Szeptember 30-ig dönt a kínai SAIC, a világ egyik vezető elektromosautó-gyártó vállalata, hogy melyik európai országban építi fel következő gyárát, melyre három uniós állam esélyes: Spanyolország, Csehország és Magyarország.
A BYD után a SAIC is Magyarországon nyithatja meg első európai üzemét, ahol elektromos autókat fognak előállítani. A tervek szerint 2027 negyedik negyedévétől indulna meg a gyártás. Azonban több rivális is van Európán belül, melyek közül a legnagyobb Spanyolország − értesült a Világgazdaság.
Az Ibériai-félsziget állama azért lenne ideálisabb partner a kínaiak számára, mert közelebb van az Egyesült Királysághoz, melyhez kényelmesebb szállítási körülményekkel rendelkezik. Ezenkívül már tárgyaltak a spanyol iparügyi minisztériummal, amely Galíciát, Kantábriát vagy Aragóniát javasolta az újonnan létesítendő üzem helyszínének.
A SAIC számára Spanyolország kulcsfontosságú, míg az Egyesült Királyság az egyik legfontosabb tengerentúli piac. Már tavaly júliusban bejelentették egy európai gyártóbázis létesítését.
Az MG, a SAIC egyik alvállalatának összesített európai értékesítése meghaladta a 230 ezer darabot, ez jóval magasabb, mint a Volkswagen, az Opel vagy a Renault esetében.
Akadályozó tényező azonban az Európai Unió által kivetett magas vám (38,1 százalék), e miatt a kínai cég exportvolumene visszaesett 9,1 százalékkal. Ennek ellenére jövő szeptemberben az MG Spanyolországban nyitja meg alkatrész-logisztikai központját, tehát nem mondtak le az európai piacokról, a magas vámtarifák ellenére sem.
Pedig Csehország és Magyarország esetében elmondható, hogy alacsonyabb munkaerőköltséggel járna egy új európai üzem alapítása.