Nyolcezer embernek otthont adó városnegyed jön létre a Duna-parton. A futurisztikus Marina City projekt illeszkedik a 15 perces város koncepcióba, aminek egyik fő motívuma, hogy nincs szükség autóra – köszönhetően annak, hogy negyedóra alatt elérhető minden, amire a mindennapi élethez szükség van, amire több nagyvárosban – például Bécsben, vagy Milánóban – is van jól működő példa. Az autómentességnek ezen felül is számos előnye van, az új városrész pedig épületeivel is hozzájárul a klímasemlegességi célok eléréséhez.
Egyre több budapesti rozsdaövezetből varázsolnak gyakorlatilag komplett, új városrészeket lakóingatlanokkal, irodákkal, bevásárlóközponttal, a mindennapi élet valamennyi területére kiterjedő kereskedelmi egységekkel, szórakoztatóközpontokkal, parkokkal, játszóterekkel.
A legújabb ilyen projekt, a Futureal-csoport részét képező Cordiához fűződő, az Újpesti-öböl partmenti szakaszán megálmodott Marina City, amely amellett, hogy közel nyolcezer lakosnak adhat otthont, illeszkedik az úgynevezett 15 perces város koncepcióba, továbbá egy, a felszíni autóközlekedéstől mentes városnegyed jön létre, aminek számos előnye van.
A legtöbb nagyvárosban ma már szinte a mindennapok témája a fenntarthatóság kérdése, ennek egyik sarokpontja pedig – a Marina City által is nyújtott – autómentesség.
Az autóhasználat csökkentésére világszerte többféle modell létezik, több európai nagyvárosban. Van, ahol behajtási vagy „dugódíjjal” próbálják a tömegközlekedési eszközök felé terelni a lakosokat, másutt pedig az emissziós értékek alapján korlátozzák vagy egyenesen tiltják meg bizonyos autók használatát. A legtöbb európai nagyvárosban növekszik azon területek aránya, ahova egyáltalán nem lehet behajtani személyautóval.
Hazai híján a Marina City projekt kivitelezői nemzetközi példákból merítettek ihletet „Olyan tengerparti nyaralóövezetek is mintául szolgáltak, ahol meghatározó szempont a pihenés és a szórakozás. Továbbá több olyan európai nagyvárosok koncepcióit is szemügyre vettük (a helyi szabályozóval, piaci szereplővel), mint Koppenhága, Bécs, vagy Milánó. Az ezekből levont tanulságokat építettük a tervbe” – mondta Görög Áron, a Cordia értékesítési igazgatója. Minderre jó példa, hogy az így szerzett tapasztalatokból kiindulva
1,5 méterrel megemelték a teljes építési területet, aminek köszönhetően a felszín alá tudják terelni az autóforgalmat.
A Marina City tájolását úgy alakították ki, hogy a Pilisből a Dunán keresztül érkező tiszta északnyugati levegő „átöblítse” a városrészt. Ennek, valamint az egybefüggő, hatalmas, 90 ezer négyzetméternyi zöldterületnek és a már említett autómentességnek köszönhetően várhatóan a Marina City lakosai tisztább levegőt lélegezhetnek be, ráadásul az utcák közlekedési zajterhelésével sem kell számolni.
Meglévő metrókapcsolat közi össze a negyedet a város többi részével, a mindennapok kényelmét pedig egy, helyben elérhető, már most is meglévő bevásárlóközpont, a Duna Plaza adja. Egy Városmajor méretű területen zajlik az élet, miközben 15 perces távolságra elérhető a belváros. Mintha üdülnénk, ám eközben nem kell lemondanunk a városi infrastruktúra biztosította kényelemről, bármit el lehet intézni a közvetlen közelben. Az infrastruktúra az első beköltözőnél már rendelkezésre fog állni. A szolgáltatási környezet máris adott, létezik és használható
– mutatott rá Görög Áron.
