Egész Kelet-Közép-Európában jelentős drágulás tapasztalható az üzemanyagárakat tekintve, azonban Magyarország a régiós élmezőnyben van. Péntektől várhatóan 645 forintra emelkedik a benzin literenkénti ára, a gázolajé pedig 652 forint lesz. Hogy újra elérjük a középmezőnyt, csökkenteni kell az üzemanyag-kiskereskedelmet terhelő direkt és indirekt adókat az Inforádiónak nyilatkozó szakértő szerint.
Péntektől tovább emelkednek a hazai töltőállomásokon az üzemanyagárak, amelyek a régiós összevetésben már most az élmezőnyben vannak. A benzin literenkénti nagykereskedelmi ára bruttó négy forinttal, a gázolajé pedig hét forinttal emelkedik.
Ha az áremelést a benzinkutak üzemeltetői is érvényesítik a kiskereskedelmi árakban, akkor az átlagár a benzin esetében várhatóan 645 forintra változik, a gázolaj pedig 652 forintba kerül literenként péntektől.
Legutóbb tavaly októberben voltak ilyen magasak az üzemanyagárak. Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint felül kell vizsgálni az adózási környezetet, amennyiben valóban a Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter által elmondott középmezőny elérése a cél – derül ki az Infostart interjújából.
A szakértő azt mondta az InfoRádióban, hogy csökkenteni kellene a kiskereskedelmet terhelő direkt és indirekt adókat. Grád Ottó szerint a régiós középmezőny elérése csak abban az esetben lehet reális célkitűzés, ha az üzemanyag-kiskereskedelmet terhelő direkt és indirekt adókat csökkentik, szerinte ugyanis csak így „lehet versenyképesebbé tenni a hazai üzemanyagárakat”.
Bujdos Eszter, a holtankoljak.hu vezetője elmondta, hogy a jelentős árnövekedés hátterében az állhat, hogy az elmúlt másfél hétben jelentősen megemelkedett az olaj világpiaci ára, nem egy alkalommal a 90 dolláros árszintet is megközelítette a Brent típusú olaj hordónkénti jegyzésára, ezért az egész régióban elszálltak az üzemanyagárak.
Grád Ottó rávilágított, hogy egész Kelet-Közép-Európában jelentős drágulás tapasztalható, de a hazai üzemanyagárak a régiós élmezőnyben vannak. Úgy véli, bár az uniós előírásoknak való megfelelési kötelezettség tette szükségessé itthon az üzemanyagok jövedéki adójának megemelését,
a kötelező minimumhoz képest a kormány „lényegesen magasabb szintet húzott meg”,
ráadásul az üzemanyag forgalmazását terhelő „egyéb direkt és indirekt adók csökkentették a versenyképességet is”. A kiskereskedelmi különadót gyakorlatilag az összes üzemanyag-forgalmazóra kivetették.