Továbbra is komolyan veszik a Penny Magyarországnál a hazai áruk népszerűsítését, amelyek a saját márkás termékek között is egyre nagyobb teret hódítanak. Így a vásárló nemcsak abban lehet biztos, hogy minőségi terméket kap, hanem az alacsony ár is garantált. Ráadásul az őszi kampányban a szerencsésebb vevőknek nyereményekkel honorálják a hazai termékek melletti elkötelezettségüket.
Nagyszabású kampányt indított a Penny Magyarország, amely kifejezetten a magyar termékek fogyasztásának ösztönzésére fókuszál. Mint Kazatsay Eszter, a cég kommunikációs vezetője elmondta, kiemelt céljaik közé tartozik a magyar termelők és beszállítók támogatása, a fenntarthatóság elősegítése és a pénztárcabarát árak biztosítása. „Éppen ezért aktívan támogatjuk a helyi élelmiszer-termelést és büszkék vagyunk arra, hogy kiváló hazai partnerekkel közösen szolgáljuk ki vásárlóink igényeit” – mondta el Kazatsay Eszter.
A kritériumokkal kapcsolatban elmondta, hogy természetesen a magyar beszállítóknak is meg kell felelniük annak a szigorú követelményrendszernek, ami alapján partnereiket kiválasztják. Ebben kiemelt szerepet kap az adott termék minőségének vizsgálata, illetve fontos, hogy a mennyiségi igényeknek is megfeleljenek a termelő kapacitási lehetőségei. Éppen ezért a stabil működés és a kiváló minőség elengedhetetlenek a hosszú távú együttműködéshez.
A Magyar Termék Védjegy pedig egy komplex szempontrendszer alapján működik, amelyben a termékek eredetét, hátterét és minőségét egyaránt vizsgálják. Ez egyfajta biztosíték a vásárlók felé is.
A Penny Magyarország emellett évről évre számos eszközzel támogatja a Magyar Termék Védjeggyel ellátott árucikkek népszerűsítését. Ez idén sincs másképp; az akciós újságjukban többoldalas megjelenéssel, az üzleteikben kihelyezett plakátokon, felületeken és az ott hallható rádiószpotokban, valamint az összes online felületükön kommunikálnak a hazai élelmiszerekről.
„Szeptemberben több mint 150 nyereményt, naponta ötezer, hetente 50 ezer forint összegű vásárlási utalványt sorsolunk ki, a 100 ezer forint értékű különdíjat pedig egy szerencsés Penny-kártyatulajdonos viheti majd haza” – részletezte Kazatsay Eszter.
A Penny saját márkás termékei már számos díjat nyertek, és a kezdetektől fogva szerves részei a választékuknak, a siker kulcsa pedig a kommunikációs vezető szerint a több évtizedes tapasztalat. „A fogyasztói igényekre reagálva az előző pár évben végbement arculatváltásunk számos termékünkre is kiterjedt. Saját márkás kínálatunk 25 márkára és közel 1500 termékre nőtt, illetve egyre több kényelmi és életmódterméket fejlesztettünk. Mindemellett alapvetés nálunk, hogy a kiváló minőség kéz a kézben jár a pénztárcabarát árakkal, így a Penny sajátmárkákat is ennek megfelelően fejlesztjük és forgalmazzuk.”
A cég beszerzési stratégiájának egyik alappillére a hazai ellátási lánc erősítése, a hosszú távú, valamint a kölcsönösen előnyös együttműködések kialakítása, hogy a magyar termelők és beszállítók termékei még nagyobb arányban szerepeljenek a boltok polcain. Az „Itthonról válogatva” címkével ellátott zöldségek és gyümölcsök, valamint a Magyar Termék Védjegyes sajátmárkáik – Sissy, Kedvenc Hentese – például kizárólag hazai gazdaságokból kerülnek a polcokra, és onnan a vásárlók kosarába.
Büszkék vagyunk rá, hogy a munkánkat a szakma is elismeri, ugyanis már két alkalommal nyertük el a Magyar Termékekért Kereskedelmi Nívódíjat
– tette hozzá Kazatsay Eszter. A múlt héten indult el a Penny „Itthonról válogatva” kampánya, amelynek legfontosabb eleme egy nagyszabású reklámfilm Csonka András főszereplésével. Emellett POS-anyagokon, OOH-felületeken és online platformokon kommunikálnak a hazai forrásból származó élelmiszerekről és arról, hogy ezekkel nemcsak a hazai agráriumot, de a rövidebb és fenntarthatóbb ellátási láncot is támogatják a vásárlók.
A Pennynél stratégiai cél, hogy bővítsék a hazai beszállítók körét és magyar termékek arányát. Ennek megfelelően a tavalyi évben tovább szélesítették a választékot, így 20 százalékkal nőtt 600-ra a Magyar Termék Védjeggyel ellátott termékeik száma.
A kiskereskedelem nehéz hónapokat tudhat maga mögött, és bár a Pennynél is érzékelték a vásárlók óvatosságát az év első felében, ez nyáron már megváltozott. „A kánikula hatására, valamint a vonzó promócióknak és a termékszortiment fejlesztésének köszönhetően az italok, a friss zöldségek és gyümölcsök, valamint a jégkrémek és grilltermékek forgalma a várakozásunknak megfelelően alakult. Az év végéhez közeledve a vásárlói igényeknek megfelelően az ünnepi és prémiumválaszték lesz a fókuszban, továbbra is a megszokott pénztárcabarát árakon” –vázolta fel a közeljövő várható fejleményeit Kazatsay Eszter.
