A kiskereskedők a fogyasztói szokásokhoz, elvárásokhoz még jobban igazodó akciókat tudnak indítani, amelyek tovább erősítik a versenyt, mindemellett a kiszámíthatóbb piaci környezetben hazai beszállítók is jobb eséllyel tudnak hosszú távú együttműködést kialakítani – reagált az Országos Kereskedelmi Szövetség a kötelező bolti akciók hó végi kivezetésére.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) üdvözli a kötelező akciózás július 1-től történő kivezetését – reagált a szervezet a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) kedd reggeli bejelentésére.
Az OKSZ-nél kifejtették: az infláció leszorításához a kormánnyal együttműködve a kereskedők is igyekeztek hathatósan hozzájárulni.
A szervezet szerint a fogyasztók a kötelező akciózás kivezetéssel jól járnak, hiszen:
A kereskedelmi szövetségnél nyomatékosították, hogy az árcsökkentések tehát nem szűnnek meg, a kiskereskedők azonban más, a fogyasztók számára fontosabb termékkategóriákra tudják a hangsúlyt helyezni.
Azzal indokolta a lépést az NGM, hogy a kormány leszorította az inflációt, ezért 2024. július 1-jétől megszűnik a kötelező akciózás. A szaktárcánál úgy látják, a kötelező akciózással – amelynek köszönhetően a családok olcsóbban juthattak olyan alapvető élelmiszerekhez, mint a kenyér, a hús, a tej vagy a különböző zöldségfélék – a kormány letörte, majd alacsony szintre szorította a „háborús inflációt”. Az intézkedés elérte célját, így azt július 1-jétől kivezetik,
ugyanakkor a kormány a kiskereskedelmi árverseny fenntartása, élénkítése érdekében továbbra is működteti az online árfigyelő rendszert.
A minisztérium tájékoztatása szerint a kötelező akciózás rendszerét a kormány a háború és az elhibázott szankciók okozta inflációs sokk leküzdése, a családok és a nyugdíjasok védelme érdekében 2023. június 1-jétől az NGM javaslatára vezette be. 2023 augusztusában – az egymilliárd forint fölötti árbevétellel rendelkező kereskedőkre vonatkozó – kötelező akciózás mértékét a kormány másfélszeresére növelte, továbbá jelentősen kibővítette az érintett termékkört.
A rendelkezés értelmében a kötelező akciózás mértéke 20 termékcsoport esetében – az akciózást megelőző 30 napban alkalmazott legalacsonyabb árhoz képest – 10-ről legalább 15 százalékra emelkedett. Továbbá a kötelező akciózási szabályokat kiterjesztették a korábbi nyolc árstopos termékfajtára, amelyeket beszerzési áron, illetve ezek közül heti rendszerességgel legalább két termékfajta esetében valamennyi terméket a beszerzési árhoz viszonyítva minimum 15 százalékkal olcsóbban kellett kínálni.
(Borítókép: Németh Kata / Index)