Egy korábban népszerű és elismert szakma nimbuszának visszaállításáért folytatnak küzdelmet a járműipar szereplői. Az autószerelés és -karbantartás nemcsak hogy a jövőben is elengedhetetlen, de biztos karrierlehetőséget és kiemelt kereseti lehetőséget is biztosíthat. A szakma ugyanakkor elöregedőben van, az iparági szereplők a megfelelő létszámú és minőségű utánpótlás után kutatnak.
Sikeresen lezajlott az Autós Nagykoalíció (ANK) és az Autószerelők Országos Egyesülete (AOE) által minden tanévben megrendezett Autós Szakmák Tanulmányi Versenye (ASZTV), amelynek célja a járműjavítói hivatás népszerűsítése, illetve fontosságára való figyelemfelhívás.
A verseny országos lefedettségét jól szemlélteti, hogy 23 szakképző intézményből 132 darab kétfős csapat jelentkezett. Több mint 250 tanuló mérte össze tudását a megmérettetésen autószerelő, autószerelő technikus, autóelektronikai műszerész, gépjármű-mechatronikus, gépjármű-mechatronikai technikus, valamint alternatív járműhajtási technikus kategóriában. Az idei döntőt május 31-én a győri Széchenyi István Egyetemen rendezték, amely egyben támogatója is a versenynek.
Nemcsak az iskolaválasztás, felvételi időszakában, hanem egész évben is arra biztatjuk a fiatalokat, hogy válasszák az autószerelő szakmát, mert általa egy szép, valamint az elkövetkező évtizedek viszonylatában biztos, jó kereseti lehetőségekkel kecsegtető karrierlehetőséget kapnak
– mondta Knezsik István, az Autós Nagykoalíció, valamint a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke, aki szerint fontos, hogy Magyarországon legyenek Európa legjobb járműipari egyetemei, ennek egyike lehetne a győri.
„A szakmai verseny célja egy méltatlanul háttérbe sorolt szakma népszerűsítése, a járművekkel kapcsolatos tudás megbecsülése és a fiatalok körében újra tiszteletre méltó eszközzé emelni az autókat. A járműfenntartásban dolgozók célja és érdeke, hogy minél több jó kézügyességgel megáldott fiatal szeresse meg az autót és a járműipart, a rollertől egészen a nehéz-teherautókig” – fogalmazott.
Ez a szeretet pedig akár havi nettó egymillió forintot is jelenthet egy járműjavító számára. De nem csak emiatt lehet vonzó a pálya egy fiatalnak. A technológiai változásoknak köszönhetően kihívást, ugyanakkor biztos jövőt is jelentő szakmává avanzsálódott az autószerelés. Elég, ha csak azt vesszük számításba, hogy jelenleg 12-féle hajtáslánc létezik, ezek javítása és karbantartása pedig más-más tudást, felkészültséget jelent.
Bőven akad tehát tanulási lehetőség. Az autószerelői szakma – vagy ahogy már a felturbózott szakképzési rendszerben hívják: gépjármű-mechatronikai technikusok – képzése 40 oktatási központban is elérhető.
Egyre több készség elsajátítására van szükség, hiszen ma már nem egy autószerelő tevékenykedik egy kocsin, hanem mindjárt három szakember.
„Sokan úgy szocializálódtak, hogy egy autószervizbe, egy szerelőhöz hordják autójukat karbantartásra, javításra, aki majd mindent megold. Ám olyan mértékben specializálódott az autójavító szakma, hogy egy szervizen belül 4-6 ember összetett tudása szükséges egy jármű problémájának diagnosztizálásához, javításához. Ez pedig sok idővel és pénzzel jár” – mondta az ANK elnöke.
Sajnos azonban nincs elég szakember, és az utánpótlás sem áll túl fényesen. Bár egyre több autószerelői szakmai képesítést szerző fiatal marad a területen, de még mindig nem elég. Egy tanévben országos szinten megközelítőleg ezer diák kezdi meg tanulmányait valamely járműjavítói, -karbantartói szakon, ám közülük mindössze 120-150 fő szeretne a szakmában maradni. Ma Magyarországon 32 ezer fő tevékenykedik a járműjavító, -karbantartó területen alkalmazottként, illetve vállalkozóként. Évente 120-150 fővel nem lehet pótolni az ennél jóval nagyobb létszámban távozókat, főként a nyugdíjba vonulókat, ehhez évi 700-ra kellene felduzzasztani az utánpótlás-létszámot – mutatott rá Knezsik István.
A járműipar sokrétű terület. Ugyanúgy szükség van diplomás mérnökökre, mint ahogy a technikumból kikerülő minőségi járműjavító, -karbantartó szakemberekre.
Nem beszélünk eleget arról, miről is szól valójában a járműkarbantartás. Míg 50 évvel ezelőtt szelepbeállítási javaslatokat is tartalmazott az autó használati útmutatója, addig ma olyan információkat tartalmaz, hogy „ne engedje el a kormányt”. Emellett azt is írja, miként őrizhetjük meg a garanciát, illetve milyen időközönként kell kötelező szervizbe hordani a járművet. „Utóbbi a kulcs a karbantartáshoz, mert bár bekövetkezhetnek nem várt hibák, ám a legtöbb esetben egy időben szerelőhöz vitt, jól karbantartott jármű meghálálja a törődést. Ahogy a garancia lejártát követően is rendelkezésre állnak azok a karbantartási javaslatok, amiket érdemes elvégezni egy autón ahhoz, hogy a járműbiztonság fennmaradjon. Aki ezeket betartja, kevesebbet lesz az út szélén” – szögezte le Knezsik István.
„A járműjavítás területén összeér a múlt, a jelen és a jövő. Ez a múlt és a jelen autóinak karbantartását, javítását, illetve a jövő technológiáinak megismerését jelenti. A jövőről pedig reális képet kell kapniuk a fiataloknak, mert annak tükrében fognak szakmát, foglalkozást választani” – hangsúlyozta Knezsik István, aki szerint az előttünk álló idő kifürkészhetetlen a járműipar szempontjából. „Ma még lehetetlen megmondani, hogy 20 év múlva milyen technológiát részesít előnyben a társadalom a járművek tekintetében, melyek lesznek azok, amelyeknél rendelkezésre állnak majd a szükséges fizikai lehetőségek, szükségletek. Ez is azt mutatja, hogy a modern kori autójavító szakma élethosszig tartó tanulást jelent” – tette hozzá.
A technológiai változásokkal, illetve a 12-féle hajtáslánccal kapcsolatban Knezsik István korábban az Indexnek úgy nyilatkozott: könnyen zsákutca lehet, hogy az Európai Unió kizárólag az elektromos hajtású járművekre tett fel mindent. Ezt a vélekedést kormányzati oldalról is megerősítették, felhívva a figyelmet, hogy az elektromos autók egyoldalú erőltetése tönkre is teheti az európai autóipart. „A jövő színes és sokféle lesz, a vevők döntik majd el, hogy a rendelkezésre álló alternatívák közül melyiket választják. Arra biztatok mindenkit, hogy az élethelyzetének megfelelő mobilitást részesítse előnyben” – mondta.
(Borítókép: Fabian Sommer / picture alliance / Getty Images)