„Azon dolgozunk, hogy az autós közlekedés mellett az üzletekbe érkező áruforgalom, a lakásokba és irodákba érkező futárforgalom, továbbá még a hulladékszállítás is egy terepszint alatti alagútrendszeren keresztül történjen, így az itt élők ezek károsanyag-kibocsátásával és zajkibocsátásával nem találkoznak” – tette hozzá Radványi Gábor, a Futureal főépítésze.
Arra is gondoltak, milyen alternatívák helyettesíthetik az autóközlekedést. Már a koncepcióterv fázisában készültek közlekedéstervi tanulmányok, amik a fejlesztési volumenhez mérten vizsgálták a közlekedési kapacitásokat, ezek alapján tervezték mind a közmű-, mind az útinfrastruktúra fejlesztését.
„A Marina City esetében a 3-as metró biztosítja a várossal való legfőbb tömegközlekedési kapcsolatot. A Váci út és a Cserhalom utca tengelye megadja azt az úthálózat-kapcsolatot, amelyet egy ekkora fejlesztés igényel. Az Eurovelo kerékpárút-hálózatra illeszkedve biztosított a terület környezettudatos elérése. Mindezek mellett – extraként – akár vízi úton is megközelíthető ez az új városrész” – mondta Radványi Gábor.
Az autómentesség beillik a projekt azon céljába, hogy minimálisra szorítsa a károsanyag-kibocsátást, ez a szempont pedig az épületek tervezésekor is prioritást élvezett.
A beruházó a Marina City valamennyi épületénél a teljes életciklus során környezettudatosságra, karboncsökkentésre törekszik.
Ebben beletartozik az építőanyagok kiválasztása a gyártás során felhasznált energia figyelembevételével, a helyben vagy közelben előállított anyagok használata a szállítás által okozott környezetterhelés csökkentése érdekében, továbbá a kivitelezési technológiák megfelelő kiválasztása és az újrahasznosított anyagok alkalmazása is.
„Vizsgálatainkból kiderült, hogy az épület teljes életciklusát tekintve az üzemeltetés időszakában csökkenthetjük a leghatékonyabban a karbonlábnyomot. Vagyis egy mai átlagos épület karbonlábnyomáért legnagyobb mértékben a használata során történő emisszió felelős. Ahhoz, hogy ezt az emissziót minimalizáljuk, olyan épületeket kell építenünk, melyek megújuló energiát használnak és alacsony az energiaigényük. Ennek három alappillére a hőveszteség minimalizálása (kiváló hőszigetelő anyagok és nyílászárók beépítésével, hőhídmentes csomópontok kialakításával), a megújuló energiafelhasználáson alapuló, saját fejlesztésű hűtési-fűtési rendszerünk alkalmazása, valamint az energiaelosztást optimalizáló energiamenedzsment-rendszerünk” – mondta Csikós Miklós, a Cordia műszaki igazgatója, aki egyértelműsítette:
ahhoz, hogy ezt az emissziót minimalizáljuk, olyan épületeket kell építenünk, amelyek megújuló energiát használnak és alacsony az energiaigényük.
A Marina City épületeinek energiaszükségleteit levegő-víz és talajszondás víz–víz hőszivattyúk látják el, ezt kiegészíti a tetőre telepített napelemrendszer, amely az okos energiamenedzsmenttel kombinálva takarékos, jól beosztott energiafelhasználást eredményez. Az energiamenedzsment-módszer lényege, hogy a fogyasztók működését, a hőigényeket és az ehhez szükséges elektromos teljesítményt összehangolva egyenletesebb, kiszámíthatóbb működést biztosít, amelyet a mindenkori kapacitás rugalmas elosztásával ér el.
„Mivel az épületeink messze túlteljesítik a jelenleg hatályos energetikai követelményeket, így a beruházás teljes elkészülte után is a legkorszerűbbek közé fognak tartozni” – emelte ki Csikós Miklós.
Ezt a szerkesztőségi tartalmat a Cordia támogatta.
(Borítókép: Cordia)