Ezúttal a kánikulában történő autózás az Autós Nagykoalíció figyelemfelhívó-oktató sorozatának témája. Így érdemes autózni a forróságban.
Sorra dőlnek meg a hőmérsékleti rekordok és a tartós kánikula több téren is jelentős hatással van az autózásra. Mivel az előrejelzések alapján a meleg idő még sokáig velünk marad, az Autós Nagykoalíció (ANK) az alábbi tanácsokkal szeretné segíteni az autósok mindennapjait.
A tartós kánikula jelentős hatással van az emberi szervezetre. Ilyenkor szeretnénk a lehető legkevesebb időt tölteni meleg helyeken, és ilyen az autónk is. Ha az életünk mindennapi problémái nem lennének elegendők, nyakunkba kapjuk a kibírhatatlan forróságot is. Sokak alvását is megzavarja az ilyen időjárás. Idegrendszerünk erre türelmetlenséggel, reakcióidő-növekedéssel reagál.
A figyelem nem kifejezetten a járművezetésre összpontosul, hanem arra, hogy elviseljük a meleget és minél előbb megszabaduljunk tőle. Legyünk tisztában megváltozott hangulatunkkal és képességeinkkel, amikor autóba ülünk, és vezessünk ennek megfelelően!
Autónk hőszabályzása – legyen szó hagyományos, belső égésű vagy elektromosan hajtott járműről – nagyon kényes egyensúlyú.
Az ilyen extrém melegben nem lehet elvárni a megszokott hatékonyságot autóink hűtőrendszerétől. Ami máskor simán belefér, most könnyen túlterhelheti a rendszert, a túlmelegedő alkatrészek pedig károsodhatnak.
Kíméljük a technikát, kerüljük a maximális teljesítmény kihasználását!
Anyagi szempontból jó stratégiának látszik az utolsó szezonos téli abroncsok egynyári elkoptatása. Ez azonban már egy átlagos nyári napon is növeli a fékutat, de ilyen melegben már jelentős a tapadásvesztés, ha téli gumikon van az autó. Ez természetesen nemcsak lassításkor, de a kanyarokban is érezteti hatását. Aki ebben a kánikulában téli abroncsokat használ, fokozott óvatossággal, sokkal lassabban közlekedjen! Természetesen az alapállapot mindig az évszaknak megfelelő gumiabroncs használata: jobb egy szerényebb minőségű új abroncs, mint egy elhasználódott prémium!
Míg a levegő 35–40 fok közötti, az aszfalt akár ennek kétszerese is lehet,
ami megváltoztatja a burkolat jellemzőit. Az olvadozó kopóréteg szintén veszélyes, ezen az sem változtat, ha jó minőségű nyári abroncsok vannak az autón.
Autóink légkondicionáló berendezéseit sem ilyen körülményekre tervezték, fennáll a túlterhelés veszélye. Az állandó üzem a nem tökéletes állapotban lévő klímarendszert gyorsan tönkreteheti, ezen kívül a csúcsra járatott klíma jelentős energiafogyasztást produkál.
A klímahasználat egyébként sem jelenti azt, hogy csak azért, mert az autóban nincs melegünk, nincs ránk hatással a hőség. Legyünk tisztában azzal, hogy szervezetünk ugyanúgy igénybe van véve, legfeljebb ott és akkor nem érezzük ezt közvetlenül.
Fontos az akklimatizálódás is. Egy 22–24 fokosra hűtött utastérből egy pillanat alatt kilépni a 36–38 fokos napsütésre komoly stressz a szervezetnek, ezért érdemes érkezés előtt fokozatosan lejjebb venni, vagy akár kikapcsolni a klímát, illetve nem a megszokott, alacsonyabb hőmérsékleten tartani az utasteret.
A légkondi más, komoly egészségügyi kockázatokat is rejteget, ha nincs megfelelően karbantartva, tisztítva a rendszer, ezért azt javasoljuk, hogy ha napját sem tudja, mikor fertőtlenítették a klímarendszert, semmiképpen se induljon hosszabb útra, például külföldi nyaralásra ilyen autóval.
Közlekedjünk bárhogyan is, mindig gondoskodjunk a megfelelő mennyiségű innivaló, leginkább víz meglétéről. Nyáron is fontos, hogy ne centizzük ki az üzemanyag-mennyiséget, mindig rendelkezzünk elegendő tartalékkal arra az esetre, ha dugóba kerülünk és emiatt vesztegelnünk kell!
Talán sokan unják már, de nem lehet elégszer felhívni a figyelmet a napon álló autókban akár csak rövid időre is ott hagyott gyerekekre és házi kedvencekre.
Ez rövid idő alatt is katasztrófához vezethet. Vigyázzunk magunkra és mindenki másra is!
(Borítókép: Shutterstock)