A magyar termékek kiválasztásánál különös gondossággal jár el a Pennynél, amelynek alapját független szakértői vizsgálat adja a Magyar Termék védjegyrendszer alapján. „A termék származásán túl vizsgáljuk a jogszabályi előírások betartását is, így, ha védjegyes árut vásárolunk, biztosak lehetünk abban, hogy olyan megbízható terméket kapunk, amely nem téveszti meg a fogyasztókat, nem él jogosulatlan versenyelőnnyel, valamint megfelel a termékbiztonsági szempontoknak” – tudtuk meg Benedek Esztertől, a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetőjétől.
A magyar termékek előnye, hogy csökkenthetik a cég ökológiai lábnyomát is, mivel a hazai termőföldekről rövidebb úton és gyorsabban jut el a magyar áru a fogyasztók asztalára, kisebb a szállításhoz kapcsolódó környezetszennyezés, mintha sok ezer kilométerről érkezne a boltok polcaira. A tudatos fogyasztás segíti a hazai gazdaság erősödését, hiszen a védjegyes termékeket gyártó vállalkozások nyereségüket belföldön költik el hazai szolgáltatásokra. „Ha hazai terméket vásárolunk, hozzájárulunk az ezeket előállító vállalkozások fejlődéséhez, a munkahelyteremtéséhez, végső soron pedig a hazai gazdaság élénkítéséhez” – emelte ki Benedek Eszter.
Egyszerűnek tűnő kérdés, hogy miként határozzuk meg a „magyar termék” fogalmát,a válasz ugyanakkor összetettebb, és szigorú szabályok határozzák meg.
A Magyar Termék Nonprofit Kft. védjegyrendszere igazodik a 74/2012. (VII.25.) VM rendelethez, amely az élelmiszerek esetében szabályozza a Magyar Termékfogalom használatát. A rendelet három kategóriát különböztet meg, és miután a Magyar Termék Nonprofit Kft. védjegyrendszere szektorsemleges, így ezeket a kategóriákat – igazodva a non food piaci sajátosságaihoz – kiterjesztette nem élelmiszer termékekre is:
A kategóriák részletes követelményeit a Tanúsítási eljárás szabályzata tartalmazza:
Benedek Eszter szerint az elmúlt években sokat fejlődött a fogyasztói tudatosság, már az ár és a minőség mellett ott van a legfontosabb döntési szempontok között a magyar eredet is. Ez köszönhető annak, hogy nehezebb gazdasági körülmények között az emberek befogadóbbak és inkább fordulnak a saját piacuk felé, ami kedvez a magyar termékek népszerűsítésének.
De ez köszönhető az elmúlt 18 év következetes munkájának is, mely során a Magyar Termék Nonprofit Kft. a gyártók összefogásával, szisztematikus munkával, nonprofit alapon elérte, hogy mára több mint 250 vállalat csaknem 6000 terméke viselje a Magyar Termék védjegyek valamelyikét. Ezen cégek összárbevétele 2023-ban meghaladta a 4500 milliárd forintot, összességében pedig 48 ezer embert foglalkoztatnak – nemzetgazdasági súlyuk jelentős
– mondta el a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetője.
Nemzetközi viszonylatban elmondható, hogy a hazai vállalatok világszínvonalú termék előállítására képesek. A kihívást nem ez jelenti, hanem az értékesítéstámogató marketingtudás és anyagi erőforrás megteremtése. „Ebben tud segíteni a Magyar Termék Nonprofit Kft. A Magyar Termék ugyanis már több, mint egy védjegy. A védjegyeket használó cégek olyan üzleti közösség részévé válnak, amelyben a védjegyhasználaton túli értékeket is kapnak, és összefogással egyedi értékesítéstámogatást tudnak megvalósítani. Célunk változatlan, felhívni a figyelmet a magyar termékekre. Ennek eszköze pedig a közösségi marketing, mely sikeresebbé teheti védjegyhasználóinkat.”
Ennek fontosságát mutatja, hogy a fogyasztói kutatások eredményei alapján a Magyar Termék védjegyek hazánk legismertebb eredetet is tanúsító védjegyei, támogatott ismertségük a fogyasztók körében 95,7 százalék, a vásárlók 71,3 százaléka pedig a megbízható eredettel azonosítja. A fogyasztók 45 százaléka a hazai szót a biztonsággal és a megbízható magyar gyártóktól érkező termékekkel azonosítja. (InnoFood Marketing Kft. 2019-es reprezentatív kutatási eredmény és 2023. decemberben a Magyar Termék Nonprofit Kft. által a www.magyaranyero.hu oldalon végzett ~7100 fős online kérdőívet kitöltő válasza alapján megadott eredmény.)
Az eredmények azt mutatják, hogy nő a magyar termékek iránti tudatosság, a vásárlók kifejezetten keresik és támogatják a hazai termékeket.
„Hatalmas eredménynek értékeljük azt, hogy egy átlagos bevásárlás során biztos, hogy kerül védjegyes termék a kosárba. Ez nagymértékben köszönhető egyre erősödő üzletlánci együttműködéseinknek is. A Penny élen jár abban, hogy a saját márkás termékeit a mi védjegyeinkkel tanúsíttatja, így növelve a fogyasztótudatosságot” – emelte ki Benedek Eszter.
A cikk az Index és a PENNY tartalmi együttműködésének keretében valósult meg.
(Borítókép: Szollár Zsófi / Index)