Március 28-tól minden magyarországi webshop köteles lesz a Magyar Postával is kiszállítást végezni, az átállás azonban nem ment zökkenőmentesen. A vállalkozók március 15-től már regisztrálhattak az oldalra – egy olvasónk viszont arról számolt be, hogy az „ÉnPostám” fiókjába belépve nem várt meglepetés fogadta. Az ügyben a Magyar Postát is megkerestük.
Hónapok óta tudni lehet, hogy március 28-tól minden magyarországi webáruháznak, ami hazai vásárlóknak is küld csomagot, biztosítaniuk kell a postai kikézbesítés lehetőségét is. Ehhez – a nagy cégek mellett – az egyéni vállalkozóknak vagy szerződést kellett kötniük a Magyar Postával, vagy regisztrálniuk kellett a posta erre fenntartott felületén.
Előbbi megoldás azért lehet kifizetődő az egyéni vállalkozóknak, mert a kedvezményes szállítási árak mellett más pluszszolgáltatások is elérhetőek lesznek a számukra, azonban a vállalkozóknak hozniuk kell a szerződésben megadott csomagszámot, így sokan a második lehetőséget választották. Akik az „ÉnPostám” felületén regisztráltak szerződéskötés helyett, azok csak az új szállítási árakat kapták meg, és hozzáférhettek az MPL címiratkitöltő alkalmazásához.
Az új rendszer csak március 28-tól élesedik, azonban a vállalkozók már regisztrálhattak az oldalra március 15-től. Egy olvasónk számolt be arról, hogy ő március 16-án lépett be az „ÉnPostám” fiókjába, ahol egy nem várt meglepetés fogadta, ugyanis az összes egyéni vállalkozó egy „cégbe” – pontosabban egy felhasználói profil alá – került be, így a rendszer szerint nagyjából 1300 munkatársa lett.
A munkatársak pedig láthatják egymás személyes adatait.
Az adatok között látható az egyéni vállalkozók neve, e-mail-címe, sőt néhány esetben a telefonszáma is. A magyar webáruházakat képviselő Ecommerce Hungary alelnöke, dr. Ormós Zoltán lapunknak elmondta, hogy nagyon bonyolult az ügy, ugyanis ezek az adatok az egyéni vállalkozók honlapjain is elérhetők általában, így nem számítanak személyes adatnak, azonban vannak, akik privát e-mail-címükkel regisztráltak, ami viszont már személyes adatnak minősül, így felvet jogi problémákat.
Az Ecommerce Hungary a hétvégén gyűjtötte össze az egyéni vállalkozók problémáit, amit a mai nap folyamán fognak kielemezni, hogy kiderítsék, mekkora jogsértés és mekkora adatszivárgás is történt valójában.
A Magyar Posta március 16-án törölte is a nagy „céget”, így a probléma már megszűnt, azonban egy olvasónk több körlevelet is kapott, amelyek feltehetően a kiszivárgott listából kigyűjtött e-mail-címeket célozták.
Cikkünk megjelenése előtt megkerestük a Magyar Postát a kérdéseinkkel, tőlük az alábbi válasz érkezett:
„A Magyar Posta azt a tájékoztatást adja, hogy a webáruházi kormányrendelet kapcsán megkezdett webáruházi regisztráció során egyes webáruházi ügyfelek adatai ideiglenesen hozzáférhetővé váltak más regisztrált személy számára.
Az incidens elhárítására az elsődleges intézkedéseket a Magyar Posta megtette.
Az incidens kivizsgálása és a szükséges helyesbítő intézkedések megtétele, valamint a kapcsolódó bejelentés a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság felé folyamatban van.
A Magyar Posta az okozott kellemetlenségért az érintett ügyfelek elnézését kéri. A társaság a hiba mielőbbi elhárításáért és a webáruházi regisztráció zökkenőmentességéért mindent megtesz.”
Dr. Ormós Zoltán a vizsgálatuk után szintén többet mond majd az ügyről.
(Borítókép: Magyar Posta. Fotó: Nagy Tamás / Index)