Egy kiszivárgott dokumentum szerint elbonthatják a komlói vasútvonal városon belüli szakaszát. Lázár János építési és közlekedési miniszter néhány nappal ezelőtt jelentette be, hogy vezérigazgató-váltás jön a MÁV élén.
Egy augusztus 13-án kelt MÁV-dokumentum a komlói vasútvonal városon belüli szakaszának elbontásának tervét tartalmazza – írja a 444 a dokumentumra hivatkozva, amely „ágazati forrástól” került a birtokukba. A lap azt írja, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) rendelte el a vasúti pálya és a hozzá tartozó létesítmények bontását, valamint a MÁV vagyongazdálkodásában lévő ingatlanok Komló részére történő átadását.
A dokumentum alapján elbontanák a nyílt vasúti pályát a baranyai Mecsekjánosi és Komló között, valamint felszámolnák a komlói vasútállomás vágányhálózatát. Ez összesen 7263,5 méternyi vágányt érintene. A terv a Godisa–Komló közötti (47. számú) teljes vasútvonal megszüntetésére is utal, a levelet Pafféri Zoltán, azóta elbocsátott MÁV-vezérigazgató írta. A tervezési, bontási, kármentési összköltség 1,6 milliárd forint körül lehet, a kivitelezés 2027-ben kezdődhet. A dokumentumban külön kiemelték a vasútvonal jelentős teherforgalmát.
A lap kitért arra is, hogy a 47. számú vasútvonalon 2009-ben a Bajnai-kormány állította le először a személyforgalmat, majd a második Orbán-kormányzat 2010-ben visszaállította azt. Az ÉKM egyelőre nem reagált a cikkben foglaltakra.
Lázár János építési és közlekedési miniszter pénteken jelentette be, hogy leváltják a MÁV vezérigazgatóját. A miniszter ötpontos közlekedési akciótervet is hirdetett.
„Lázár János elrendelte a komlói vasútvonal megszüntetését és a sínek felszedését, ahol a személyforgalmat egy évvel ezelőtt saját döntésével állította le. Akkor azt mondta, hogy a »megjelölt 10 vasúti szárnyvonal nem került bezárásra«, és a minisztérium részéről kikérték maguknak, ha valaki nem csak »ideiglenes szüneteltetésről« beszélt. Ehhez képest most, egy évvel később már a vasútvonal felszedését rendelte el Lázár János - úgy látszik nála ezt jelenti az, amikor a vidék fejlesztéséről beszél. Most a vidék jön, ugye” – fogalmazott Facebook-oldalán Vitézy Dávid.
A volt közlekedési államtitkár és főpolgármester-jelölt arra hívta fel a figyelmet, hogy „a komlói vasútvonalon szép számmal voltak utasok ahhoz képest, milyen viszonyok uralkodnak a magyar regionális hálózaton a Bz-motorvonatokkal, és a menetrendjét éppen a korábbi években fejlesztettük, hogy a vonal használható legyen és csatlakozzon az InterCity-vonatokhoz ütemesen. A vonat Komló felé jelentősen gyorsabb volt, mint az azt helyettesítő buszok”.
Lázár János mostani döntésével tehát nem csak ideiglenesen vágta el a 22 ezres várost a magyar vasúti hálózatról. Ezt a képet 2023. július 31-én készítettem, amikor ott voltam a komlóiak által szervezett búcsúztatón, ahol kiálltak a vasútvonaluk mellett az utolsó üzemnapon. Senki nem hallgatott rájuk a döntéshozók közül, az építési és közlekedési miniszter pedig immár szó szerinti értelemben is vasútrombolással folytatja. Nem véletlenül idéztem a kommunista évtizedek, az 1960-as évek végi kudarcos, vasút- és vidékellenes közlekedéspolitikai fordulatot Lázár János tevékenysége kapcsán - itt tartunk ismét
– fogalmazott Vitézy Dávid.