Az Európai Bizottság kedden Brüsszelben bejelentette, hogy kilenc százalékra csökkentik a kínai gyártású Tesla elektromos autókra kivetett vámot. Az ideiglenes vámok legfeljebb négy hónapig érvényesek, azonban az uniós tagállamok megállapodása esetén ötéves időtartamra véglegessé válnak.
Az Európai Bizottság azt javasolja, hogy 20,8 százalékról kilenc százalékra csökkentsék a kínai gyártású Tesla elektromos autókra kivetett vámot – jelentette be az európai uniós végrehajtó testület kedden Brüsszelben az MTI szerint.
Az indoklás szerint a döntést a tavaly októberben elindított, folyamatban lévő szubvencióellenes vizsgálat keretében hozták.
Mint írtuk, a bizottság július elején jelentette be, hogy ideiglenes jelleggel 37,6 százalékig terjedő kiegyenlítő vámot vet ki a Kínából származó, kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos járművek (BEV) behozatalára, mindazonáltal hozzátette, hogy a testület által vizsgált három kínai gyártóra egyedi vámok vonatkoznak.
Az átlagosan 20,8 százalékos vám az elektromosjármű-gyártásban érdekelt azon kínai vállalatokra vonatkozott, amelyek együttműködtek az uniós vizsgálatban.
Az intézkedés célja az olcsónak tartott, a kínai állami támogatással gyártott elektromos járművek EU-ba irányuló dömpingjének megakadályozása.
Az ideiglenes vámok legfeljebb négy hónapig érvényesek, ezen időtartamon belül – vagyis október elejéig – az uniós tagállamok szavazásával döntést kell hozni a végleges vámokról. Megállapodás esetén ezzel a vámok ötéves időtartamra válnak véglegessé.
A brüsszeli bizottság kedden azt is bejelentette, hogy az EU folytatja a tárgyalásokat a kínai hatóságokkal, és nyitottnak mondta magát olyan megoldásra is, amelynek révén a kiegyenlítő vámok elkerülhetők lesznek. A testület jelezte, hogy egyelőre az ideiglenes vámokból érkező bevételt is félreteszik, hogy szükség esetén rendelkezésre álljon.
A július elején bejelentett, több kínai elektromosautó-márkára is kivetett büntetővám a BYD esetében 17,4 százalékban, a Geely esetében 19,9 százalékban, a Saic esetében pedig még 37,6 százalékban került meghatározásra. A többi gyártó esetében 20,8 százalékot irányoztak elő, a vizsgálattal nem együttműködő cégeket pedig 37,6 százalékos büntetővám terheli.
Miközben Magyarországon már várják a kínai elektromosautó-gyártókat, az Egyesült Államok mindent megtesz még annak érdekében is, hogy az országból teljesen kiszorítsák a kínai gyárak járműveit.
Eddig magas vámok bevezetésével küzdöttek ellenük, most azonban napirendre került a kínai elektromos járművek teljes betiltása az országban. A Fehér Ház is vizsgálatot indított, hogy kiderítse, milyen nemzetbiztonsági kockázata van a kínai autók jelenlétének.