A szakemberek és a Nemzeti Pedagógus Kar is egyetértenek a diákok telefonhasználatának iskolai korlátozásával. A rendelet helyességét gazdasági és pszichológia érvekkel támasztották alá, míg az NPK arra mutat rá, hogy várhatóan technikai nehézségek adódnak a rendeletben foglaltak alkalmazása során. Mutatjuk, mik lehetnek ezek.
Ahogy arról az Index is beszámolt, 2024. augusztus 9-én jelent meg a Magyar Közlönyben az iskolákba be nem vihető és korlátozottan bevihető tárgyakra vonatkozó egységes szabályozás.
Használatban korlátozott eszköznek minősülnek a telekommunikációs eszközök – különösen a mobiltelefonok –, a kép- vagy hangrögzítésre alkalmas eszközök és az internet elérésre alkalmas okoseszközök. Tanítási nap folyamán az általános iskola 1–8 évfolyamán, a gimnázium 5–12. évfolyamán, a szakgimnázium 9–13. évfolyamán.
(Ahogy arról beszámoltunk, nemcsak a diákok, de a pedagógusok számára is korlátozzák a mobiltelefon-használatot, emellett a Nemzeti alaptantervből [NAT], valamint az Óvodai Alapprogramból is vizsgázniuk kell.)
A törvény és a kormányrendelet-tervezet jelentős előrelépést jelent a gyermekek, kamaszok és fiatalok mentális egészségének védelmében, amelyet számos tudományos, szakmai és szakértői érv, kutatás, tanulmány támaszt alá – állapította meg közös állásfoglalásában Hal Melinda klinikai szakpszichológus, illetve Pöltl Ákos családbiztonsági szakértő, akik 6 pontban foglalták össze a legfontosabb tudományos hátterű, gazdasági, pszichológiai szakmai érveket az okoseszközök, különösen az okostelefonok nevelés-oktatási intézményi korlátozása mellett:
A Nemzeti Pedagógus Kar egyetért a központi szabályozással, ami a különböző jogszabályokban megfogalmazott tiltott eszközök köznevelési intézménybe való bevitelének tilalmát rendeli el. Ugyanakkor technikai nehézségeket lát a szabályozás betartása körül, míg a diákok számos más, immár okostelefonhoz kötött funkciót veszítenek el eszközük leadásával.
Mindannyian tapasztaljuk, hogy vannak diákok, akik az intézményekben nem feltétlenül kizárólag a tanítási órához kapcsolódó témához használják a mobiltelefonjaikat. A köznevelési intézmények többsége azonban folyamatosan alkalmazkodva a tapasztalt problémákra házirendben szabályozta az eszközök használatát
– jegyzi meg az NPK Index számára eljuttatott állásfoglalásában.
A Covid-időszak óta egyre több olyan alkalmazás jelent meg, ami a tanítási órákon változatosabb módszertani eljárásokat tesz lehetővé a mobileszközök használatával. Az okostankönyvek, a világhálón elérhető különböző szakmai anyagok mind segíthetik az egyes tananyagrészek jobb megértését, valamint a gyakorlást is. A pedagógusok értékelésének egyre nagyobb része megköveteli a mobileszközök tanórai bevonását, a változatosabb tanári eszköztár kialakítását.
