Az élelmiszeripar a járműipar után a második legnagyobb foglalkoztató ágazat. A kormány versenyképességi stratégiája komoly vállalásokat és nagy ívű terveket vázol fel az iparág fellendítésére.
A magyar kormány ágazati víziója a 2024–2030-as időszakra vonatkozóan a tervek szerint a következő pontokat tartalmazza:
Ha minden jól megy, a támogatási és szabályozási rendszerek átalakítása, alkalmazása révén mérethatékony, nemzetközi piacokon is versenyképes termelés kerül kialakításra.
A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint az automatizálás, az MI, az okosszenzorok, a robotika és az Ipar 4.0 ma már megkerülhetetlen tényezők. Ezek együttes hozadéka a fokozott termelési hatékonyság és a csökkentett munkaerőigény.
Az élelmiszergyártás automatizálási piaca 2026-ra várhatóan eléri a 17,46 milliárd dollárt, 9,63 százalékos éves növekedési ütem mellett – írja az Economx.
A hazai élelmiszeripar versenyképességi stratégiai céljait alapvetően három csoportba osztja a kormány, s mindegyikhez kapcsol javaslatokat is, melyeket összesen 8 pontban fogalmaz meg.
Hazai vállalatok védelme, szoft protektcionizmus
Technológia, digitalizáció erősítése
Exportösztönzés
Célzott, exporthoz és külföldi terjeszkedéshez kötött állami támogatás, a magyar vállalatok részére piacteremtés támogatása.
A versenyképességi stratégia bemutatásakor Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter elmondta, a kormány célja, hogy 2024-ben helyreállítsa, majd 2025-ben tovább növelje a gazdasági növekedést annak érdekében, hogy 2030-ra Magyarország elérje az Európai Unió fejlettségi szint 90 százalékát. Ehhez az szükséges, hogy a foglalkoztatási ráta elérje a 85 százalékot, a GDP-arányos beruházási ráta pedig a 30 százalékot, amelyből a vállalati beruházások adnak 20 százalékpontot.
A célok érdekében versenyképességi javaslatokra, egy új versenyképességi stratégiára volt szükség, amely a vállalatok javaslataira épül, közel 1300 vállalat problémáit és az azokra adott válaszait veszi alapul 6 kiemelt ágazatban, mégpedig
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara élelmiszeriparért felelős alelnöke már az április Foodtech Show-n is elmondta: kiemelt cél, hogy a kis-, közepes- és nagyvállalatok is találjanak olyan innovatív megoldásokat, amelyek eszközt jelenthetnek a fejlődéshez, hiszen a versenyben maradáshoz muszáj fejlődnie az élelmiszeripari cégeknek. Éder Tamás bejelentette, hogy a következő hetekben olyan pályázati felhívások jelennek meg, amelyek 200 milliárd forint értékű támogatást adnak az ágazat szereplőinek, ezek pedig alapként szolgálhatnak a versenyképes és fenntartható beruházásokhoz.