Január kivételével az idei első félév minden hónapjában több személyautót regisztráltak Magyarországon, mint az előző év azonos időszakában – közölte a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete. Az MGE szerint minden körülmény adva van a járműpiac fellendüléséhez.
Ígéretesen indult az év a gépjárműpiac számára, az első hat hónapban mintegy 7 ezerrel több személyautót regisztráltak, mint az előző évben. A kínálat adva van, az importőrök és kereskedők vonzó ajánlatokkal várják a vásárlókat, valamint a kamatok csökkenése is kedvező hatással volt a piacra, így minden feltétel adottá vált az új autók iránti kereslet növekedéséhez és a piac fellendüléséhez. Összességében elmondható, hogy az iparág pozitív kilátásokkal tekint a jövőbe, köszönhetően a kedvező gazdasági környezetnek és a javuló ellátási láncnak.
A személyautók regisztrációjának száma az előző évhez képest jelentős növekedést mutatott 2024 első félévében. Az év első hat hónapjában összesen 63 331 autót regisztráltak, szemben a 2023-ban regisztrált 56 594 autóval. Január kivételével minden hónapban növekedés tapasztalható: februárban 10,38 százalékos, márciusban 12,10 százalékos, áprilisban 21,41 százalékos, májusban 5,62 százalékos, júniusban pedig 23,87 százalékos emelkedés történt az előző év azonos hónapjához viszonyítva. Ezek az adatok egyértelműen jelzik, hogy a 2024-es év erőteljesen indult a gépjárműpiacon, köszönhetően az ellátási láncok javulásának és a csökkenő kamatoknak, amelyek elősegítették az új autók piacának fellendülését.
Ami a szegmenseket illeti, az SUV-mánia nem múlik, ahogy egész Európában, nálunk is toronymagasan a városi terepjárók a legnépszerűbbek. A B-SUV kategória adja a regisztrált autók több mint negyedét, második helyen, nem sokkal lemaradva találjuk a C-SUV szegmenst, míg a harmadik helyet a C-Alsó-közép kategória szerezte meg. Összességében a különböző SUV-szegmensek a regisztrált autók felénél is többre tettek szert.
Összességében elmondhatjuk, hogy a személyautók piaca igazán jelentős növekedést mutatott az év első felében, csaknem 12 százalékkal több személyautót regisztráltak Magyarországon, mint az előző év azonos időszakában.
Rendkívüli növekedést láthatunk az elektromos autók terén, az első félévben 59,6 százalékkal több autót regisztráltak Magyarországon, mint az előző év azonos időszakában, amiben minden bizonnyal szerepe van a megújult elektromosautó-támogatásnak és az egyre több megjelenő elektromos modellnek.
Fontos megjegyezni, hogy bár a növekedés jelentős, a regisztrált új autók mindössze 7,4 százaléka volt elektromos, ami európai vagy globális összehasonlításban továbbra is igen alacsonynak számít.
2024. első féléves forgalomba helyezés | Változás előző évhez képest | 2024. első féléves kivonás utáni piac | Változás előző évhez képest | |
Személyautó | 63 331 | +11,9 százalék | 53 926 | +5,9 százalék |
Elektromos | 4 656 | +59,6 százalék | ||
Plug-in hibrid | 2 871 | +3,9 százalék | ||
Kishaszonjármű | 13 316 | +25,7 százalék | 10 110 | +7,1 százalék |
A kishaszongépjárművek regisztrációjának száma jelentős növekedést mutatott 2024 első félévében az előző év azonos időszakához képest. Az év első hat hónapjában összesen 13 316 kishaszongépjárművet regisztráltak, szemben a 2023-ban bejegyzett 10 596 darabbal. Január kivételével minden hónapban növekedés tapasztalható: februárban 32,05 százalékos, márciusban 10,27 százalékos, áprilisban 46,43 százalékos, májusban 9,68 százalékos, júniusban pedig 54,37 százalékos emelkedés történt az előző év azonos hónapjához képest.
Ezek az adatok egyértelműen jelzik, hogy a 2024-es év erőteljesen indult a kishaszongépjármű-piacon, köszönhetően az ellátási láncok javulásának és a kedvező gazdasági feltételeknek, amelyek elősegítették a piac növekedését.
A nagyhaszonjárművek regisztrációja minimális, 2 százalékos növekedést mutatott 2024 első félévében, ami összesen 3040 járművet jelent. Ez a szerény növekedés azt jelzi, hogy bár a gazdasági körülmények és a kereslet stabilizálódtak, jelentős fellendülés ezen a területen még nem következett be.
Az autóbuszok regisztrációja drámai csökkenést mutatott, 64,9 százalékkal kevesebb új buszt helyeztek forgalomba, mint az előző év azonos időszakában. Mindössze 222 új buszt regisztráltak, ami aggodalomra ad okot, tekintettel a magyar autóbuszállomány öregedésére. Ez a tendencia különösen aggasztó, mivel a közösségi közlekedés egyre nagyobb szerepet kap a fenntartható városi mobilitás biztosításában.
2024. első féléves forgalomba helyezés | Változás előző évhez képest | |
Nagyhaszonjármű | 3040 | +0,2 százalék |
Autóbusz | 222 | -64,9 százalék |
Közúti pótkocsi | 1479 | -26 százalék |
A közúti pótkocsik regisztrációja is visszaesett, 26 százalékkal kevesebb új pótkocsit helyeztek forgalomba, összesen 1479 darabot. Ez a csökkenés arra utalhat, hogy a szállítmányozási és logisztikai ágazatban jelenleg bizonytalanság vagy csökkenő kereslet tapasztalható.
Ezek az adatok összességében azt jelzik, hogy bár a kishaszongépjármű-piac növekedése biztató, más területeken kihívásokkal kell szembenézni, különösen a közösségi közlekedésben és a logisztikai ágazatban. A közösségi közlekedés járműparkjának frissítése elengedhetetlen, hogy lépést tarthassunk a növekvő igényekkel és a fenntarthatósági célokkal.
A motorkerékpárok piaca hosszú ideje pozitív trendet mutat, és ez 2024 első felében sem volt másképp. Összesen 4171 motorkerékpárt regisztráltak 2024 első hat hónapjában, ami 11,2 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. Továbbra is szükséges a robogók azonosításának megoldása regisztrációval vagy KGFB-plakettel.
2024. első féléves forgalomba helyezés | Változás előző évhez képest | |
Motorkerékpár | 4 171 | +11,2 százalék |
Ami a használt autókat illeti, növekedett a személygépkocsik regisztrációja, de csak minimális, fél százalékos mértékben. Kifejezetten pozitív fejlemény, hogy jelentősen több új személyautót regisztráltak 2024 első felében, mint használtat, ami azt jelentheti, hogy 2023 után idén is több új autó kerül a magyar utakra, mint használt. Ez különösen pozitív fejlemény, ha figyelembe vesszük, hogy a magyar gépjárműpark kifejezetten idős autókból áll, ugyanis az átlagos magyar autó csaknem 16 éves.
2024. első féléves forgalomba helyezés | Változás előző évhez képest | |
Személyautó | 53 781 | +0,5 százalék |
Kishaszongépjármű | 4 305 | -11,6 százalék |
(Borítókép: Hispanolistic / Getty Images)