Átutalni, egyenleget lekérdezni minden banki mobilapplikációval lehet. De vannak olyan irányok, melyekben már eltérnek egymástól a hazai bankok és a Revolut. Vajon merrefelé tart most a digitális bankolás világa, és várhatóan milyen új funkciókat kapnak majd a pénzügyi mobilapplikációink?
Az április elsején elindult fizetési kérelemről talán sok banki mobilalkalmazás felhasználója értesülhetett. Ezt a tranzakciót, mellyel a fizető fél egy belföldi átutalást küldhet el, az állam teljesen ingyenessé tette. Ráadásul kényelmes is, hiszen az átutalás adatait, mint számlaszám, összeg, közlemény az állítja össze, aki kapja a pénzt. A fizető félnek csak egy gombot kell megnyomnia a pénzküldéshez, miután ellenőrizte a kérelem adatait.
A fogadás mellett most akciósan a fizetési kérelem küldése is ingyenes.
A brit–litván fintech rendszeresen gazdagodik olyan funkciókkal, melyek a felhasználók számára vonzóak és relevánsak. Ráadásul már bő egymillió magyar ügyféllel rendelkezik, ami rákényszeríti a magyarországi bankokat a követésére.
Jó példa erre, hogy a Revolut után a hazai bankok közül már négyen is elkezdtek kedvezményes devizaváltást nyújtani (Erste, Gránit, OTP, Raiffeisen), amellyel a saját nyereségük terhére kínálnak a szokásosnál előnyösebb devizaárfolyamokat az ügyfeleiknek
– mondta az Indexnek Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
Szintén globális funkció, hogy a pénzügyi applikációk fejlett költéselemzéseket nyújtanak. Itt nem csak a különféle banki tranzakciók csoportosítása látható, hanem a bankkártyás költéseket a kereskedők besorolása alapján még tovább bontja a rendszer. Ilyen elemzés egész fejlett módon elérhető már a Revolut mellett a Gránit, Erste, OTP, Raiffeisen és UniCredit bankoknál. Utóbbi applikációban még a háztartás készpénzes költései is rögzíthetők, tehát átveheti egy egyszerűbb személyes pénzügyi kezelő (PFM) alkalmazás szerepét is.
A költéseket meg lehet jelölni címkékkel is, amely szintén segít a költések csoportosításában, hiszen ezzel egyes költések kizárhatók az elemzésből vagy épp új csoportba kapcsolhatók. A Revolut mellett az Erste, a Gránit és az OTP bankok nyújtják jelenleg ezt a kényelmet.
A Revolut mellett az Erste Banknál le is lehet fényképezni a bankkártyás vásárlás blokkját, amit hozzá lehet csatolni a tranzakcióhoz, és ezzel a vásárlás tételei is eltárolhatók. A fénykép a készüléken marad, azt tehát nem ismeri meg a bank.
Noha a bankkártyás és bankszámlás tranzakciókról SMS-t küldő szolgáltatás magyar találmány, ma már egy meghatározó fejlődési irány az SMS helyett ingyenes push (felbukkanó) értesítések küldése a felhasználó mobiltelefonjára. A Revolut már nem is képes SMS küldésére, idehaza viszont még nincs minden banknak push küldésre alkalmas alkalmazása. Ilyen az MBH és Raiffeisen vagy részben a K&H és MagNet bankok applikációja. Ezeknél a bankoknál van jelenleg push értesítés: Gránit Bank, OTP Bank, CIB Bank, UniCredit Bank, Erste és részben a K&H és MagNet Bank.
A Revolut kezdte, de a hazai jogi szabályozás megfelelő háttere nyomán ma már a magyar bankok szinte mindegyike nyújt mobiltelefonos bankszámlanyitási szolgáltatást, a MagNet, MBH és UniCredit bankok kivételével, ahol csak videóbankos számlanyitás van.
