Bár április 12-től a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz, a Mi Hazánk szerdán közleményben szólította fel a nemzetgazdasági minisztert. A párt „elvárja” Nagy Mártontól, hogy mielőtt asztalhoz ül az üzemanyagpiac főbb hazai szereplőivel, gondolja át a lehetséges kormányzati lépéseket.
„Sokan szinte sikerként könyvelték el a bejelentést, hogy Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egyeztetésre rendelte be a Mol és a Magyar Ásványolaj Szövetség képviselőit az üzemanyagárakkal kapcsolatban” – írta közleményében Mi Hazánk. A párt szerint nem ez lenne az első olyan lépés a kormánytól,
ami azt a látszatot próbálja kelteni, hogy érdemi lépéseket tesz a magyar családok védelmében.
A parlamenti párt szerint ilyen volt, amikor a jövedéki adó mértékének felülvizsgálatáról szóltak a hírek, majd januártól indokolatlan jövedékiadó-emelést vezettek be, ami körülbelül 425 forintos euróárfolyamhoz lett igazítva és amelynek következtében már az idei év első negyedévében 15-20 milliárd forintot vettek ki az emberek zsebéből.
Az ügy előzményeit így lehet összefoglalni:
Szerdán a Mi Hazánk Mozgalom közleményben tudatta, elvárja Nagy Mártontól, hogy mielőtt asztalhoz ül az üzemanyagpiac főbb hazai szereplőivel, gondolja át lehetséges kormányzati lépésként a Molnak nyújtott kormányzati kedvezmények átcsoportosítását, és az üzemanyagok adóterheinek csökkentését. A párt azt szeretné, hogy a kabinet vegye fontolóra az üzemanyagokat terhelő adók újraszámítását,
A közleményüket úgy zárták, „ezen kívül tárgyaljanak a Mol és a kormány közös alapítványainak többmilliárdos részvényhozamából származó bevételek átcsoportosításáról, egy, az üzemanyagárak letörésére felállítandó alapba. Ha valóban az üzemanyagárak csökkentése a cél, akkor egy eredményes tárgyalás után akár 50-100 forintos üzemanyagár-csökkenés is elérhető lenne”.
Korábban az üzemanyagárakról megkérdeztük Grád Ottót, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkárát. „Egyértelműen felfelé mozdultunk el a régiós középmezőnyből, annak ellenére, hogy a hazai olajvállalatok és üzemanyag-forgalmazók mindent megtesznek a drágulás ellen” – szögezte le a megkeresésünkre.
Számos kedvezőtlen változás történt az utóbbi időben, és ezek nem abba az irányba hatottak, hogy a korábbi pozíciót tartani lehessen. „Amikor az üzemanyag-kiskereskedelmi tevékenységet terhelő adók mértéke növekszik, nem lehet elvárni, hogy
AZ ÁRAK A KÖRNYEZŐ ORSZÁGOKHOZ KÉPEST – AHOL AZ ADÓKÖRNYEZET VÁLTOZATLAN MARAD – UGYANAZON A SZINTEN MARADJANAK”
– véli Grád Ottó. Idén 40 forinttal emelkedett a jövedéki adó, maga az adókörnyezet-változás jelentős mértékben rontotta a hazai üzemanyag-forgalmazás versenyképességét. „Ennek ellenére mindent megpróbált a szakmai oldal, hogy tartani tudja az árakat, mind a nagykereskedelmi, mind a kiskereskedelmi oldalon, de ezekkel a tényekkel együtt kell élni” – összegezte a főtitkár.
Grád Ottó arra is kitért, a beavatkozás alatt csak azt tudja elképzelni, hogy felülvizsgálják az adózási környezetet. Hiszen a jövedéki adó mértékének növelése tényként kezelhető, vagyis, hogy már lényegesen nagyobb mértékű, mint az az uniós kötelezettségből adódik – ez mind a benzin, mind a gázolaj esetében lényegesen magasabbra lett pozicionálva.
„A kiskereskedelmi különadó is olyan adómérték, ami egyáltalán nem tipikus, sőt ha a régiós környezetben nézzük, sehol máshol nem alkalmazzák. Ha szigorúan nézem, akkor a maga 3 százalékával gyakorlatilag ugyanolyan szinten működik, mint az áfa – a nettó árbevétel a számítás alapja. Ha az állam be akar avatkozni, akkor azt csak úgy teheti, hogy felülvizsgálja az adózási környezetet” – mondta az Indexnek.
Péntektől a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi ára is csökken. Előbbi ára 3 forinttal kerül majd kevesebbe, míg a gázolajért bruttó 5 forinttal fognak alacsonyabb árat fizetni a benzinkutak – írja a holtankoljak.hu. Ezt figyelembe véve az átlagárak április 12-től az alábbiak szerint alakulnak:
(Borítókép: Index)