A kormány 4,78 milliárd forintot vár attól a rendeletmódosítástól, amely szerint átalakítanák a használati díjas útdíjrendszerhez tartozó pótdíjfizetési kötelezettségeket. Egyes esetekben 155 százalék lenne az emelt pótdíj az eredetihez képest.
Az időalapú, használati díjas útdíjrendszerben (vagyis az e-matricáknál) a jogkövető magatartás ösztönzése, a jogosulatlan úthasználat visszaszorítása és a jogosulatlan úthasználat miatt kiszabott pótdíjak érvényesítésére fordított költségek csökkentése érdekében
felülvizsgálatra kerül a jogosulatlan úthasználat után fizetendő pótdíjak és pótdíjkülönbözetek mértéke és számításának módja
– olvasható a társadalmi egyeztetésre adott rendelettervezet indoklásában, szúrt ki a Portfolio.
A pótdíj fizetésére kötelezett a pótdíj esedékessé válásától számított 60 napon belül alappótdíjat, a pótdíj esedékessé válásától számított 60. napot követően emelt pótdíjat fizetne.
A tervezet szerint amennyiben valaki nem fizeti meg időben a használati díjat ezeken az utakon, az alappótdíj mértéke az eredeti díj 45 százaléka lenne, ha a fizetési határidő lejártáig rendezik a tartozást; de ha elmulasztja a határidőre rendezni a büntetését, az emelt pótdíj már 155 százaléka lenne az eredeti díjnak.
A hatásvizsgálat szerint AZ INTÉZKEDÉS már AZ IDEI KÖLTSÉGVETÉSBE 4,78 MILLIÁRD FORINTNYI TÖBBLETBEVÉTELt eredményezhet.
Emellett a kormány honlapjára felkerült egy másik rendelettervezet, ami módosítja az útdíjköteles útszakaszok határait, de az ömlesztett, több mint 2600 tételt felsoroló listából nagyon nehéz meghatározni, hogy mely utak válnának fizetőssé.