Ez egy jelentős változás, hiszen az új ügyfélszerzéshez alapvető fontosságú, hogy az ügyfélnek ne kelljen bemennie a bankfiókba. Sőt, még a videóbankot sem kell igénybe vennie, ami csak banki nyitvatartási időben érhető el és tartalmaz bizonyos kötöttségeket. A szelfis számlanyitás bármikor, akár éjjel és hétvégén is működik, és a felhasználó rugalmasan elvégezheti a műveletet a saját ritmusában, mely ráadásul rövidebb is a videobankos számlanyitásnál.
A szelfis számlanyitáshoz NFC-s személyi igazolvány és NFC chipet olvasni képes mobiltelefon szükséges. Aki nem tud NFC-s kommunikációval számlát nyitni, az a K&H Bank kivételével választhatja a videobankos számlanyitást is.
A vállalkozóknak a lakossági ügyfelekhez képest extra szolgáltatásokra is szükségük van, melyek támogatják a vállalkozás számvitelét vagy egyéb nyilvántartásait. Részben ezekre is nyújtanak támogatást a bankok.
A hazai online számlázórendszerek közül a Számlázz.hu Autokassza szolgáltatása a CIB, Erste, K&H, MagNet, MBH, OTP és UniCredit bankok, míg a Billingo.hu Bankszinkron szolgáltatása a CIB, ING, K&H, MagNet, MBH, OTP, Raiffeisen és UniCredit céges ügyfelei számára érhető el.
A fintech szolgáltatók közül az előbbi kezeli a Wise, utóbbi pedig a PayPal, a Revolut és a Wise üzleti számláját is.
Ezekkel a szolgáltatásokkal a vállalkozók a számlázást automatizálhatják, a banki jóváírásokat pedig a rendszer összepárosítja a kibocsátott számlákkal. Természetesen a céges banki számlaegyenlegeket, forgalmat és statisztikákat is átveszik ezek a rendszerek.
Webáruházi rendszerekkel összekötve teljesen automatikus számlakibocsátás és térülésfigyelés is lehetséges, mely a lehető legtöbbet segítheti az internetes kereskedőknek.
Okos számlázási lehetőségeket és API kapcsolatokat a Revolut is kínál a Revolut Business szerződések keretében. Ezekkel automatizálhatók a fizetések és bevonható az üzleti folyamatokba a Revolut Business bankszámla. A Revolut emellett olyan szolgáltatásokat kínál még a vállalkozásoknak, melyekkel kezelhetők az alkalmazottak bankkártyás költési szabályai vagy a bankkártyás költések bizonylatainak feltöltésére szóló emlékeztetők. Sőt, a Revolut Business összeköthető olyan különböző ügyviteli vagy könyvelési szoftverekkel is, mint amilyen például a QuickBooks, a Sage, a Xero, vagy a Zapier, és együttműködik többek közt a népszerű Slack üzleti chatrendszerrel is.
Hasonlóan kiépült széles körű támogatás a hazai bankoknál még kevésbé lelhető fel, bár API-kon keresztül elvi lehetőség van különféle szoftverek kapcsolódására. Erről nyújt tájékoztatást például az MBH Bank honlapja.
Az Erste Bank egy kutatást készített idén márciusban, amely szerint a megkérdezett kisvállalkozók felének a családtagok, barátok segítenek ugyan – négyötödüknél az ügyfélkör megtalálásában, potenciális beszállítókkal, partnerekkel való összekapcsolásban is –, de ezt leszámítva általában a vállalkozók sok mindent saját maguk intéznek. Nincs se pénzügyesük, se IT-szakemberük, se marketingesük, ezért egyszerű, könnyen érthető és jól kezelhető megoldásokra van szükségük.
A Revolut nem képes olyan funkciókat nyújtani, melyek a hazai azonnali fizetési rendszerhez (AFR) kötődnek. Ilyenek a fizetési kérelem, a QR-kódos fizetés vagy a másodlagos azonosítóra (pl. telefonszámra, e-mail-címre) történő utalás.
