Index Vakbarát Hírportál

Bár a magyar gazdaság köhécsel, a turizmus és vendéglátás rég nem látott szinten szárnyal

2024. szeptember 25., szerda 15:47

Az MBH Bank szerdai sajtóbeszélgetésén arról számoltak be a bank elemzői és üzleti területeinek vezetői, hogy a hazai turizmus és vendéglátás elérheti, sőt akár túl is szárnyalhatja a Covid előtti rekordévet. Az ágazatot egyértelműen a külföldi vendégek húzzák fel, ugyanis a magyarok inkább tengerpartra mennek nyaralni a belföldi úti célok helyett. Ehhez képest a SZÉP-kártya-költések is rekordokat döntögetnek.

A turizmus és vendéglátás egyike a hazai gazdaság húzóágazatainak, így a szektor belső dinamikája, működési hatékonysága mind a munkavállalók, mind a gazdasági szereplők és az állam számára kiemelt jelentőségű. Az elmúlt három–négy kihívásokkal terhelt év után a turisztikai utasforgalom idén ismét elérheti, sőt

jelentősen meg is haladhatja a pandémia előtti utolsó, rekordnak számító szintet

– ám a szektor előtt továbbra is maradtak leküzdendő akadályok. A turizmus és vendéglátás működési környezetét és belső folyamatait az MBH Bank Ágazati Kitekintő rendezvénysorozatának legújabb sajtóbeszélgetésén a bank elemzői és üzleti területeinek vezetői értékelték.

A 2024-es évben a vendégéjszakák száma nagyjából 5–10 százalékkal haladhatja meg a tavalyi szintet, mely egyben azt is jelenti, hogy a magyarországi turizmus – az európai trendekhez igazodva – 2024-ben ismét eléri és túlszárnyalja a Covid-válság előtti szintet. A visszarendeződést olyan tényezők segítik, mint a reálbérek dinamikus emelkedése, az infláció normalizálódása, a fogyasztói bizalom javulása, valamint a külföldi vendégek számának intenzív emelkedése.

A turizmus Magyarország gazdaságának meghatározó pillére, amely hazánk GDP-jének több mint 10 százalékát biztosítja, és közvetlen vagy közvetett módon 400 ezer embernek ad megélhetést. Bár az ágazat jelenlegi dinamikája bizakodásra adhat okot, az attraktív idei eredmények mögött egyfajta kettősség is megfigyelhető: míg a külföldi vendégéjszakák aránya számottevően emelkedik, addig a belföldi turizmus stagnál

– mondta Szabó Melinda, az MBH Elemzési Centrum ágazati területének vezetője.

„Csúcsformában a reptér”

A szakértők szerint a belföldi utazások mérséklődése mögött a nemzetközi turizmus helyreállása húzódhat meg: a reálbérek emelkedése nyomán javul a háztartások jövedelmi helyzete, így egyre többen utaznak ismét külföldre, és választanak például tengerparti üdülési lehetőségeket.

Összességében a magyarok is egyre többet utaznak, azonban az utazásaikon belül inkább a külföldi desztinációk aránya emelkedik.

Ez a hatás lehet a magyarázata annak a megállapításnak is, mely szerint érdemi forgalombővülés inkább azokban a régiókban, desztinációkban volt tapasztalható, ahová külföldi látogatók érkeznek, az ezen kívül eső térségekben ugyanakkor alig változott a vendégéjszakák száma.

A külföldről Magyarországra érkező turisták aránya idén júliusban mintegy 11 százalékkal emelkedett, mely a reptéri adatokon is jól nyomon követhető:

Az idei év első nyolc hónapjában a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma 11,4 millió főt ért el, amely 18,6 százalékkal múlta felül a tavalyi év azonos periódusában látott eredményt. A becslések szerint 2024 végére a teljes éves utasforgalom jelentősen meg fogja haladni a 2019-es, korábbi rekordnak számító 16,2 millió főt. Az újra magyar tulajdonba kerülő reptér láthatóan fontos szerepet játszik majd a turisztikai ágazat teljesítményének jövőbeni fokozásában

– mutatott rá Horti Flóra, az MBH Elemzési Centrum szenior ágazati elemzője.

