A mesterséges intelligencia (AI) a szerkesztőségekben is utat tört magának, az egyik legnagyobb brit gazdasági lap, a Financial Times is használja. Főleg történetek felkutatásában és kibontásában, illetve adatelemzésben és annak prezentációjában bizonyult nagy segítségnek – jelezte Matthew Garrahan a Financial Times digitális platformokért és stratégiáért felelős vezetője a Web Summit konferencián Lisszabonban.
A Financial Times vezetője részletesen beszélt arról, hogyan építik be a mesterséges intelligenciát a szerkesztőségi munkába. Elmondta, hogy a legfontosabb alapelv szerint a újságírói tartalmakat továbbra is emberek, képzett újságírók és szerkesztők írják.
Az AI-t elsősorban történetek felkutatására, kibontására és a tartalmak prezentálására használják.
Fel szeretnénk gyorsítani a kísérletezés ütemét. Azt szeretném, ha több ilyen eszközt és a kísérletek eredményeit is megmutathatnánk az olvasóinknak
– nyilatkozta. A technológia gyakorlati alkalmazásáról Garrahan elmondta, hogy oknyomozó csoportjaik már használják az AI-t nagy adathalmazok feldolgozására.
„Néhány olyan anyagot már publikáltunk, ahol a háttérben AI-t használtunk nagy adathalmazok feldolgozására és tisztítására” – árulta el Garrahan. Konkrét példaként említette az orosz munkaerőpiaci adatok elemzését, ahol
hőtérképeket tudtak készíteni a foglalkoztatás növekedéséről földrajzi helyzet szerint, ezáltal feltérképezve az orosz hadigazdaságot az AI segítségével.
A szakember beszélt arról is, hogy külön munkacsoportot hoztak létre az összetettebb számításokat igénylő újságírás területén. Ez a részleg AI-t és egyéb technikákat használ olyan történetek feltárására, amelyeket korábban nem tudtak feldolgozni.
A Financial Times digitális vezetője hangsúlyozta, hogy bár a szerkesztőségben már több területen alkalmazzák a mesterséges intelligenciát, minden esetben emberi ellenőrzésen megy keresztül a tartalom. Elmesélte, hogy az AI „középen” helyezkedik el, minden AI-folyamatot ember kezd el és fejez be.
Garrahan rámutatott, hogy a verifikációs folyamat segít elkerülni a hibákat, és kijelentette: „Nem teszünk az olvasók elé semmit, amit mesterséges intelligencia generált, anélkül, hogy egy emberi szerkesztő ne ellenőrizné.”
A szakember szerint a mesterséges intelligencia rendkívül izgalmas és hatékony technológia, azonban megfontoltan kell alkalmazni.
Felelősségteljesen és átlátható módon kell használnunk, hogy az olvasókat magunkkal vigyük, ne pedig meghökkentsük őket olyan tartalmakkal, amelyekre nem számítanak, vagy amelyek nem átláthatóak, és amelyeknek a végén kérdéseket kell feltenniük
– fejtette ki álláspontját. Garrahan figyelmeztetett arra is, hogy „egyetlen nagyon látványos hiba, még ha önmagában nem is tűnik jelentősnek, visszavetheti ezt a munkát”.
„A mesterséges intelligencia, és különösen a generatív mesterséges intelligencia, mint a ChatGPT, kétségtelenül az első számú téma, amelyről a médiaügyfelek mostanában kérdeznek minket” – jelezte szeptemberben az Indexnek Jim Egan, a Financial Times médiatanácsadási részlegének (FT Strategies) vezetője. Elárulta, hogy az AI iránti érdeklődés 2023 eleje óta robbanásszerűen megnőtt, és semmi jele annak, hogy ez a lelkesedés alábbhagyna. Interjúnkat ide kattintva olvashatja el.
(Borítókép: Helen King / Getty Images)