A kínai gyártású elektromos járművek ellen kivetett védővám hatalmas csapást jelent az európai gazdaság, különösen a német autóipar számára – hangsúlyozta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter az OECD nagyköveteinek informális találkozóján. Elmondta, hogy az unió megosztó döntését öt tagállam – Németország, Magyarország, Szlovákia, Szlovénia és Málta – is ellenezte, miközben tizenkét ország tartózkodott. Mindez erős megosztottságot mutat az EU-n belül.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter az OECD nagyköveteinek informális találkozóján tartott előadásában felhívta a figyelmet, hogy az Európai Uniónak fel kell vennie a küzdelmet az Egyesült Államokkal és Ázsiával szemben, ezért új versenyképességi paktumra van szükség, amely a soros magyar uniós elnökség napirendjének középpontjában áll.
A versenyképességi fordulathoz jelentős pénzügyi források szükségesek, mert a versenytársak 6–7 százalékos költségvetési hiány vállalásával támogatják gazdaságaikat
– fogalmazott a gazdasági tárca vezetője. Hozzáfűzte, hogy az unión belül eközben a fiskális dominancia határozza meg a működést, holott a maastrichti kritériumokhoz való túlzott ragaszkodás a jelenlegi kihívások és a versenyképességi hiányosságok idején jelentős versenyhátrányt okoz.
A gazdasági csúcsminiszter szerint kulcskérdés, hogy a versenyképesség javítására szánt források miként állnak rendelkezésre, és azok elosztása felett ki dönt.
A Draghi-jelentés, amely pontosan meghatározta a versenyképességi problémákat és lehetséges intézkedéseket, a megoldást a föderalizmus megerősítésében és a közös hitelfelvételben látja. Ezt hazánk elutasítja, hiszen az unió politikai elvek szerint osztaná szét a forrásokat, ezért a szükséges pénzügyi eszközöket nemzetállami szinten kell előteremteni, ezt kell segítenie az EU-nak
– fogalmazott Nagy Márton. A miniszter két héttel ezelőtt az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány és a Mandiner Trendfigyelő című műsorában beszélt bővebben az uniós versenyképesség problémájáról és megoldási lehetőségeiről.
A műsorban jelezte, hogy a német gazdaság felfelé húzó, illetve visszahúzó hatása nagyjából 1–1,5 százalékpont, amivel külső tényezőként nem tud mit kezdeni a magyar gazdaságpolitika, ezért koncentrál egyrészt az uniós soros elnökség alatt a versenyképességi paktum megkötésére, másrészt a belgazdasági tényezők javítására.
A tárcavezető a hétfői ülésen kiemelte, hogy a kínai gyártású elektromos járművek ellen kivetett védővám hatalmas csapást jelent az európai gazdaság, különösen a német autóipar számára.
Ezt a megosztó döntést öt tagállam – Németország, Magyarország, Szlovákia, Szlovénia és Málta – is ellenezte, miközben tizenkét ország tartózkodott
– világított rá Nagy, aki szerint mindez erős megosztottságot mutat az EU-n belül. A miniszter külön hangsúlyozta, hogy az intézkedés kereskedelmi hidegháborúhoz vezet, ezért a kivetett vámok hosszú távon is negatívan hatnak majd az unió gazdaságára és versenyképességére.