Közel egy évnyi keresetükbe kerül a magyaroknak használt autót venni, ami hosszabb idő, mint Európa legtöbb országában – derül ki az egyik autóipari adatelemző cég felméréséből. A fizetések, csakúgy mint a járművek átlagos árai országonként eltérőek. Árnyalja a képet, hogy a kutatás a KSH szerinti átlagbérrel számol, ami jelentősen torzítja a valódi magyar fizetési viszonyokat.
Az autóvásárlás jelentős kiadás, ezért a sofőrök általában alaposan megfontolják, mennyi pénzt érdemes erre fordítaniuk. A carVertical autóipari adatokat elemző cég friss kutatása azt vizsgálta, hogy különböző európai országokban, köztük Magyarországon, hány hónapnyi munkára van szükség egy átlagos használt autó megvásárlásához az adott országokban megállapított átlagkeresetek alapján. A kutatás rámutatott, hogy az autók megfizethetősége országonként jelentősen eltér.
A kutatásba bevont 23 európai ország használtautó-piaci helyzetének elemzéséből kiderült, hogy egy átlagos használt autó megvásárlása közel 10 hónapnyi munkát igényel. Sok sofőr számára egy ilyen autó megvásárlása komoly kihívást jelent.
A 23 országot vizsgáló kutatásban Magyarország a 8. helyen áll – a magyaroknak 11,2 hónapot kell dolgozniuk egy használt autóért. A szomszédos szlovákoknak 7,2 hónapot, az osztrákoknak 10,9 hónapot, a horvátoknak pedig 11,7 hónapot. A valóságban ez az idő akár ennek többszöröse is lehet, hiszen még több fős háztartásokban sem tudják az emberek minden hónapban a teljes jövedelmüket megtakarítani.
Európában a portugál sofőröknek kell a legtovább dolgozniuk egy átlagos használt autó megvásárlásához – akár 22,4 hónapig is. Őket követik a románok 15,4, majd a szerbek 14,7 hónappal. A legkevesebbet a finneknek kell dolgozniuk egy autóért – mindössze 2,7 hónapot, majd a németek következnek 6, és a svájciak 6,1 hónappal.
A pénzügyi szakértők általában azt javasolják, hogy hat havi fizetésünknél ne költsünk többet egy autóra. A vizsgált országok többségében azonban az autóvásárlók rendre megszegik ezt a szabályt, és inkább drágább modelleket választanak.
A kutatás készítése idején a magyarországi nettó átlagkereset 1032 euró (407 309 forint) volt. (Az Indexen nemrég rávilágítottunk, hogy a KSH átlagkereseti adatai jelentősen torzítják a valós fizetési viszonyokat.)
Magyarországon a vásárlók általában 4,5 millió forintot költenek egy használt autóra. A Volkswagen Golf és az Opel Astra például a legnépszerűbb autómodellek közé tartoznak az országban.
Az átlagos használtautó-érték Svájcban a legmagasabb – közel 39 ezer euró, azonban az átlagfizetés is itt a legmagasabb a vizsgált országok közül – 6377 euró. Ezt követik az osztrákok 28 500 eurós átlagos autóárral, míg a portugáloknál ez az összeg 24 200 euró. Bár az autókra szánt költségvetés Ausztriában és Portugáliában hasonló, a fizetések jelentősen eltérnek: Ausztriában 2600 euró, míg Portugáliában kevesebb mint 1100 euró.
A legkevesebbet Ukrajnában – közel 5000 eurót, Lettországban 7500 eurót, Finnországban pedig 8000 eurót költenek autóra. Ezekben az országokban a vásárlóerő is jelentős eltéréseket mutat: Ukrajnában 394 euró, Lettországban 1100 euró, Finnországban pedig több mint 2900 euró az átlagkereset.
Míg egyes sofőrök számára eleve túl drágának tűnhet több havi fizetést használt autóra költeni, nem szabad elfelejteni, hogy a használt járművek további költségeket is rejthetnek. Sok forgalomban lévő autó kilométer-számlálóját manipulálták, vagy a rejtett sérülések később meghibásodást okozhatnak.
Ami a használtautó-piac általános helyzetét illeti, a használtautó-eladások kilábaltak a stagnálásból, és a piaci helyzet jelenleg jobb, mint az előző évben. Ahogy az új autók értékesítése felpörgött, a használtautó-piacot végre elárasztották az egytulajdonosú autók, ami szélesebb választékot kínál a vásárlóknak.
Az egész kontinensen a használtautó-piac stabilizálódásának jeleit tapasztaljuk. A használt autók ára folyamatosan enyhe csökkenést mutat, és a kínálat kezd összhangba kerülni a kereslettel. Végre megszűntek azok az okok, amelyek miatt az emberek nem adták el az autóikat – már nem kell évekig várniuk az új csereautójukra
– mondta Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője.
(Borítókép: Németh Emília / Index)