybank már korábban is adott ki közleményt azzal kapcsolatban, hogy a Revolutnál vannak még megoldásra váró problémák. Legutóbb pont az Index egyik cikke után tették meg ezt.
Most egy újabb közleményt adtak ki, amelyben azt írták: „Aktív betétgyűjtésbe kezdett a litvániai székhelyű, itthon határon átnyúló szolgáltatóként működő Revolut Bank, ám továbbra sem kér magyarországi leánybanki engedélyt, s így nem is csatlakozik a hazai betétbiztosítási rendszerhez. A bank hazai ügyfelei elszámolási vagy csalási jogvitáikat változatlanul külföldön, litvánul vagy angolul intézhetik.”
Minderre megoldást jelentene, ha a Revolut itthoni leánybankként, magyarországi székhellyel, kellő tőkeerővel, az OBA betétgaranciájával végezné tevékenységét
– írta a jegybank.
Mint kifejtették, a Revolut egy februári bejelentés szerint a továbbiakban – díjcsomagtól függően eltérő kamatozású – forintalapú betétet kínál magyarországi ügyfelei számára. Emlékeztettek arra, hogy a társaság már évekkel ezelőtt megszerezte Litvániában a Magyarországra is érvényes betétgyűjtési engedélyt, azonban csak idén kezdett „ténylegesen is aktív betétgyűjtésbe” Magyarországon.
A jegybank ugyanakkor figyelmeztetett arra, hogy a betétgyűjtés indulásával párhuzamosan „továbbra sem történt semmiféle változás a Revolut Bank jogállását illetően, vagyis fióktelepi tevékenységét sem kezdte meg, Magyarországon változatlanul határon átnyúló intézményként kínál elektronikus pénzforgalmi szolgáltatásokat, s immár betétet is”.
Ez azt jelenti, hogy nem a Magyar Nemzeti Bank (MNB), hanem székhelye szerint a tevékenységét engedélyező uniós tagállam, jelesül a litván jegybank felügyeli a fogyasztóvédelmi előírások betartását, míg – az intézmény méretére tekintettel – üzleti megbízhatóságát 2024. január 1-jétől az Európai Központi Bank ellenőrzi
– fogalmaztak a közleményben.
Felhívták a figyelmet arra is, hogy „miközben itthon nincs előrelépés, a társaság – néhány nappal ezelőtti bejelentése szerint – Franciaországban már fizikailag elérhető bankfiókok telepítését tervezi, mivel ezek megjelenése hozzájárulhat az ügyfélbizalom növeléséhez. Az MNB álláspontja szerint Magyarországon, a magyar ügyfelek esetében pontosan ugyanez volna a helyzet”.
Mivel a Revolut Bank nem itthoni engedéllyel és tőkével, illetve nem az MNB által felügyelt leánybankként működik, kívül marad a hazai Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) védőernyőjén is. Egy esetleges probléma esetén így nem a hazai, hanem a litvániai betétbiztosítási rendszer állna helyt a kb. egymillió hazai Revolut-ügyfél pénzéért
– tették hozzá.
„A magyarországi leánybankok esetében viszont a hazai OBA vállalja ezt a garanciát. A litvániai betétbiztosító (DII) rendelkezésre álló vagyona ugyanakkor korábban és most is jelentősen elmaradt az OBA vagyonától, miközben a Revolut teljes ügyfélszáma meghaladta a 18 milliót” – tették hozzá, majd utaltak arra is, hogy „egy-egy elszámolási, fogyasztói, betétbiztosítási vagy éppen csalással kapcsolatos probléma esetén emellett az érintett hazai fogyasztók (a nemzetközi békéltetési eljárás mellett) alapvetően csak Litvániában – litván vagy angol nyelven – kereshetnek jogorvoslatot saját ügyeik kapcsán.”
Ahogy azt az MNB korábban is hangsúlyozta, a Revolut Bank fióktelepként való működése erősítené a hazai fogyasztóvédelmi felügyeleti hatáskört, azonban a hazai ügyfelek pénzeszközeinek védelmére továbbra is a litván betétbiztosítás szabályai vonatkoznának. Mindezek miatt a Revolut Bank a hazai ügyfelek iránti elköteleződését azzal erősíthetné meg, ha önálló magyar leánybankként működne, itthoni székhellyel és tőkeerővel, csatlakozva a magyar betétvédelmi rendszerhez
– zárták a közleményt.
A Revolut előzőleg bejelentette azt is, hogy több ponton módosítják a személyes szerződési feltételeiket. A cég még januárban közölte a részleteket, azonban a módosítások csak a napokban, március 11-től lépnek életbe. Így az ügyfeleknek ezekre a változásokra is érdemes lesz odafigyelniük.