Rendeződött az újabb Apple-ügy, nem ért kár hazai banki ügyfeleket – jelezte lapunknak küldött közleményében a Magyar Nemzeti Bank (MNB). Habár pontot tettek az ügy végére, ha esetleg mégis eltérést tapasztalnának, azt célszerű jelezni bankjukban.
Még június végén az Index az elsők között számolt be az Apple-botrányról, ami annak következtében alakult ki, hogy a világcég tévesen lecsapolta a magyar felhasználók bankszámláját – vélhetően a magyar App Store-ban keletkező hiba miatt. Egyik olvasónktól például 5 perc alatt 74 tranzakcióval 550 ezer forintot vontak le, majd a bankja tiltotta a kártyáját. Rendszerint korábbi Apple-előfizetések vagy Apple Payen keresztül intézett vásárlások árát vonta le újra a rendszer.
Az ügyet a Magyar Nemzeti Bank szintén figyelemmel kísérte, felszólítva a hazai pénzintézeteket, hogy mielőbb kártalanítsák ügyfeleiket, így július első hetében a károsultak nagy része már visszakaphatta a tévedésből levont összegeket, ami kétmilliárd forintra volt tehető.
Szeptember 30-án azonban folytatódott a rémálom, ezúttal az Apple alkalmazásboltja (Apple Store) technikai hibából eredően megismételte olyan tételek foglalását, amelyeket korábban már befoglaltak, de pénzügyileg még nem lettek rendezve, azaz az Apple fennálló előfizetések aktuális havi tételeinek beszedését egyes esetekben duplán kezdeményezte.
A bankok, a Magyar Bankszövetség és az MNB gyors erőfeszítései nyomán sikerült megnyugtató módon elszámolni az ügyfeleknek duplán jelzett – ám a valóságban le nem vont – tranzakciókat, amely az Apple alkalmazásboltjának zavara miatt állt elő
– tájékoztatott lapunknak küldött közleményében a jegybank. A kommüniké szerint magyarországi ügyfelet nem ért kár,
ha valaki mégis eltérést talál bankszámláján, célszerű azt jelezni bankjának
– figyelmeztet a központi bank. Az Apple alkalmazásboltjának (Apple Store) szeptember 30-i éjszakai technikai hibája miatt keletkezett, több százezer hazai banki tranzakciót érintő probléma.
Az Apple-tól kapott digitális adatok alapján a hazai hitelintézetek október 3-ig elszámolták és rendezték az ügyfelek megbízásait. Ennek köszönhetően minden magyarországi ügyfél esetében ténylegesen csak egyszer vonták le az azok által kezdeményezett tranzakciók költségeit.
Az érintett ügyfelek számlatörténetükben digitálisan (mobil- vagy internetbankjukban), illetve telefonon vagy személyesen tudják ezt ellenőrizni.
Mint ismert, szeptember 30-án az Apple alkalmazásboltja ismételten zárolt (befoglalt) olyan tételeket az ügyfelek bankszámláin, amelyek kapcsán az ügyfelek eredetileg korábban kezdeményeztek – különböző előfizetésekhez kapcsolódó – tranzakciókat, ám azok terheit ténylegesen még nem vonták le.
A korábban beragadt, illetve a megismételt foglalásokról számos ügyfél külön-külön értesítést kapott bankjától. Így azt hihették, hogy egyetlen tranzakció kapcsán duplán vontak le tőlük összegeket, pedig valójában egyáltalán nem történt pénzügyi teljesítés. Az Apple hibája Magyarország mellett még 20 állam ügyfeleit érintette.
A magyar bankok – az MNB-vel szoros együttműködésben – a nyári Apple technológiai hiba esetének tapasztalatait is beépítve tudtak most gyorsan fellépni és intézkedni arról, hogy a tényleges terhelés csak egyszer történjen meg mindenki számláján.
(Borítókép: Tomohiro Ohsumi / Getty Images)