A GVH kifogásolta, hogy a Viber magyar nyelvű tájékoztatása hiányos volt, ahogy az adatkezelésre vonatkozó információk is, már az eljárás alatt korrigált a techvállalat.
A tájékoztatás szerint a GVH által előírt kötelezettségek alapján a Viber alkalmazást üzemeltető Viber Media kénytelen vállalni egy sor olyan intézkedés végrehajtását, amelyeknek köszönhetően a fogyasztók könnyebben megismerhetik a platform jellemzőit, és tudatosabb döntéseket hozhatnak a szolgáltatással kapcsolatban – írta a Gazdasági Versenyhivatal közleményében.
Felidézték, hogy azért indítottak a technológiai vállalat ellen eljárást, mert a szolgáltatás ingyenességére és biztonságosságára vonatkozó tájékoztatás nem volt elérhető magyar nyelven, az adatkezeléssel összefüggő tájékoztatást sem ismerhették meg teljeskörűen a fogyasztók.
Az eljárás a Luxemburgban bejegyzett vállalkozással (a Viber Media S.á.r.l.) szemben indult, amely a japán központú Rakuten Inc. által irányított vállalkozáscsoportba tartozik.
A GVH vizsgálata a magyar fogyasztók érdekeit is védő kötelezettségvállalással zárult.
A megfelelést elősegítő előírások egy részét már az eljárás alatt bevezette a Vibert működtető cég. Ilyen például az adatkezelési tájékoztatók és az alkalmazásban elérhető információk magyar nyelvű elkészítése és folyamatos frissítése. A Viber Media vállalta továbbá, hogy a regisztráció megkezdése előtt kiegészítő információkat közöl az adatkezeléssel kapcsolatban, valamint egy új funkciót, a Viber Plus előfizetést is elérhetővé teszi Magyarországon a meglévő és új felhasználók számára, ami – számos egyéb funkció mellett – lehetővé teszi a reklámmentes Viber-élményt – olvasható a közleményben.
A tájékoztatás szerint a havi díjas Viber Plus szolgáltatást választó felhasználók személyes adatait nem használják fel hirdetésekhez, valamint a felhasználók nem kapnak több hirdetést mindaddig, amíg a Viber Plus előfizetésük aktív – áll a cég kötelezettségvállalásában.
A GVH felhívja a figyelmet arra, hogy a kötelezettségvállalás a nem fizetős alap-Viber-szolgáltatás esetében is kedvező változásokat hoz, mivel növeli a fogyasztói hozzájárulás szerepét, és így csökkenti az alapértelmezés szerint a vállalkozás által felhasználható személyes adatok mennyiségét, javítja a fogyasztók tájékoztatását adatvédelmi és biztonsági kérdések kapcsán.
A vállalkozás egy magyar nyelvű chatbot (adatvédelmi bot) fejlesztését is vállalta, amely az online adatvédelemről és biztonságról tájékoztatja a felhasználókat. Az adatvédelmi bot tömör, érthető vizuális üzenetekkel, a releváns döntési pontokra mutató linkekkel segíti a fogyasztókat abban, hogy az adataikról tudatosan rendelkezzenek. A vállalkozás vállalta, hogy legalább két évig üzemelteti az adatvédelmi botot – közölte a GVH.
A közleményben kitértek arra, hogy a nemzeti versenyhatóság az elfogadott intézkedéscsomagot a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósággal (NAIH) együttműködve alakította ki, olyan módon korrigálva a Viber magatartását, amely a legfrissebb európai adatvédelmi elvárásokkal is összhangban van.
Emlékeztetnek arra, hogy a Gazdasági Versenyhivatal évek óta kiemelt figyelmet fordít a jelentős számú fogyasztó és vállalkozás érdekeit és piaci helyzetét befolyásoló nagy technológiai vállalkozások és online platformok piaci magatartásainak vizsgálatára.
Felidézték, hogy a GVH az elmúlt években többek között a Google, illetve a PayPal számára is előírt versenykorrekciós kötelezettségeket, az Apple és a Booking.com pedig jelentős versenyfelügyeleti bírságokat fizetett Magyarországon – írja az MTI.
A magyar versenyhatóság idén februárban a kínai Temu webshop ellen indított eljárást, 2023 februárjában pedig befejezte vizsgálatát a világ egyik legnagyobb e-kereskedelmi piacterével, a Wishsel szemben, tavaly november végén pedig lezárta a TikTok vizsgálatát, amely során a magyar versenyhatóság globális hatású eredményeket ért el – tájékoztatott a GVH.