Az álláspontom végig egyértelmű volt: munkahelyek ne szűnjenek meg, a fizetések legyenek kifizetve, a gyár működjön. Hiszen erre épül az egész városunk – így értékelte az Indexnek Mészáros Lajos országgyűlési képviselő a Dunaferr körül kialakult helyzetet. A kormány és a képviselő szorosan figyelemmel kísérte az eseményeket, végül október 10-ig megkapják a dunaújvárosi vasmű dolgozói a munkabérüket.
Az Index információi szerint már rendben lezajlottak a bérek kifizetései a Dunaferrnél. A törvényes határidőig, azaz október 10-ig megkapják a dunaújvárosi vasmű dolgozói a munkabérüket – számolt be erről a Világgazdaság. „Kollégáink anyagi biztonságának biztosítása továbbra is kiemelten fontos számunkra” – tájékoztatott erről a vállalat.
Október elején derült ki, hogy az ISD Power felszámolási eljárást indított a Liberty Steel tulajdonában álló Dunarolling Dunai Vasmű Kft. ellen, tehát a Dunaferr utódcégével szemben. A vállalat – amely energiával látja el a Dunaferr üzemeit – azzal indokolta a döntést, hogy jelentős tartozások keletkeztek. A dolog pikantériája, hogy az ISD Power is felszámolás alatt áll. Ráadásul az acélipar globális helyzete nem sok jóval kecsegtet a Dunai Vasmű számára.
A hírre a Nemzetgazdasági Minisztérium és Mészáros Lajos országgyűlési képviselő szinte azonnal reagált. A korábbi külföldi menedzsment felelőtlensége, az elhibázott szankciók és az energiaválság miatt 2022 végére a Dunaferr fizetésképtelenné vált, a gyár működése ellehetetlenült, ezáltal több ezer dolgozó munkája veszélybe került. A kormány az országgyűlési képviselővel karöltve védelmi bizottságot állított fel, a Dunaferr 2022. december 14-én felszámolás alá került – az eljárás megteremtette a szükséges jogi kereteket a gyár megmaradásához.
Mészáros Lajos javaslatára a kormány akkor arról döntött, hogy 16 milliárd forintos segítséget nyújtva hat hónapon keresztül kifizeti több mint 4 ezer dolgozó bérét annak érdekében, hogy a Vasmű lelkét adó munkavállalók és családjaik ne kerüljenek veszélybe. A Vasmű megvásárlására egyedül a Liberty Steel adott be érvényes és nyertes pályázatot, 2022 decemberében a gyár megsegítésére sietett egy olyan időszakban, amikor az acélipar világszerte a legnehezebb időszakát élte.
„A kormánynak korábban kényszerintézkedéseket kellett eszközölnie, és új tulajdonost kerestek, és kértem a miniszterelnököt, hogy addig, amíg a Libery belép, biztosítsák a dolgozók bérét, tavaly tavasszal. Ez 16 milliárd 6 hónapig” – mondta a napokban Mészáros Lajos az Indexnek.
A képviselő lapunknak elmondta, a Liberty ígérete szerint 2-3 éven belül átálltak volna az elektroacélra, amellyel az országban keletkezett vashulladékot jó minőségű hulladékká lehetett volna feldolgozni. A nyersvasat pedig felhajózták volna a Dunán, és Budapesten kihengerelték volna. Azonban ígéretük ellenére a Vasmű újra nehéz helyzetbe került.
most októberben a Nemzetgazdasági Minisztérium kiemelte, hogy a Liberty mindent megígért, de szinte semmi sem teljesült.
Mészáros Lajos a megkeresésünkre kiemelte, a kormánnyal közösen folyamatosan figyelték a kialakult helyzetet, felszólították a bérek rendezésére a vállalatot. „Az álláspontom végig egyértelmű volt: munkahelyek ne szűnjenek meg, a fizetések legyenek kifizetve, a gyár működjön. Hiszen erre épül az egész városunk.”
