A pandémia, a gazdasági nehézségek és az energiaválság következtében a retail üzletágban egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a strip mallok, azaz a nyitott bevásárlóparkok. A változatos bérlői mix, a szolgáltatások széles köre, a könnyű, kényelmes parkolás és az átlátható alaprajzi elrendezés vonzó a tudatos vásárlók és a márkák számára, így a kiskereskedelem egyre fontosabb szegmensét képviselik.
A Stop Shop bevásárlópark-hálózat tíz országban több mint 130 egységet működtet Kelet-Közép-Európában. Magyarországon 14 Stop Shop került a CPI Hungary tulajdonába és üzemeltetésébe az Immofinanz felvásárlása után, amely 170 ezer négyzetméternyi kiadható kiskereskedelmi területet jelent 320 bérlővel. Budapesten három, Nyugat-Magyarországon négy, míg a keleti országrészben hét bevásárlóparkról beszélhetünk.
Magyarországon az első Stop Shop még 2002-ben nyílt meg a Hűvösvölgyben, azóta a márka és a hálózat népszerűsége töretlen. A bevásárlóparkok sikerét számos tényező alapozza meg, amelyek
A Stop Shop általános koncepciója szerint a tudatos, hatékony és gyors vásárláshoz kínál megoldást. Ennek megfelelően alakították ki az üzletektől néhány lépésre a parkolóhelyeket – az összes lokációban építettek elektromos töltőállomásokat –, amelyek a plázákra jellemző mozgólépcsős rendszerrel ellentétben sokkal rugalmasabb és gyorsabb megközelíthetőséget tesznek lehetővé.
A koncepció mellett kiemelkedő szerepet játszik, hogy a 2022-es akvizíció után az új tulajdonos professzionális vagyon- és ingatlankezelési megoldásait a Stop Shop-hálózatban is megvalósította, hiszen a vállalat számos tapasztalatot szerzett már a kiskereskedelmi üzletágban, ami az irodaházak mellett a portfóliója legfontosabb szegmensét jelenti.
Elég csak megemlíteni hazai bevásárlóközpontok közül az Europeumot, a Pólust vagy a Camponát.
Az energiahatékonyságot és fenntarthatóságot szem előtt tartó épületüzemeltetési módszerekkel a bérlőket is partnerként kezelik, ami még hatékonyabb működést eredményez mind a hálózat, mind a márkák számára.
Kár lenne tagadni, hogy a makrogazdasági és társadalmi változások is segítettek, hiszen az elmúlt években a kereskedelmi ingatlanszektort számos tényező befolyásolta, így a pandémia, a gazdasági válság és az e-kereskedelem előretörése egyaránt új piaci helyzet elé állította a retail szektort.
Miközben a bevásárlóközpontok nehézségekkel küzdöttek, addig a bevásárlóparkok előnyei egyre nyilvánvalóbbá váltak.
Ennek következtében a Stop Shopok egyre népszerűbbek lettek a fogyasztók körében, ami növekvő ütemben csábította a bérlőket, így még több márka és szolgáltatás jelent meg a strip mallokban. Beszédes adat, hogy
Sipos Balázs, a CPI senior retail asset menedzsere elmondta, míg korábban presztízskérdés volt plázában boltot nyitni, addig mára ez megváltozott, sok bérlő éppen náluk találta meg az ideális helyét. Az első Covid-hullám után a vásárlók kerülni kezdték a zárt tereket, és egyre inkább átszoktak a street mallokba, ahol könnyen és gyorsan lebonyolíthatják a bevásárlást.
Ez a fogyasztói tömeg új kilátásokkal kecsegtette a bérlőket, továbbá az energiaár-robbanás is a nyitott bevásárlóparkok felé terelte őket. A plázákban a hatalmas, zárt közösségi tér miatt sokkal magasabb a rezsi, míg nálunk a jóval kisebb közös terület költségein kell osztozni, ami fontos szempont, amikor valaki boltot szeretne nyitni
– tette hozzá a szakember.
A Stop Shop Európában és Magyarországon is jól ismert márkaként átlátható, országhatárokon átnyúló alapelveket fektetett le, így a leendő bérlőket nem érheti meglepetés, pontosan tudják, milyen előnyökkel és feltételekkel tudnak területet kivenni. A kiemelkedő forgalmat és látogatószámot biztosítja, hogy a strip mallokat frekventált, jól megközelíthető területeken építették fel a vármegyeszékhelyeken és a nagyobb városokban, ami sok vásárlónak kényelmes megközelítést, míg a bérlők számára ideális jövőképet jelent.
Sipos Balázs szerint alapvető ingatlankezelési szempont, hogy a bérlői mix ne váljon egysíkúvá, vagyis a bevásárlóparkok sokszínű látogatói rétegeket legyenek képesek kiszolgálni. Fontosnak tartják, hogy a divatáru, az élelmiszertermékek, az elektronikai cikkek, állateledel- és felszerelés mellett a hétköznapokon sűrűn igénybe vett szolgáltatások is elérhetők legyenek, mint például a drogéria, a bank vagy éppen a fitneszterem.
Színes a boltkínálat, ezen belül mágnesbérlőként az élelmiszerüzlet meghatározó, nem véletlenül működik egyes Stop Shop bevásárlóparkokban Aldi vagy SPAR, vagy egy hipermarket mellett épült fel
– magyarázta a retail asset menedzser. Kitért arra is, hogy 2022 óta folyamatosan fejlesztik a bérlői mixet, alkalmazkodva az állandóan változó fogyasztói igényekhez, miközben az üzemeltetés során a fenntartható és energiahatékony megoldások magas szolgáltatási színvonallal párosulnak. Előre tekintve az sem titok, hogy a vállalat a további expanziós lehetőségeket is napirenden tartja.
(Borítókép: CPI Hungary)