Vannak hasonló funkciók a Revolutban is, de csak rendszeren belül használhatók, nem kompatibilisek a magyar fizetési rendszerrel.
Nem tud a Revolut olyan kényelmi szolgáltatásokat sem nyújtani, mint a magyar előrefizetős mobiltelefonszámok feltöltése, sárga csekk kifizetése, parkolás fizetése, vagy autópálya-matrica vásárlása és tárolása. Nincs semmilyen kapcsolata a hazai SZÉP-kártyákkal sem.
Nem kezel a Revolut semmilyen hazai közösségi közlekedési jegyet és nem képes itthoni kulturális belépőjegyek vásárlására és tárolására sem. Nem lehet ételt sem rendelni a segítségével az appból.
Ezek a funkciók márpedig fontosak a belföldi ügyfelek számára, így a Revolut bár globálisan lehet egy svájci bicska, a hazai banki ügyfeleknek ezek igénybevételére továbbra is magyarországi pénzügyi szolgáltatók által kínált mobilapplikációkat kell használniuk. Ebben egyelőre nem is várható változás a Revolutnál.
„Ezen szolgáltatások egy részére viszont később alkalmas lehet majd a Google Pay vagy Apple Pay fizetési rendszer, amint képes lesz idehaza is bizonyos jegyek fizetésére és tárolására. Ilyen kísérletek ugyanis folynak már a világ több pontján, így idővel várható ezek megjelenése Magyarországon is. Először valószínűleg a közlekedéssel kapcsolatos hazai jegyvásárlások indulnak majd el a külföldi appokban” – mutatott rá Gergely Péter.
Kevés biztosítást kezel a Revolut, főleg olyanokat, melyek globálisak és utazással kapcsolatosak. De vannak olyan biztosítások is, melyeket idehaza kínálnak a banki mobilappok, míg a Revolut nem. Ezek közül (külföldi) gépjármű-asszisztencia biztosítást, utasbiztosítást, balesetbiztosítást és egyebek mellett kisállat-biztosítást is nyújt az Erste mobilappja, és a bankfüggetlen Simple is több biztosítást kínál. Nyári vagy téli sportokra kiegészítő biztosítás köthető a K&H Bank mobilappjában, okostelefon- és kerékpár-kárbiztosítás a Simple appban van. Lakásbiztosítást lehet kötni a Gránit, a K&H, a Raiffeisen és az UniCredit bankok appjaiban, kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást és cascót pedig a K&H Bank mobilalkalmazásában.
Fontos funkció lenne, de a CIB, OTP és UniCredit bankokkal ellentétben nem nyújtja a Revolut a számlaegyenleg gyors, belépés nélküli megtekintésének lehetőségét, így muszáj mindig belépni ehhez az applikációba.
A PSD2 szolgáltatásokat, azaz más bankszámlák elérését és megjelenítését, esetleg aktív tranzakció indítását sem tudja még a Revolut, miközben idehaza képes már erre a K&H, MBH, OTP és UniCredit bankok mobilalkalmazása.
Nincs a Revolutban ökokalkulátor vagy karbonlábnyom-kijelző, illetve gépi segítő asszisztens sem, pedig erre képes idehaza a Gránit, Erste és UniCredit Bank, gépi asszisztens tekintetében pedig az Erste (Mira), a K&H (Kate) és az MBH Bank (Alfréd) applikációja, illetve honlapja.
A Revolut egyelőre nem nyújt semmilyen hitelt Magyarországra, bár később várhatóan meg fog jelenni ez a funkció, hiszen alapvető banki szolgáltatásnak számít. Idehaza viszont kezel hiteleket és igénylésre is lehetőséget nyújt az Erste, Gránit, K&H, MBH, OTP, Raiffeisen és UniCredit bankok alkalmazása.
(Borítókép: Getty Images)