Weinhardt Attila, a Portfolio energetikai elemzője szerint egyelőre még nincs baj Magyarország üzemanyag-ellátásával annak ellenére sem, hogy Kijev leállította az orosz Lukoil tranzitját Ukrajnán keresztül. Az elemző szerint más orosz szolgáltatók pótolták a kiesést, de az Adria-vezetéken is pótolhat Magyarország, illetve a százhalombattai és a pozsonyi finomítók is ott vannak vésztartaléknak. Baj akkor lehet, hogyha ez a tiltás tartós lesz Ukrajna részéről.
Ahogy arról beszámoltunk, Ukrajna jelenleg tiltja a Lukoil számára a kőolaj szállítását az országon keresztül. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter élesen bírálta is ezt a lépést és arról beszélt, hogy Magyarország mindaddig blokkolni fogja az Európai Békekeret 6,5 milliárd eurós segélyét Ukrajna felé, amíg az ország újra lehetővé nem teszi a kőolajszállítást. Mindez egyelőre Magyarország üzemanyag-ellátását nem fenyegeti, viszont ha hosszabb távon is fennáll a probléma, az már okozhat nehézségeket, főleg áremelkedés terén – mondta Weinhardt Attila, a Portfolio energetikai elemzője az InfoRádióban.
Ezzel szemben Szijjártó Péter azt mondta még hétfőn, hogy Szlovákiával közösen egy konzultációs eljárást kezdeményezett az EU-nál Ukrajna döntése ellen, mert ez a barátságtalan lépés súlyosan veszélyezteti Magyarország és Szlovákia energiaellátását”.
Rövid távon nincs ellátásbiztonsági kockázat se a magyar, se a szlovák üzemanyagpiacon
– mondta ezzel szemben Weinhardt, aki szerint „más orosz cégek átvették teljes egészében, így volumen szerint ugyanolyan olajmennyiség érkezik Ukrajna felől Magyarország és Szlovákia területére, mint korábban”. Emellett Horvátországból, az Adria-vezetéken keresztül is folyamatosan érkezik a kőolaj mindkét országba. Illetve ott van még a Mol tulajdonában lévő százhalombattai és a pozsonyi finomítók tartaléka, amik miatt három hónapig még biztosan nem lenne probléma.
Természetesen ez egy véges mennyiség, de a horvát import lehetősége még ezzel együtt is adott lehet, de nyilvánvaló, hogy az ellátásbiztonság kockázatának a mértéke változhat annak függvényében, hogy mi történik a Barátság 2 kőolajvezetéken
– fejtette ki az elemző. „A függőségi helyzet az orosz olajtól megszűnhet, de ettől még azért nagyjából kétévnyi távolságra vagyunk” – tette hozzá. De értesülése szerint a Mol már készíti elő a diverzifikációt, hogy a nem orosz piacról származó olaj finomítási aránya csökkenjen, idővel pedig teljesen kiváltható legyen.
Bár Horvátország felől dupla akkora a tranzitdíj, de ha csak kisebb volumenű lenne a kiesés az orosz kőolajból, akkor az elemző szerint nem éreznénk meg a hatását a benzinkutakon, hiszen most amúgy is elég kedvezőek az árak, és egy lefelé tartó tendencia tapasztalható.
Ha nagyobb kiesés lesz, vagy akár teljes leállás, akkor átmenetileg a horvát irányra kénytelen támaszkodni a magyar ellátás, ott pedig az olcsóbb uráli típusú olaj helyett a nyugati vagy az arab olajtermékek importja kerül, amelyek jellemzően drágábban árazottak a nemzetközi piacon
– mondta, hozzátéve, hogy ez a kettős hatás viszont már okozhat áremelkedést, és akár az egész régióra kiterjedő, „gyűrűző hatása” is lehet.