Versenyfelügyeleti eljárást indított a Gazdasági Versenyhivatal a Magyar Energiaital Szövetséggel szemben, mert az vélhetően megtévesztette a fogyasztókat a közösségimédia-felületein, a weboldalán, illetve televíziós megjelenéseiben is. A vizsgált, energiaitalokat népszerűsítő kommunikáció elsősorban a fiatalabb korosztálynak szólt, így vélhetően sérülékeny fogyasztói csoportot is érinthetett, illetve befolyásolhatott.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) észlelte, hogy a Magyar Energiaital Szövetség (MESZ) tavaly októbertől az energiaitalok felelősségteljes fogyasztását népszerűsítő kampányaiban valószínűsíthetően megalapozatlan állításokat tett közzé.
A MESZ Instagram- és TikTok-oldalain, a szövetség hivatalos weboldalán, továbbá országos televíziós műsorokban az energiaitalok egészségre gyakorolt hatásaira vonatkozóan olyan állításokat tettek, mint:
Mindemellett a GVH álláspontja szerint a MESZ valószínűsíthetően valótlanul tulajdonít az energiaitaloknak emberi betegségek megelőzésére vonatkozó tulajdonságot, illetve utalt ilyen tulajdonságra, amikor a weboldalán azt állította, hogy
a koffein erőteljesen serkenti az agyat, ezért az energiaital fogyasztása nagymértékben csökkentheti az Alzheimer-kór kialakulásának kockázatát.
A hatóság gyanúja szerint a MESZ ezekkel az állításokkal megtévesztette a fogyasztókat. A versenyhivatal az eljárás alkalmával azt vizsgálja, hogy a szövetség rendelkezik-e a fenti állításokat alátámasztó, tényszerű bizonyítékkal, tehát a GVH nem az energiaitalok élettani, illetve egészségre gyakorolt hatását értékeli, hanem a reklámkommunikáció, így a fenti üzenetek megalapozottságát.
Fontos kiemelni: a versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak a kimondását, hogy a MESZ a jogsértést elkövette.
A Gazdasági Versenyhivatal különösen nagy figyelmet fordít azon vállalkozások, szakmai szervezetek, illetve termékek vizsgálatára, amelyek esetében a kereskedelmi kommunikáció időseket, betegeket vagy például kisgyermekes szülőket, családokat céloz, illetve befolyásolhat.
Az ügyindítással kapcsolatban a GVH felhívja a vállalkozások és szakmai szervezetek figyelmét, hogy kereskedelmi kommunikációjuk során minden esetben valós és igazolható állításokat tegyenek közzé.