Orbán Viktor szavaival élve a dunai árvíz elleni harcban Magyarország jól áll, de a meccset még nem fújták le. A miniszterelnök által várt hármas sípszó után az áradás által okozott károk kezelése kerül a középpontba, különösen a biztosítási fedezetek szempontjából. Egy biztos, tétlenkedni nem szabad, a gyors, hatékony segítség az ügyfél proaktív hozzáállásával kezdődik. A 2013 óta nem látott árvízhelyzet egyúttal rávilágít: a biztosítási szerződéseket fontos rendszeresen felülvizsgálni, különösen a változó ingatlanértékek és a kárinfláció fényében.
Tizenegy év leforgása után ismételte magát az újkori történelem, föltámadott a Duna, újra az emlékünkbe vésve, hogy „azért a víz az úr”. Kár lenne tagadni, hogy a klímaváltozás egyre súlyosabb természeti katasztrófákat eredményez, ezért különösen fontos a megfelelő biztosítási védelem. A Belügyminisztérium Nemzeti Veszélyhelyzet-kezelési Központban tartott hétfő reggeli, az árvízvédelmi operatív törzs ülését követő Árvízinfón Orbán Viktor miniszterelnök úgy fogalmazott, hogy másfél-két nap, és az ország fellélegezhet. A kormányfő sportnyelven úgy fogalmazott: „Magyarország–Dunai Árvíz 1–0. Jól állunk, de a meccset még nem fújták le!”
Éles a kontraszt, hiszen augusztusban még arról szóltak a hírek, hogy alsó hangon 350 milliárd forintos aszálykár keletkezett idén Magyarországon, miközben a szárazság miatt egyre kevesebb kukorica és napraforgó terem. Arról nem ebben a cikkben teszünk igazságot, hogy a több száz milliárd forintnyi aszálykár folyósítása helyett ez az összeg milyen formában hasznosulhatna inkább preventív beruházásokat – így például árvizek és aszályos időszakok kezelésére egyaránt alkalmas árapasztó tározókat – finanszírozva. Budapesten 830 centiméteren tetőzött a Duna, de a kármentés ezzel még közel sem ért véget.
A 2013-as eseményeket idéző árvíz egyúttal felszínre hozta a biztosítások kérdését is. A közvetlen előzménynek tekinthető szeptember 13. és 16. közötti viharok kapcsán a Magyar Biztosítók Szövetségénél (Mabisz) még úgy összegeztek, hogy több mint egymilliárd forintot fizettek ki, illetve tartalékoltak kárkifizetésre. Csak az említett négy nap következtében 8500 kárbejelentés érkezett, 120 ezer forintot meghaladó átlagos kárral. A Mabisz szerint egy-egy nagyobb vihar után jellemzően megemelkedik a biztosításkötési kedv. A témát számos félreértés övezi, de
az ártérben lévő épületekre is lehet biztosítást kötni, ugyanakkor a szerződések szerint a hullámtérben, ártérben, nagyvízi mederben épült ingatlanok esetében az árvízkárok nem minősülnek biztosítási eseménynek, tehát ezekért nem fizet a biztosító.
A Gránit Biztosítónál felidézték, hogy a 2013-as árvíz során a magyar biztosítók több milliárd forintot fizettek ki kártérítésként, ugyanakkor a tényleges károk csak kis százalékát fedezték a meglévő biztosítási szerződések. Ennek az eltérésnek az oka a gazdasági és biztosított kár közötti különbségben rejlik, utóbbi ugyanis csak azokat a veszteségeket foglalja magában, amelyek megfelelnek a biztosítási feltételeknek és a biztosítás fedezi őket. Ezért is fontos, hogy szerződéskötés alkalmával is figyelmet fordítsanak az emberek a feltételekre, és évente végezzenek egy felülvizsgálatot is a biztosítási értékekre.
