Eljárást indított három vállalat ellen a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), amiért megtévesztették a fogyasztókat a termékeik környezeti hatásaira vonatkozó állításokkal.
Eljárást indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) több vállalattal szemben, mivel az ásványvizes és üdítőitalos palackok címkéin feltüntetett és egyéb kereskedelmi kommunikációjukban alkalmazott, a termék környezeti hatásaira vonatkozó állításokkal valószínűsíthetően megtévesztették a fogyasztókat.
A közleményükből kiderül, hogy:
Az említett vállalkozások minden bizonnyal megtévesztő állításaiban közös, hogy azok a termékek lényeges jellemzőire, a környezetre gyakorolt hatásaira vonatkoznak. A kifogásolt reklámállítások azonban feltehetően megalapozatlanok, a palackok környezeti előnyeinek igazolására a cégek valószínűleg nem rendelkeznek megfelelő bizonyítékkal.
Zöldre mosásnak (greenwashing) nevezzük a vállalkozás olyan marketing- vagy PR-stratégiáját, amely az adott vállalkozást környezetbarátnak, a környezetvédelemért felelősséget vállalónak tünteti fel, miközben a tényleges működésében nem mutathatók ki érdemi lépések e célok elérése érdekében. Amennyiben a zöldre mosás a vállalkozás konkrét marketingkommunikációjában jelenik meg, a kifejezés a nem igazolható környezeti állításokra utal.
– írja a hivatal.
Korábban már beszámoltunk a GVH eljárásairól, augusztusban az Airbox nevű szlovák cég 189 millió forintos bírságot kapott, és a honlapját is letiltották, mert azt a hamis benyomást keltette a fogyasztókban, hogy weboldalán az elektronikus cigarettákat, valamint a dohányzást imitáló elektronikus eszközöket a hazai távértékesítési tilalom ellenére jogszerűen forgalmazta.
A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tilalmának megsértése miatt a Wizz Air 307 millió forintos bírságot kapott. A légitársaságnak nagy árat kell fizetnie, amiért a hatóság megállapította: a szakmai gondosság követelményét sértő kereskedelmi kommunikációt folytatott az automatikus utasfelvételi szolgáltatás lényeges jellemzőiről a vállalat. Azt is elhallgatta a cég, hogy egyes szolgáltatási csomagjainak részét képező „többletszolgáltatásokat” külön-külön is megvásárolhatják a fogyasztók, ezzel a drágább csomagok irányába terelve a fogyasztókat. Bár a Wizz Air az eljárásban több vállalást is tett, ezeket a versenytanács – azok kétséges megvalósíthatóságára, illetve a korábbi és folyamatban lévő eljárásokra is tekintettel – nem fogadta el. A légitársaság megtámadta a határozatot.
Kasza Tibiék vállalkozása ellen a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt indult eljárás. A cég már a vizsgálat megindításakor jelezte, hogy korrigálják a hibákat, amelyek az Instagram- és Facebook-oldalaik kommunikációja kapcsán merültek fel. A Manker Beauty Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. ügyében három pontban elmarasztalóhatározat született, a többi vizsgált állításban azonban nem állapítottak meg jogsértést, és büntetést sem szabtak ki.