Tejföl, túró, mosogatószerek, áprilisban 40 termék kiszerelésének csökkenését rögzítette a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih), honlapjukon február 1-je óta elérhető az ezt bejelentő űrlap, azóta 623 árucikket forgalmaznak kisebb méretben a hiper- és szupermarketekben.
Ahogy arról már mi is beszámoltunk az Indexen, sokszor lehet a vásárlónak olyan érzése, hogy a termékek mérete „összement” a boltokban. Mint kiderült, ennek van alapja, ugyanis némely árucikk tömege valóban csökkent, miközben ugyanazon az áron forgalmazzák. Ezt hívják zsugorinflációnak, a terminológiát az Amerikai Egyesült Államokban vezették be még a hetvenes években. Tanulmányok már akkor megállapították, hogy ezt csak a vásárlók tizede érzékeli.
A bújtatott áremeléssel egy idén meghozott kormányrendelettel akarnak leszámolni, vagyis a legalább 1 milliárd forintos árbevételt generáló üzleteknek március 1-jétől jelezniük kell, ha az előrecsomagolt, 2020. január 1., illetve 2023. július 1. között forgalmazott termék kisebb tömegben vagy térfogatban kerül a polcokra. A kereskedő a méretcsökkenésre vonatkozó tájékoztatást köteles legalább 2 hónapig feltüntetni a bejáratnál és közvetlenül a termék mellett.
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih), honlapján február 1-je óta elérhető a termékek méretcsökkenését bejelentő űrlap. A hivatal március 1-je óta közzéteszi a kisebb kiszereléssel forgalmazott árucikkek listáját. Szinte alig találni olyan terméktípust, amelynél február óta ne figyeltek volna meg kiszereléscsökkenést, április végéig 623 árucikknél tapasztalták az említett zsugorinflációt.
Ezek között megtalálhatók chipsek, tonhalkonzervek, kávék, filteres teák, samponok, hajbalzsamok, pelenkák. A lista szerint áprilisban 40 termék lett kisebb, főként mosogatószerekről, desszertekről, és tejtermékekről, túróról, tejfölről, kefírről, camembert-ről van szó.
A Somat 17 termékének kiszerelését csökkentette, amelyek a mosogatógépbe való gélek és tabletták közé tartoznak, a Jarnál ehhez hasonlóan a mosogatógép-kapszulák lettek kisebbek – részletezi a Portfolio. A termékkategóriában a legnagyobb méretcsökkenés a Somat mosogatógéleknél volt tapasztalható a hónapban: 14,3–15,6 százalékkal csökkent a tömegük.
A tejtermékeknél áprilisban a zsugorinfláció a Milli KanalaZOO túródesszertnél volt a legnagyobb 40 százalékkal, 150 gramm helyett 90 grammos kiszerelésben forgalmazzák. Ezt követte a Penny saját márkás terméke, a Sissy zsírszegény túró, amely 500 helyett 400 gramm lett. A Milli kaukázusi kefir terméke könyvelte el a kategóriában a hónap harmadik legnagyobb méretcsökkenését 11,1 százalékkal, 450 gramm helyett 400 grammos csomagolásban árulják.
A desszertek sorában is vannak 20 százalékot meghaladó méretcsökkenések: a Waffi ostya 30 grammról 23 grammra zsugorodott, a Carte D’Or desszertalapnál 33 százalékkal kevesebb van egy csomagolásban, azaz csak kettő 260 grammosat kapni a korábbi három helyett ugyanazon az áron.