Buró Attila, a Gránit Biztosító üzletfejlesztési vezetője mindezt azzal egészítette ki, hogy nagyon fontos az értékek aktualizálása, naprakészen tartása – hiszen ha megnézzük, például a legutóbbi, 2013-as nagy árvízkár óta a kárinfláció mintegy 200-250 százalékos volt. Vagyis ha ugyanannyi vagyon esne áldozatul egy mostani káresetben is, a biztosítottnak ez valójában 2,5-szer nagyobb kárösszeget jelentene – és ilyen inflációs növekedéssel még a biztosítók által megajánlott értékkövetések sem tudják ténylegesen tartani a lépést. A szakember rávilágított:
az emberek élethelyzetei, szokásai folyamatosan változnak, ezáltal a lakások értékei, berendezései is cserélődnek – ezért kiemelten fontos, hogy minimum évente tartsanak egy gyors felülvizsgálatot, hogy a biztosításuk valóban a tényleges vagyonukra vonatkozzon.
Nyilasy Bence, a Gránit Biztosító vezérigazgatója megerősítette, hogy felkészültek a várható árvízkárokra, az árvízzel sújtott ügyfelek minél gyorsabban és hatékonyabb kiszolgálása érdekében. „Biztosítónk a következő hetekre bevezeti a sürgősségi kárrendezést az árvízveszélyre tekintettel. Minden árvízi kárbejelentést kiemelten kezelünk, és 3 munkanapos kárfelvételi időt, valamint szükség esetén kárelőleg nyújtását vállaljuk” – erősítette meg a vezérigazgató.
A Groupama Biztosító több száz milliós kárkifizetésre számít a viharok és az áradások következtében, már az előző hetet is megerősített kárszakértői jelenléttel indította az ország északnyugati és északi régióiban a társaság, így felkészült arra is, hogy segítséget nyújtson azoknak, akik árvízkárokat jelentenek be. Berentés László a Groupama Biztosító szolgáltatási igazgatója még a Duna tetőzése előtt kifejezte abbeli reményét, hogy a szakemberek munkájának köszönhetően az áradások nem okoznak széles körű, súlyos károkat.
A biztosítónál kiemelték, hogy a lakásbiztosítások átfogó védelmet nyújtanak, ami magában foglalja az árvízkárok fedezetét is. Kivételt az ártérben lévő ingatlanok jelentenek, ott ugyanis a biztosítók jellemzően kizárják az árvíz kockázatát. Érdemes tudni, hogy a biztosítási fedezet nemcsak a közvetlen károkra terjed ki, hanem a közvetettekre is. Ilyen lehet például az áramkimaradás miatt leolvadó fagyasztó, vagy az ideiglenes lakhatás költségeinek megtérítése, amennyiben az ingatlan lakhatatlanná válik. Berentés László hangsúlyozta:
a bejelentést – akár telefonon, online vagy személyesen – érdemes minél előbb megtenni, a helyreállítási munkálatok megkezdése előtt pedig fényképeket készíteni a károkról, az ugyanis nagyban segítheti a gyors kárfelmérést és ügyintézést.
Az ügyfeleknek könnyebbség lehet, hogy a dedikált kármenedzser-szolgáltatás keretében a kárbejelentést követően azonnal megkapják a kijelölt kármenedzserük nevét és mobiltelefonos elérhetőségét, így nem kell call centeren keresztül kommunikálniuk, hanem közvetlenül felvehetik a kapcsolatot az illetékes szakemberrel.
A CLB biztosítási alkuszcég is összegezte a kártérítés kifizetéséhez szükséges fontos tudnivalókat. Kevesen tudják például, hogy kétféle ajánlatot adhat a biztosító: fizetés számlás helyreállítás alapján vagy megegyezéses kártérítés. Az elutasított igény részletes indoklását kérésre ki kell adnia a biztosítónak, az ügyfél pedig akár a Magyar Nemzeti Banktól is kérhet ingyenes jogorvoslatot.
Németh Péter, a CLB kommunikációs igazgatója elmondta: az egész országot sújtó természeti csapások idején a biztosítók igyekeznek gyorsan, rugalmasan intézkedni, ám ilyenkor nagy segítség, ha a károsult is pontosan tudja, hogy mit, mikor, hogyan kell tennie. A biztosítók elvárják, hogy a biztosítottak a lehetőségek szerint óvják értékeiket. Így például fontos, hogy árvizes időszakban a veszélyeztetett területeken legyenek megelőzésre alkalmas homokzsákok, s ne maradjanak értéktárgyak a pincében vagy alacsonyabban kialakított tárolókban, ahová gyorsan betörhet a víz.
(Borítókép: Kisoroszi 2024. szeptember 20-án. Fotó: Tövissi Bence / Index)