Index Vakbarát Hírportál

A túlélésért küzdenek a cégek, leépítésre kényszerülnek

2024. november 21., csütörtök 11:18

Bár kevés a megrendelés, folytatódott a közúti fuvardíjak emelkedése – derül ki az egyik tanácsadó cég által közzétett, 2024. harmadik negyedéves Közúti Fuvarozási Árindex iparági elemzéséből. Sőt, a fuvarozók a kényszerű leépítés mellett további díjemelésre készülnek.

Ugyan jelentősen nőttek a fuvardíjak, a költségek azonban még inkább – állapította meg a harmadik negyedévre vonatkozó Közúti Fuvarozási Árindexében a DigiLog Consulting stratégiai tanácsadó cég. A második negyedévhez viszonyítva alig – mindössze 1,1–2,1 százalékkal – emelkedtek a költségek az idei harmadik negyedévben, és a díjak is hasonló mértékben nőttek, a vállalkozások túlnyomó részénél mégis veszteséges a fuvarozási tevékenység. Az elmaradás oka, hogy még mindig nem tudták teljesen áthárítani a 2024 első negyedévében jelentkező költségsokkot.

A tanácsadó cég előző év azonos időszakához képest a nemzetközi fuvarozásban 6,8, a belföldi fuvarozásban pedig 14,9 százalékos díjemelkedést mért. 2024 harmadik negyedévében viszont, a nemzetközi fuvarozásban 10,2, a belföldi fuvarozásban pedig 17,8 százalékos összköltség-növekedés volt kimutatható. Az extrém költségemelkedés több mint kétharmada a használatarányos útdíj növekedéséből származott (a hazai tarifák átlagosan 50–60 százalékos drágulása mellett 80–85 százalékkal nőtt a német és 8–12 százalékkal az osztrák útadó mértéke is).

Az üzemanyagár csökkenése ebben a negyedévben lefelé tolta az önköltséget, de minden más költségtétel változása felfelé hatott (a gépjárművezetői bérek 7–12, az amortizáció 6–9, a lízingkamatok pedig 30–50 százalékkal emelkedtek).

A fuvarozók hatékonysági és termelékenységi mutatói romlottak ugyan az előző negyedévhez képest, de javultak az előző év azonos időszakához mérten. A forint gyengülése kismértékben segítette a nemzetközi cégek eredményét a tárgyidőszakban.

A túlélésért küzdenek

A szignifikáns díjemelések ellenére sem sikerült teljes mértékben áthárítani a 10,2, illetve 17,8 százalékos költségemelkedést a július és szeptember közötti időszakban. A nemzetközi fuvarozás esetében 3,4, a belföldi fuvarozásban további 2,9 százalékos díjemelésre lett volna szükség a megnövekedett költségek kompenzálásához. A fuvarpiaci megrendelések alacsony szintje nem tett lehetővé ekkora emelést, így már az ötödik veszteséges negyedévet zárják a hazai fuvarozók.

Elhúzódik a recesszió, kevesebb a szállítanivaló

A legnagyobb problémát a gazdasági recesszió elhúzódása jelenti, ami komoly visszaesést okoz a fuvarozókat árukkal ellátó gazdasági ágazatokban. A hazai GDP a harmadik negyedévben már nemcsak az előző negyedévhez viszonyítva maradt el 0,7 százalékkal, de az előző év azonos időszakához képest is ekkora mértékű visszaesést mutatott a KSH szezonálisan és naptárhatással kiigazított adatai szerint.

Mindezek hatására az áruszállítási teljesítmény is visszaesett. A második negyedévben, az előző év azonos időszakához képest még láthatunk egy szerény, 1,1 százalékos többletet, de az előző negyedévtől már 2,7 százalékos elmaradás mutatkozik az árutonna-kilométerben mért szállítási adatokban. Hasonlóan kedvezőtlen adatra számíthatunk a harmadik negyedévre vonatkozóan is.

Leépítés, kapacitáscsökkentés

A kisebb árumennyiség és az extrém mértékben növekvő költségek gazdasági harapófogóba szorították a fuvarozókat, akik mégsem tudták rövid távon a lecsökkent kereslethez igazítani a járműveik számát. 2023-ban ugyanis jelentős mennyiségű, még 2022-ben megrendelt jármű érkezett meg, ugyanakkor a használt kamionok eladása már szinte lehetetlenné vált. Így 2024 első negyedévéig még nőtt is az áruszállító járművek száma.

A második negyedévben azonban már a KSH statisztikáiból is egyértelműen látható, hogy a hazai nehéz-tehergépjárművek közül a vontatók száma dinamikusan csökkenni kezdett. (2024 második negyedévében az előző negyedévhez képest 4,3 százalékkal, az előző év azonos időszakához képest 16,4 százalékkal csökkent a vontató tehergépjárművek első forgalomba helyezése). Ezt támasztják alá a DigiLog Consulting harmadik negyedéves mérései is, amelyek közel 1 százalékos flottacsökkenést mutatnak az iparágban az előző negyedévhez viszonyítva.

A díjak további emelkedése elkerülhetetlen

Annak ellenére, hogy a makrogazdasági előrejelzések szerint a kiskereskedelmi volumen lassú növekedése mellett az építőipar és az ipari termelés gyengélkedése a következő fél évben még biztosra vehető, a fuvardíjak további növekedése prognosztizálható.

A fuvarozók többsége nem képes tovább veszteségesen működni, így túlélésük érdekében – akár kapacitásaik jelentős csökkentése árán is – kénytelenek az önköltségük fölé emelni a fuvardíjaikat.

A mikrovállalkozások soraiban növekvő csődök száma szintén hozzájárul a kényszerű kapacitáscsökkenéshez, ami a forgalom fellendülése esetén már kapacitáshiányt fog okozni.

(Borítókép: Ukrán kamionosok a lengyel–ukrán határátkelőnél 2024. február 17-én. Fotó: Anadolu / Getty Images)

Rovatok