Kártyák, hitel, biztosítás

A turizmus és vendéglátás ágazatában dolgozó középvállalatok, szolgáltatók körében ügyfélszámot tekintve nagyjából 26,5, míg a kiadott hitelek terén mintegy 15,5 százalék az MBH Bank részesedése – mely összesen közel 44 milliárd forintos hitelállományt tesz ki. A számlavezetést illetően szintén markáns a pénzintézet jelenléte: a szálláshely-szolgáltatók körében a piac 28,2, vendéglátó cégek esetében 24,1 százaléka veszi igénybe a pénzintézet számlaszolgáltatásait.

Kiterjedt ügyfélkörünknek köszönhetően széles körű rálátásunk van az ágazatban jellemző folyamatokra, és finanszírozóként aktívan szerepet vállalunk a jelentkező kihívások megoldásában is. Az elmúlt néhány évet egyértelműen a pandémia és a háború határozta meg: a cégek a járvány alatt a kieső forgalom, a munkaerő megtartása, illetve az online modellváltás érdekében vettek igénybe banki forrásokat, a háború kitörése óta pedig az energiabiztonság és energiahatékonyság elérése vált meghatározó finanszírozási céllá. Szerencsére ma már az is érzékelhető, hogy az utóbbi egy-két évben egyre bővül azoknak a köre, akik a növekedés vagy a »zöldfejlesztések« miatt vesznek igénybe beruházási hiteleket

– mondta Szarka László, az MBH Bank középvállalati üzletágának igazgatója.

A belföldi turizmus egyik meghatározó fizetési megoldása a SZÉP-kártya, melynek piacáról az MBH Bank kibocsátóként naprakész információkkal rendelkezik. Az elmúlt években a SZÉP-kártyát elfogadó belföldi szálláshelyek, vendéglátóhelyek és a turisták által kedvelt szolgáltatásokat nyújtó elfogadóhelyek száma jelentősen növekedett, de folyamatosan és dinamikusan nőtt a kártyabirtokosok száma és a költések volumene is.

Csak idén több mint 100 ezer fővel bővült a SZÉP-kártya-birtokosok száma. Az élelmiszer-vásárlás lehetőségének megszűnése egyértelműen a turizmus és vendéglátás felfutását eredményezte a kártyával bonyolított költések tekintetében. Mivel a felhasználók túlnyomórészt vendéglátásra és szállásra fordítják a béren kívüli juttatásként kapott keretet, a SZÉP-kártya továbbra is a belföldi turizmus egyik motorjának tekinthető

– emelte ki Kelemen Tamás, lakossági termék- és folyamatmenedzsment-igazgató.

A SZÉP-kártya mellett a hagyományos bankkártyák forgalmi adataiban is jól nyomon követhető a turisztikai célú költések trendszerű emelkedése. Az MBH-bankkártyákkal végrehajtott belföldi, illetve külföldi turisztikai költések szerkezetében várhatóan idén nem lesz lényeges változás, a vásárlások volumene ugyanakkor nagymértékben emelkedik. „Noha a legfrissebb adatok még az augusztusi szintet tükrözik, ezek alapján is látható, hogy a turisztikai célú kártyás fizetések szintje már ekkor meghaladta a tavalyi teljes éves forgalom kétharmadát” – mondta Kelemen Tamás.

Bizonyos típusú bankkártyákhoz beépített utasbiztosítás is kapcsolódik, mely akár a teljes családra is kiterjeszthető, de akinek úgy kényelmesebb, a banki applikáción keresztül is köthet biztosítást az utazásához. A bank lakossági termékekért felelős igazgatója kiemelte:

Külföldi utak esetében a lakosság 58 százaléka gondoskodik a biztosítás megkötéséről. Vannak olyanok, akik általánosságban nem, csak bizonyos esetekben kötnek biztosítást, például ha Európán kívüli úti célt választanak (22 százalék), vagy amikor gyerekkel együtt utaznak (14 százalék), illetve amikor az üdüléshez valamilyen sportolási lehetőség (például sítúra vagy hegymászás) is társul (14 százalék).

– mondta Kelemen.

Rovatok