Az üzemanyagárak ismételten változnak, ugyanakkor most szokatlanul ezt csütörtökön jelentették be. Az Index által megkérdezett szakértő szerint ennek egyetlenegy oka van: túl nagy a nyomás a kiskereskedelmi árakon. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter számos alkalommal világossá tette: elvárása, hogy az üzemanyagáraknak a lehető leghamarabb a régiós középmezőnyben kell lenniük.
„Rendkívüli üzemanyagár-változás került csütörtökön bejelentésre: szombaton a benzin és a gázolaj beszerzési ára is bruttó 4-4 forinttal csökken” – írta a holtankoljak.hu. Így a hétvégétől az alábbi átlagárakon tankolhatunk a kutakon, amennyiben ez az árcsökkenés a kiskereskedelmi árakban is megjelenik:
Bujdos Esztert, a holtankoljak.hu vezetőjét telefonon értük utol. Az árváltozást lapunknak úgy kommentálta, hogy túl nagy a nyomás a kiskereskedelmi árakon, ezért nem halasztották jövő hétre az árcsökkentést, hanem szokatlanul azt már csütörtökön bejelentették.
A kormány kiemelt figyelemmel kíséri az üzemanyagárakat, ezt pedig alátámasztja, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium az árváltozás bejelentését követően közleményben tudatta: üdvözli az üzemanyagárak újabb csökkentését. A számításuk szerint a bejelentett árcsökkentéssel áprilisi csúcsértékéhez képest a benzin árát 20 forinttal, február közepén látott csúcsértékéhez képest a gázolaj árát pedig 45 forinttal csökkentették. Majd a gazdasági tárca kiemelte:
A kormány jövő heti ülésén fogja újra áttekinteni az üzemanyagárak helyzetét, beleértve az üzemanyag-forgalmazók azon javaslatát, miszerint ne a régiós, hanem a szomszédos országok üzemanyag-átlagára legyen a referenciaérték.
Tehát a most bejelentett csökkenés kedvező lépés, amellyel a hazai üzemanyagárak közelebb kerültek a régiós árakhoz, ugyanakkor a kormány továbbra is rajta tartja a szemét az árakon.
Az elmúlt időszakban számos hír érkezett az üzemanyagárakkal kapcsolatban. Fajsúlyos kérdés lett, hogy mennyibe kerül Magyarországon az üzemanyag, és az árat mely országokéhoz kell hasonlítani. Április 8-án Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter az Index kérdéseire leszögezte, hogy berendelte a Mol vezetőit az üzemanyagárak miatt, mert szerinte a korábbi megállapodással ellentétben felfelé kilógnak az árak a régiós középmezőnyből.
Majd április 11-én tartották azt a tárgyalást, ahol a Magyar Ásványolaj Szövetség és a Mol képviselőit Nagy Márton felszólította:
elvárja, hogy az üzemanyagáraknak – teljesítve a korábbi megállapodást – a lehető leghamarabb a régiós középmezőnybe kell kerülniük.
A fordulópont április 19-én érkezett, amikor a KSH először publikálta a régiós üzemanyagpiac adatait, benne a magyar benzin- és dízelárakkal. Ebben az szerepelt, hogy a magyar benzinátlagár 3,2, a dízelé pedig 5 százalékkal haladta meg a régiós átlagárat. Így még azon a napon megkérdeztük Nagy Mártont, milyen lépést fontolgat a kabinet.
Már akkor kiemelte: nincs kizárva, hogy a szerdai kormányülést követően beavatkoznak az üzemanyagárakba. Múlt kedden pedig szintén az Index kérdéseit követően egyértelmű lett: Nagy Márton azt javasolja a kormánynak, hogy avatkozzon be az üzemanyagárakba. Végül szerdán ultimátumot kaptak a hazai szereplők, így az áraknak vissza kell térniük a régiós átlaghoz, erre két hetet ad a kereskedőknek a kormány.
később az is kiderült, hogy piaci hírek szerint hétfőn a Mol-csoport az összes töltőállomásán 10 forinttal csökkentette az üzemanyagok árát.
Újságírói kérdésre Nagy Márton kedden leszögezte:
Nagyon örülök, hogy megértette mindenki, mit szeretne a kormány. Mindenki a kooperációt választotta az ellenállás helyett. Ez jó dolog. Szokták rólam azt mondani, hogy kemény vagyok, csapok, és aztán kérdezek, ugyanakkor én is azt szeretem, ha kooperációban sikerül valamit elérni.
A tárcavezető szerint mérlegelik, hogy a régiós árak helyett a szomszédos országok árait kell vizsgálni a referenciaárhoz. „Szerintem ez megfontolandó, nem véletlen, hogy múlt péntek óta a KSH már a szomszédos árakat is publikálja. Ez jó felvetés.”
Az üzemanyagárakkal kapcsolatban ebben a cikkben foglaltuk össze a legfontosabb tudnivalókat.
(Borítókép: Németh Emília / Index)