Az országgyűlési képviselővel párhuzamosan a Nemzetgazdasági Minisztérium két államtitkára, Czomba Sándor és Lóga Máté rendkívüli sajtótájékoztatót tartott. Itt kiemelték, hogy „több ezer család került veszélybe. Erre a kormány gyorsan reagált, és megteremtette a gyár életben maradásának jogi feltételét”.
„A Liberty Steel azt vállalta, hogy a dolgozók megélhetését segíti és fejleszti, azonban csekély előrelépés történt. Szinte semmi sem teljesült.” Európa-szerte szenvednek az acélipari vállalatok, Lóga Máté szerint az elszabaduló energiaárak és az európai szankciós politika miatt. Az acél ára pedig az elmúlt időszakban stagnált vagy csökkent. Összességében ezért bizonytalanná vált a dunai vasmű működése, így a Liberty – a két leányvállalata – fizetésképtelenné vált.
Lóga Máté felhívta a figyelmet arra is, hogy a Libertyvel folyamatos az egyeztetés, mert a bérek kifizetése elsőrangú, ebben nem lehet késedelem a kormány elvárása szerint. Majd Czomba Sándor azt hangsúlyozta, hogy a térség meghatározó a foglalkoztatáspolitikában. „Ezért a kormány 17,6 milliárd forintot fizetett ki a költségvetésből” az itt dolgozók bérére a tavalyi évben. 3400 ember dolgozik a két Liberty vállalatban.
A kormány minden lehetséges eszközzel segíti a munkavállalókat: „Találkoztam a két szakszervezet vezetőjével, és a kialakult helyzetről tárgyaltunk” – összegezte Czomba Sándor, majd kiemelte: a kormány minden lehetséges eszközzel segíteni fogja a munkavállalókat, és amennyiben szükséges, azonnal beavatkozik a munkavállalók érdekében. Jelenleg pedig úgy néz ki, hogy a kormány és Mészáros Lajos felszólításai célba értek, hiszen megtörtént a dolgozói bérek kifizetése.
Az acélipar globális helyzete nem sok jóval kecsegtet a Dunai Vasmű számára. Ugyanakkor nem meglepő módon a kormány kiemelten kezelte a Dunaferr fizetésképtelenségét, hiszen a korábbi válságok emlékeztetnek az acélipar és a benne dolgozók sérülékenységére.
Nem sok reményre ad okot az acélipar globális helyzete a lényegében leállított Dunai Vasmű számára – írta elemzésében a G7. Kiemelték, hogy 2008 és 2015 után ismét mély válságban van az acélipar – annak ellenére is, hogy a különféle kormányok a gazdasági racionalitáson túl mentőövekkel próbálják halogatni a gyárbezárásokat.
A nyugati országokban már évtizedek óta csökken az acél iránti kereslet, ráadásul már Kína is hasonló pályára állt. Utóbbi esetén az figyelhető meg, hogy egyre inkább az exportpiacokon kényszerülnek eladni termékeiket. Hu Wangming, a világ legnagyobb acélgyártója, a China Baowu Steel Group elnöke a korábbi visszaeséseknél is nagyobb recessziót vár – erre utal, hogy a csökkenő árak mellett 2016 óta nem látott szintre fut fel a kínai acélexport.
Ahogy azt már megírtuk, problémákkal küszködik a hazai vasmű, a Liberty Dunaújváros is. A Vasas Szakszervezeti Szövetség és a Dunaferr Ifjúsági Szervezet vezető képviselői arról kaptak tájékoztatást, hogy problémák adódtak a kifizetéssel. A szakszervezet munkavállalóknak írt leveléből kiderült: jelezték a munkáltatónak, hogy A munka törvénykönyvében rögzített határidőknek megfelelően tegyen meg mindent annak érdekében, hogy a munkavállalók időben megkapják fizetésüket.
A korábbi válságok is emlékeztetnek az acélipar és a benne dolgozók sérülékenységére Nyugat-Európában. Így nem meglepő a magas szintű kormányzati figyelem. Emlékezetes, hogy Orbán Viktor miniszterelnök személyesen is foglalkozott a dunaújvárosi gyár kérdésével.