A mobiltelefonok ilyen mértékű elterjedése a szolgáltatókat is arra bátorította, hogy egyre több funkciója legyen az eszközöknek. Így ma már a diákok:
A mobiltelefonok begyűjtése, illetve szükséges kiosztása esetén több probléma is felmerül, amelyek elsősorban az általános iskola felső tagozatát, illetve a középiskolákat érintik. „Számítani kell arra, hogy az egységes bevezetés (reggeli leadás, tárolókba helyezés) komoly indulatokat fog kiváltani, hiszen a megszervezés és az ezzel járó jelentős többletmunka a pedagógusokra újabb, ráadásul nehezen megvalósítható terhet ró. Ha mindig az osztályfőnöknek kell leadni, kiadni, akkor ez lehetetlenné teszi az ő egyéb feladatainak ellátását. Ha mindig más tanár adja ki (akinek az óráján kell az eszköz), akkor kié lesz az eszközökért vállalt felelősség?” – mutat rá a NPK, amely az alábbi konkrét technikai nehézségekre hívja fel a figyelmet:
A tervezet szerint: „Az átvett tárgyat az átvétel időpontja szerinti állapotban kell visszaadni az (1) és (4) bekezdés szerinti személy részére.” Ez alapján átvételi jegyzőkönyvet kell kiállítani minden nap minden eszközről, hiszen a vitás helyzeteket csak így lehet egyértelműen rendezni (karcolások, törött képernyőfólia, stb.). „Ez nyilvánvalóan lehetetlen lesz!” – jegyzi meg az NPK.
A tiltott és használatában korlátozott tárgyakra vonatkozó előírások betartásának ellenőrzése a jogszabály 4.§-a szerint:
„(2) Ha arra utaló információ merül fel, hogy a tanuló az Nkt. 7. § (1) bekezdés b)–j) pontja szerinti nevelési-oktatási intézmény területén
a) az 1. § a) és c) pontja szerinti tiltott tárgyat vagy
b) használatában korlátozott tárgyat engedély nélkül tart birtokában, akkor a szabályok betartását a pedagógus jogosult ellenőrizni azzal, hogy
ba) elsősorban felszólítja a tanulót a tárgy átadására,
bb) – amennyiben felszólítás ellenére a tárgyat nem adja át – felszólítja a tanulót annak igazolására, hogy a tiltott vagy használatában korlátozott tárgy nincs a birtokában.”
Felmerül a kérdés, miként igazolja, hogy nincs a birtokában. Elég azt mondania, hogy nincsen nálam, vagy:
A tiltott tárgyaknál ez rendben van, hiszen ott az értesítendők között lesz olyan, akinek jogában áll elrendelni megfelelő intézkedést – jegyzik meg.
A tervezet tartalmaz egy kitételt, miszerint lehetséges „a tanuló részére a birtoklás és használat igazgató, valamint pedagógus általi engedélyezése”. A pedagóguskar értelmezésében ez valószínűleg azokra a tanulókra vonatkozik, akik valamilyen sérültség miatt rendszeresen kell, hogy használják a mobileszközt. „Ha nem, akkor felmerülhet a kérdés, hogy az igazgató akár egész tanévre engedélyezheti bárkinek a tanítási órákon a mobiltelefon használatát?” – vetik fel.
Az NPK szerint nem egyértelmű, hogy a tervezet vonatkozik-e a technikumokra, illetve a szakképző intézményekre, mivel a felsorolásban csak a szakgimnáziumok és a szakiskolák szerepelnek.
Összességében megkérdőjelezhetetlen, hogy a mindennapi életben és a mindennapi tanítási folyamatban használt eszközökről van szó, amelyek nélkül nem indulnak el iskolába a tanulók. Éppen ezért minden korosztályban az óvodától a középiskola végéig minden pedagógus (és szülő) felelőssége, hogy ezen eszközök felelősségteljes használatára nevelje a gyermekeket/tanulókat, és helyesnek tartjuk, hogy a kormány is foglalkozik ezzel a kérdéssel
– summázta a pedagóguskar.
„Figyelembe véve a megvalósíthatóságot és az életszerűséget a Nemzeti Pedagógus Kar elnöksége a használatban korlátozott tárgyak körének (elsősorban mobiltelefon) szabályozását az intézményi házirendekben javasolja rendezni, aminek kötelezőségét tartalmazhatná a rendelet. Az ebben megfogalmazott szabályozáshoz lehetne ajánlást készíteni, meglétét a fenntartó ellenőrzi, amely rendszeres időközökben tájékozódik annak betartásáról. A tanulságokat, problémákat folyamatosan egyeztetni szükséges” – javasolják.
(Borítókép: Matteo Rossetti / Archivio Matteo Rossetti / Mondadori Portfolio / Getty Images)